Tulisijojen päivitys

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Tulisijojen päivitys

ViestiKirjoittaja koskinen päivämäärä Ma Loka 16, 2006 14:18

Moi,
laitettiin tossa pari viikkoa sitten keittiöön puuhella,Tiilerin Pikku-Henna.Paikka oli valmiina,ollu varmaankin joskus ennenkin samantyyppinen.Ekat tulet oli eilen ja lämpöä tuntuu tulevan hyvin.
Seuraavana oliskin vuorossa olohuoneessa olevan avotakan purkaminen.
Tilalle olen ajatellut perinteistä pönttöuunia.
Kokemuksia?
Lämmönvarauskyky?
Hintaa olen tiedustellut parilta tutulta muurarilta,jäisi kaiken kaikkiaan johonkin 1500-1800 egen paikkeille.Kuulostaako kohtuulliselta? :roll:
koskinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja juhansalo päivämäärä Ma Loka 16, 2006 14:24

Hyvä pönttö uuni varaa lämpöä uskomattoman määrän. Piipun lähtö alas niin että tulee mahdollisimman pitkä kierto savuille. Savossa lähtöhinnat vajaa 3 tonnia.
juhansalo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja MM päivämäärä Ma Loka 16, 2006 14:46

Meillä pönttöuuni on kyllä lähinnä puolivaraava, joka toinen päivä on vähintään talvikaudella lämmitettävä. Ota selvää paljonko paikalla muurattu pystyuuni maksaisi, jos vain tilaa on. Mutta ehkä pönttöuunejakin on erilaisin sisuskaluin tiedä häntä. Meillä pystyuunit lämpiävät paljon nopeammin ja silti pysyvät lämpiminä pidempään kuin pönttöuuni, mutta ehkä se sitten lämmittää enemmän tiilipiippua ja jakaa sieltä lämpöä yläkertaan. Nollasummapelejähän nämä, jos puhtaasti palaa ja piippua on riittävästi, mitään ei hukkaan voine mennä.

Mutta siis kyllähän pönttöuuni kierrottoman avotakan voittaa mennen tullen.
MM
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja HillyMan päivämäärä Ma Loka 16, 2006 19:40

MM kirjoitti:Meillä pönttöuuni on kyllä lähinnä puolivaraava, joka toinen päivä on vähintään talvikaudella lämmitettävä.

:shock:
Mikäs on sitten varaava?
Luulin että meidän vuolukivinen nunna nurkkapömpeli olisi varaava mutta ei se taida sitten ollakkaan kun pitää joka päivä lämmittää vaikka ei ole vielä keli nollassakaan :?
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Käyttäjän avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JJ päivämäärä Ti Loka 17, 2006 8:27

HillyMan kirjoitti:
MM kirjoitti:Meillä pönttöuuni on kyllä lähinnä puolivaraava, joka toinen päivä on vähintään talvikaudella lämmitettävä.

:shock:
Mikäs on sitten varaava?
Luulin että meidän vuolukivinen nunna nurkkapömpeli olisi varaava mutta ei se taida sitten ollakkaan kun pitää joka päivä lämmittää vaikka ei ole vielä keli nollassakaan :?

Viikon verran pitää pysyä lämpimänä :wink:
Tutuilla on Nunnauunin tosi iso leivinuuni, kun sen lämmittää kunnolla kuumaksi piirakoiden paistoa varten, riittää siitä lämpöä melkein neljäksi päiväksi :) Tosin pitäisi olla paremmin eristetty tuo uuni, niin antaisi vielä kauemmin lämpöä, nyt alkuun tulee kämpässä hiki kun luovuttaa liiankin kanssa.
JJ
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja A-V päivämäärä Ti Loka 17, 2006 14:34

Meillä on pönttöuunit molemmissa alakerran huoneissa ja keittiössä puuhella. Pönttöjä ollaan lämmitelty vuoropäivinä ja käytännössä molemmat ovat näin lämpiminä jatkuvasti.

Kyllä mä olen sitä mieltä, että jos eilen poltetut puut pitävät huoneen lämpimänä vielä seuraavanakin päivänä niin tulisija on varaava. :wink:
A-V
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JJ päivämäärä Ti Loka 17, 2006 14:38

Voi kun meillä pysyisi lämpimänä edes päivän. Porin Mattin massa kun ei millään riitä pidempään varaukseen. Illalla poltettu puu pitää Matin lämpimänä seuraavaan aamuun, eli noin 8 tuntia.

