Kaakeliuunin sähkövastuksen uusinta
Kaakeliuunin sähkövastuksen uusinta
Onko kokemuksia näistä kaakeli/pönttöuunien sähkövastuksien asennuksesta/uusimisesta. Vieläkö näitä voisi jostain saada, tai kunnostaako joku?
http://oi62.tinypic.com/2d2bv2e.jpg
Tuollainen uunin uumenissa oli ja vastukset palaneet poikki...
http://oi62.tinypic.com/2d2bv2e.jpg
Tuollainen uunin uumenissa oli ja vastukset palaneet poikki...
Re: Kaakeliuunin sähkövastuksen uusinta
Ei ole kokemusta vastuksen asennuksesta mutta monia tuommoisia on tullut poistettua ja vastusuuneja laitettua takas puulämmitykselle.Eikä ole yhtään tuollaista vastusvärkkiä tullut otettua talteen,ajattelin että eihän niitä enää kukaan tarvii.Eikö palautus puulämmitykselle kävis tuossakin tapauksessa?Uunivastukset ei ole nykyaikana juurikaan muodissa,ne ovat mun käsittääkseni melkoisia sähkönsyöjiä.Eräs sähkäri joka tuommoisia on aikanaan laitellut sanoi että uunin pesästä pitää tehdä reiät poskikanaviin,niin että vastuksen kuumentama ilma pääsee uunissa kiertämään.Jos niin ei tehdä,vastus palaa nopeasti pilalle eikä uunin massa lämpene tehokkaasti.
Vastukset tuohon värkkiin voinee kyllä uusia,mutta siitä on paras kysyä joltain asiasta perillä olevalta henkilötä tai sähköliikkeestä.
Vastukset tuohon värkkiin voinee kyllä uusia,mutta siitä on paras kysyä joltain asiasta perillä olevalta henkilötä tai sähköliikkeestä.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Se sähkö menee lämmöksi kuitenkin aina 100% hyötysuhteella. Eli esim. uudet sähköpatterit ei ikinä ole hyötysuhteeltaan parempia.jarkkis kirjoitti:Uunivastukset ei ole nykyaikana juurikaan muodissa,ne ovat mun käsittääkseni melkoisia sähkönsyöjiä.
Noin muuten tommonen pistemäinen lämmönlähde on toki vähän ikävä.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Pystyuunin pesään laitettu sähkövastus oli muotia 1960-70 luvuilla ja sen käyttö perustuu edullisempaan yösähköön.Ja tietysti vaivattomuuteen.Maaseudulla saattoi vielä tuohon aikaan olla päiväaikaan heikkokuntoisten jakeluverkkojen ja muuntajien takia sähköpulaakin mutta yöaikaan sähköä riitti paremmin.Eikä mun mielestä sinänsä mikään huono keksintö,moni kakluuni säästyi purkamiselta kun se muutettiin sähkölämmitteiseksi.
Vastusuuni on siis massavaraaja,ainakin noissa uunivastuksissa joita olen purkanu pois,on lämmön säätö ollut alkeellinen.Eli säädin jota asukas on tarpeen mukaan kääntänyt isommalle tai pienemmälle,joissain vastusuuneissa olen kyllä nähnyt uunin pintaan laitetun termostaatin.Vastusuuni reagoi lämmöntarpeen vaihteluun jähmeästi eli siinä saattaa tulla myös tarpeeseen nähden turhaa lämmitystä.Suorasähkölämmitys patterit taasen antaa lämmintä tarkasti tarpeen mukaan.
Vastusuuni on siis massavaraaja,ainakin noissa uunivastuksissa joita olen purkanu pois,on lämmön säätö ollut alkeellinen.Eli säädin jota asukas on tarpeen mukaan kääntänyt isommalle tai pienemmälle,joissain vastusuuneissa olen kyllä nähnyt uunin pintaan laitetun termostaatin.Vastusuuni reagoi lämmöntarpeen vaihteluun jähmeästi eli siinä saattaa tulla myös tarpeeseen nähden turhaa lämmitystä.Suorasähkölämmitys patterit taasen antaa lämmintä tarkasti tarpeen mukaan.
katso meyervastus.fi
karit
karit
- tee-se-itse
- Jäsen

Kesällä purettiin sähkötakka olkkarista ja siitä saattas olla vastukset vielä tallessa. Täytyypä tarkistaa.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Meyerille laitoinkin postia ja karkea arvio 150-200e alv 0. Uusia tuo lämmitysmuoto toki pitäisi, mutta isovanhempien talo tämä. Tässäkin säätö on vain se 1, 2 tai 3 vastusta lämpiää yöllä.
- vesahy
- Jäsen