Porin Mattia minä pidän puolivaraavana.
JJ
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jmattis päivämäärä Ti Loka 17, 2006 16:41

mulle taas porinmatti on aina ollut pikatulivehje, mutta me onkin puhuttu eri asioista: minä olen tottunut niihin pieniin keittolevyllisiin kamiinoihin (totivesi äkkiä kuumaksi) ja toisilla on noita isompia.

löysin harrastajille tämmöstä:

http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=P

eli Helsingin yliopiston kirjastossa digitoituja käyttöohjeita ja esitteitä - on siellä jossain olympian venemoottoreitakin :-D
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja kkk päivämäärä Ke Loka 18, 2006 0:46

katso koskinen keskustelu:
http://www.rintamamiestalo.net/viewtopi ... highlight=
hinta tuntuu edulliselta, kannttaa valita mahd iso ja korkea, niin saa lämmitystehoa ja varauskykyä, meillä on 1400 kg.
kkk
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kulju päivämäärä Ke Loka 18, 2006 8:49

Myydäänkö jossain tulilaastia pienemmissä kuin 25 kg säkeissä. Kahden irronneen tiilen kiinnittämiseen ei viitsisi investoida tuollaista määrää....
Kulju
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JJ päivämäärä Ke Loka 18, 2006 9:12

jmattis kirjoitti:mulle taas porinmatti on aina ollut pikatulivehje, mutta me onkin puhuttu eri asioista: minä olen tottunut niihin pieniin keittolevyllisiin kamiinoihin (totivesi äkkiä kuumaksi) ja toisilla on noita isompia.

Joo, tuo 140cm korkea painaa jo hieman enemmän. Löytyy kyllä yksi erikoiskorkea 160cm, mutta liian iso homma vaihtaa. Korkea saa luvan lämmittää mökillä. Kumpikaan noista ei lämpene mitenkään salaman nopeasti, tunti-puolitoista menee ennenkuin se on lämmin.

Kulju kirjoitti:Myydäänkö jossain tulilaastia pienemmissä kuin 25 kg säkeissä. Kahden irronneen tiilen kiinnittämiseen ei viitsisi investoida tuollaista määrää....

Ainakaan K-raudasta ei löytynyt. Itse sain nuohoojalta pikku pussin kun nätisti pyysin, hänellä kun sattui olemaan autossa sitä mukana.

Schiedeliltä taitaa löytyä tulilaastia putkiloissa, mutta hintaa on suolainen. Enkä yhtään tiedä minkälaista tuo on.
http://customers.evianet.fi/schiedel/vi ... 5&curpage=
JJ
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja MM päivämäärä Ke Loka 18, 2006 11:50

Varaavuus on toki hiukan suhteellinen kysymys. Varsinainsesti varaavalla on massaa useita tonneja, ja se lämmitetään pari kertaa viikossa. Jos ympärille on muurattu rivinteeraus, se luovuttaa lämpönsä h i t a a s t i. Mutta nämä ovat paikalla muurattavia, eivät mitään valmistulisijoja.

Porinmatti on kamiina. Maino laite, mutta eri käyttöön. Kamiina ei ole paras ratkaisu pysyvään talviasumiseen. Kamiina on parhaimmillaan metsästys- ja kalamajoilla tai vierasmajoissa tai viikonloppumökeillä, joissa pääosin kylmillään oleva tila saadaan kaminalla äkkiä lämpöiseksi ja samalla laitetuksi ruokaa. Kämppä pysyy lämpimänä sen muutaman tarvittavan tunnin, kun siinä ajassa täysvaraava lämpenee tuskin kyljestään. :lol:

Liian nopeasti luovuttava tulisija pysyvästi talviasuttavassa asunnossa aiheuttaa ensin kuumuuspiikin, joka pahimmillaan pitää tuulettaa pois -) energianhukkaa. Jyhky varaava taas ei tuota paljoa tuntuvaa lämpöä , mutta suoran sähkön kustannukset leikkautuvat kummasti. Se kun nostaa huonelämpötilaa esim. kolme astetta viikon verran, jota asuja tuskin tuntee mutta patteritermostaattipa huomaa hyvinkin.

Kannattaa siis miettiä näitä käyttötarkoituksia aika tarkkaan.
MM
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JJ päivämäärä Ke Loka 18, 2006 16:48

MM kirjoitti:Varaavuus on toki hiukan suhteellinen kysymys. Varsinainsesti varaavalla on massaa useita tonneja, ja se lämmitetään pari kertaa viikossa. Jos ympärille on muurattu rivinteeraus, se luovuttaa lämpönsä h i t a a s t i. Mutta nämä ovat paikalla muurattavia, eivät mitään valmistulisijoja.