Kyllä fysiikan lait, myös energian häviämättömyyden laki, koskevat myös uusia sähköpattereita. Vai mihin se erotus häviää?Khyron kirjoitti:Se sähkö menee lämmöksi kuitenkin aina 100% hyötysuhteella. Eli esim. uudet sähköpatterit ei ikinä ole hyötysuhteeltaan parempia.
Meillä on pönttöuunit, joista on joku aika sitten revitty sähkövastukset pois ja palautettu klapilämmitys. Mukavat lämmönlähteet huoneen nurkissa, pistemäiset ehkä, mutta lämmittävät aika tasaisesti koko tilan.Khyron kirjoitti:Noin muuten tommonen pistemäinen lämmönlähde on toki vähän ikävä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Näihän se on.mutta tuo mun pointti olikin tuo lämmönsäädön epätarkkuus vastusuunissa verrattuna sähköpatteriin,joka toimii reaaliajassa lämmön tarpeen mukaan.Eli jos illalla on kylmäkeli ja vastusuunin säätö käännetään kaakkoon ja sitten seuraavana päivänä onkin lauhaa,niin uuniin kuitenkin varautunut yö aikaan paljon lämpöä ja sitten seuraavana päivänä on tuvassa tarkenee liiankin hyvin.Uuniin yöllä varattua lämpöä ei siis voi kääntää pois päältä.Eli voi tulla lämmitettyä enemmän kuin on tarvis ja sähköä kuluu turhaan.Mulla ei tosin ole vastusuunin käytöstä kokemusta,vaan olen päätellyt sen jotakuinkin noin toimivaksi kun olen korjaushommissa noita vastuksia käpälöinyt.Mutta voin olla tietty väärässäkinvesahy kirjoitti:Kyllä fysiikan lait, myös energian häviämättömyyden laki, koskevat myös uusia sähköpattereita. Vai mihin se erotus häviää?Khyron kirjoitti:Se sähkö menee lämmöksi kuitenkin aina 100% hyötysuhteella. Eli esim. uudet sähköpatterit ei ikinä ole hyötysuhteeltaan parempia.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Mikä erotus?vesahy kirjoitti:Kyllä fysiikan lait, myös energian häviämättömyyden laki, koskevat myös uusia sähköpattereita. Vai mihin se erotus häviää?Khyron kirjoitti:Se sähkö menee lämmöksi kuitenkin aina 100% hyötysuhteella. Eli esim. uudet sähköpatterit ei ikinä ole hyötysuhteeltaan parempia.
Nojaa, mielipidekysymyksiä, vaikka onhan meilläkin tulisija. Ei tosin päälämmönlähteenä.vesahy kirjoitti:Meillä on pönttöuunit, joista on joku aika sitten revitty sähkövastukset pois ja palautettu klapilämmitys. Mukavat lämmönlähteet huoneen nurkissa, pistemäiset ehkä, mutta lämmittävät aika tasaisesti koko tilan.Khyron kirjoitti:Noin muuten tommonen pistemäinen lämmönlähde on toki vähän ikävä.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
- vesahy
- Jäsen

Mikä erotus?
Luin kiireessä huolimattomasti nuo rivit viestistäsi ja käsitin kerta kaikkiaan väärin. Anteeksi vaan. Molemmathan tiedämme, että sähköpatteriin syötetty sähköenergia muuttuu kaikki lämpöenergiaksi, ellei nyt joku pilkunviilaaja halua muistuttaa, että termostaatin valo ottaa oman pienen osansa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että katson vielä liiteristä, että olisiko viime vuonna uunista poistettu kolmivaihevastus vielä jossain nurkassa jäljellä vai onko se mennyt romukuorman mukana.
Pönttöuunien lisäksi meillä on joka huoneessa nyt öljytäytteiset sähköpatterit, hiukan kalliimmat mutta selvästi mukavammat kuin tavalliset "pölynpolttajat".
Luin kiireessä huolimattomasti nuo rivit viestistäsi ja käsitin kerta kaikkiaan väärin. Anteeksi vaan. Molemmathan tiedämme, että sähköpatteriin syötetty sähköenergia muuttuu kaikki lämpöenergiaksi, ellei nyt joku pilkunviilaaja halua muistuttaa, että termostaatin valo ottaa oman pienen osansa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että katson vielä liiteristä, että olisiko viime vuonna uunista poistettu kolmivaihevastus vielä jossain nurkassa jäljellä vai onko se mennyt romukuorman mukana.
Pönttöuunien lisäksi meillä on joka huoneessa nyt öljytäytteiset sähköpatterit, hiukan kalliimmat mutta selvästi mukavammat kuin tavalliset "pölynpolttajat".
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Täällä ois käytetty vastus joutilaana...
Olisko jonkinlaista kuvaa paketista, vai onko peräti samanmallinen?ale kirjoitti:Täällä ois käytetty vastus joutilaana...
Laitoin yv.