Muutama sentti villaa näyttää olevan esim. tiilerin takoissa, ja sitten tiilikuori. Maailma muuttu, ja niin muuttuu käsitteetkin. Siksi ei kannata olla liian tarkka rajojen suhteen. Kyllä joka toinen päivä lämmitettävä uuni on jo kuitenkin ihan varaava.

Porinmatti on kamiina.

Kyllä iso Porin Matti lasketaan yleisesti puolivaraavaksi, samaan sarjaan Tulikiven "Salla", Uuniseppien "Balladi" ja muiden noin 300-500kg painavien kanssa. Nuohan pitävät lämmön yllä koko yön.

Metsästysmajassa oivin laite on joku Jötul tai Morsö kamina, ne kun ovat oikeita kaminoita. Kannattaa muistaa, että Porin Matti on kuitenkin muurattu uuni, eikä ihan kevyt kamina.

Liian nopeasti luovuttava tulisija pysyvästi talviasuttavassa asunnossa aiheuttaa ensin kuumuuspiikin, joka pahimmillaan pitää tuulettaa pois -) energianhukkaa.

Tuon huomaa muuten hyvin myös monessa massiivisessa vuolukiviuunissa, kun suurin osa niistä ei taida olla millään tavalla eristettyjä. Luovuttaa lämmön hieman turhan nopeasti.

Kannattaa siis miettiä näitä käyttötarkoituksia aika tarkkaan.

Vihdoinkin samaa mieltä ;) Eri paikkoihin sopii erilaiset uunit. Mökillä meillä on iso muurattu leivinuuni/hella/takka -yhdistelmä, sekä joka huoneessa Jötul tai Morsö kaminat, kun menee mökille, niin saa nopsaa lämmintä, kun viipyy pidempään saa tasaista lämpöä uunilla. Eli joskus jopa kahden yhdistäminen on hyvä idea...

Nämähän ovat henkilökohtaisia mielipiteitä, ja jokainen mieltää asiat hieman eri tavalla.

Mutta jos nyt rakentaisin talon, muurauttaisin tiilestä oikein jykevän tiiliuunin.

Moi,
laitettiin tossa pari viikkoa sitten keittiöön puuhella,Tiilerin Pikku-Henna.Paikka oli valmiina,ollu varmaankin joskus ennenkin samantyyppinen.Ekat tulet oli eilen ja lämpöä tuntuu tulevan hyvin.
Seuraavana oliskin vuorossa olohuoneessa olevan avotakan purkaminen.
Tilalle olen ajatellut perinteistä pönttöuunia.
Kokemuksia?
Lämmönvarauskyky?
Hintaa olen tiedustellut parilta tutulta muurarilta,jäisi kaiken kaikkiaan johonkin 1500-1800 egen paikkeille.Kuulostaako kohtuulliselta?

Koskiselta voisin kysyä, että minkälainen perustus uunille on?
Arvioiko muurari ollenkaan minkä verran tuo tulisi painamaan?
Hinta ei mielestäni ole kovin paha...
JJ
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koskinen päivämäärä To Loka 19, 2006 16:21

Moi taas,
muurarin mukaan pönttöuunin painoksi tulisi n.1300-1500 kg riippuen siitä kuinka korkeaksi tehdään.
Huonekorkeus olkkarissa on n.230 cm.
Kellarissa on "katonrajassa" tulisijojen kohdalla betonista valetut kolmiomaiset palkit,joten uskoisin että kantavuutta on riittävästi.
Se että mitä on nykyisen takan alla on arvoitus.Voisin kuvitella että on muurattu aikanaan suoraan vahvikkeiden päälle.Tarkoitus olisi aloittaa takan purku tossa kuukauden parin sisällä...
koskinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja jmattis päivämäärä To Loka 19, 2006 18:43

hiukan off mutta on ihan pakko:
Aika, jolloin tarkoituksettomasti ”lämmitettiin harakoille” on jo ohi. Nuo kookkaat, epätaloudelliset kaakeliuunit ovat aikansa eläneet ja meidän valistuneempi aikakautemme on ne hylännyt sekä korvannut ne lämpötaloudellisesti oikeammin suunnitelluilla lämmitysuuneilla. […]

(Porin Matti esitteestä/1941 tuolta ed. viestin digilib-linkistä. repesin).

eli kyllä jo silloin oli sama meininki.oikeesti kunnon kakluuni (ja pönttöuuni) on ajalta, jolloin kaikki puu tehtiin käsityönä itse - opittiin kyllä miten minimimäärällä puita lämmittää maksimisti.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Seuraava

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö