En ole kattilaa tulilla nähnyt, vain useinkin testejä silmäillyt. Jos et ole lämmityksen ammattilainen ja eläkeläinen, älä osta. Hyvä kattila, mutta jos kaiken luvatun aikoo "irti saada", on joka päivä puuhasteltava pannuhuoneessa. Hyvät on palamishyötysuhteet, mutta sähköllä toimiva savukaasuimuri verottaa hyötysuhdetta sähkölaskun muodossa. Kattilan sisältä puuttuva lämpimän käyttöveden lämmitykierrukka on iso miinus. Tarvitset siis 3000-litran vesivaraajan, no se sama varaaja tosin toimii myös patterikierron lämpöakkuna. Siis onko tilaa varaajalle. Sanoisin että valitse aivan normaali alapalokattila luonnonvedolla, halvempi ostohetkellä ja siinä on vähemmän tuhkan ja pikitervan poistoa ahtaista savusolista. Ajatuksesi puulämmityksen käyttöönotosta on hyvä, varsinkin jos saat puita edulliseti.
Aika hyviä arvauksia Olen ikäni lämmittänyt puilla , viimeiset 33 vuotta
alapalokattilalla , varaaja on 3000 litraa , omaa metsääkin on ja olen eläkeläinen .
Kattilahan on hiukan pieni 3000 l varaajalle mutta panuhuonekin on sellainen
ettei isommat sovi . Jäspin econaturesta olin kaupoilla , mutta sitä ei saa
vasenkätisillä luukuilla . Pitäneekö vielä yrittää vuosi vanhalla , jos kestäisi .
Tämä parin neliön pannuhuone laittaa paljon rajoituksia puukattilalle .
tv43 kirjoitti:Tämä parin neliön pannuhuone laittaa paljon rajoituksia puukattilalle .
Kuis joku käänteispalokattila? Itse mietin tuollaista ja ainakin lattiapinta-alan suhteen antaa enemmän anteeksi kuin vaikka Ariterm 35+ tai Lakan YR-sarja.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
No vot, 33 v.puulämmitystä antaa hyvät puoltopisteet. Sehän näissä kattilavaihdoissa täytyy ottaa huomioon ne huoltoluukkujen sijainti. Kannattaa miettiä jo kaupassa tarkkaan ettei sitten myöhemmin joudu tekemään "ylimääräistä" syntiä. Mainitsemaasi kattilaan vielä palaan. Siinä on monta eri mahdollisuutta säätää palamista. Se on hyvä ja huono ominaisuus. Jos lämmittäjä ei ole paljonkaan "jyvällä" polttotekniikasta niin kallis investointi menee hukkaan. Toisaalta taitava "pannuhuonemies" saa kattilasta kaiken hyödyn omakseen. Puolen metrin mittaiset polttopuut "nielaiseva" tulipesä on hyvä juttu. Ja jos vielä itse tekee polttopuut omasta metsästä, tulee vielä huvi,hyöty ja hyvä kuntokin kaupan päälle. Eikun "läpyskä" rintataskuun ja kauppiaan tiskiin nojaamaan.
Tuosta ei kokemusta mut Jäspi on ainakin kaverista tuntunut helppohoitoiselta alapalon jälkeen kunhan ensin sai säädöt kohdilleen,eikä se säätäminenkään niin hankalaa. Puunkulutus arviolta laski kolmanneksen,pääosin riittää pesällinen vuorokauteen, alapalolla joutui lisäämään...
Aika samannäköiseltähän tuo näyttää, ainut mikä tulee mieleen et mistä tuo savukaasuimuri huolletaan jos se ei olekkaan ikuinen,nouseeko se ylös vai pitääkö kattilan taakse jättää huoltotilaa?
tv43 kirjoitti:Tämä parin neliön pannuhuone laittaa paljon rajoituksia puukattilalle .
Kuis joku käänteispalokattila? Itse mietin tuollaista ja ainakin lattiapinta-alan suhteen antaa enemmän anteeksi kuin vaikka Ariterm 35+ tai Lakan YR-sarja.
Tämä 25+ ja econature ovat käänteispaloja . Yläpalot olisi myös kooltaan pienempiä
mutta kun asutaan taajamassa eivät oikein suosittele . Ja vaikuttaahan puun
kulutuskin , iän myötä laiskistuu ja tulee vähän saamattomaksikin .
Vähän taitaa 25+ olla käytössä , kun ei kukaan lämmittäjä kommentoi .
Käänteispalojahan tuodaan euroopasta ja Riihimäelläkin tehdään mutta tämä
tila ja mahdollinen osien saanti ulkolaisiin arveluttaa . Nämä keraamiset
arinat ei ole ikuisia , samoin puhallin .
tv43 kirjoitti:
Tämä 25+ ja econature ovat käänteispaloja . Yläpalot olisi myös kooltaan pienempiä
mutta kun asutaan taajamassa eivät oikein suosittele . Ja vaikuttaahan puun
kulutuskin , iän myötä laiskistuu ja tulee vähän saamattomaksikin .
Vähän taitaa 25+ olla käytössä , kun ei kukaan lämmittäjä kommentoi .
Käänteispalojahan tuodaan euroopasta ja Riihimäelläkin tehdään mutta tämä
tila ja mahdollinen osien saanti ulkolaisiin arveluttaa . Nämä keraamiset
arinat ei ole ikuisia , samoin puhallin .
Ah joo... my bad. Lähinnä mietin sitä pohjapinta-alan kulutusta, mutta tarkistettuani hoksaan ettei tuo 25+ ole ollenkaan pohjapinta-alaltaan suuri. Kun olisi hieman tehokkaampi niin kiinnostus ainakin täällä nousisi!
Minusta Riihimäen käänteispalot ovat alkujaan Tsekeistä, ne Atmokset ainakin. Varaosia luulisi saatavan kun tehdas on kuitenkin aika vanhaa perua ja puulämmityksen osalta lienee kokemusta plus osanneet tehdä sakemannien/itävallan normeihin sopivaa kamaa => laatu ok ja sitä myöten pysynee markkinoilla. Kieltämättä itsekin mietin noiden keraamisten osien kestävyyttä, mutta niitä alkaa olla jo tavallisissa alapalokattiloissakin (mm. Ariterm 35+) ja suunta lienee selvä: puhtaampaan palamiseen pyrittäessä lämmöt tulevat nousemaan ja valuraudan sietoraja alkaa ylittyä.
Näyttäisi noita joitakin käänteispalojakin saavan stokeri-luukuin varustettuna joten siinä olisi ainakin periaatteessa varasuunnitelma sitten jos klapien kanssa kyllästyy pelaamaan.
On tämä vaikeaa... mää vaan en osaa päättää
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
Tämä talvi lämmitetty tolla kattilalla. Ihan hyvä peli. Helppo käyttää, kanavissa pelkkää pölyä ei siis mitään karstaa. Se ohituspelti ,joka pitäis avautua luukku avatessa tuntu alussa hiukan typerälle. kun puita lisätäessä aukeamista joutuu avittaan tökkäämällä luukkua. Joskus lisäessä puita savuttaa sisälle, varsinkin jos ei edellinen pesä ole palanut kokonaan hilloksille. Savuttaminen saattaa johtua siitäkin et mulla on kakkoslaatuinen jossa savusola sivussa. Sain tehtaalta toisinpäin pyörivän imurin jota en ole vielä asentanu, sen pitäs auttaa savuttamiseeen. Varaaja mulla on 1800l sen laatamiseen alareunaa myöten 90c tarvii polttaa vähän yli pesällinen jos aloitus lämpö ylhäällä 40-50. savukaasut 160-175c. sytyttäminen vie n.10min eikä sen jälkeen tarvitse pannuhuoneessa käydä. paistsi jos tarvii lisätä. Nuohous ei ole mikää hankalahomma..
Kuulostaa lupaavalta , minulla on hormissa hyvä veto . Ja täytöksen ajoitushan
ratkaisee kuten alapalossakin . Sitä suoranvedon peltiä ehkä voi vähän tuunata .
Nykyisessä pelti avataan erillisellä vivulla .
Taidanpa käyttää messutarjouksen hyväksi .
manku80 kirjoitti:Tämä talvi lämmitetty tolla kattilalla. Ihan hyvä peli. Helppo käyttää, kanavissa pelkkää pölyä ei siis mitään karstaa. Se ohituspelti ,joka pitäis avautua luukku avatessa tuntu alussa hiukan typerälle. kun puita lisätäessä aukeamista joutuu avittaan tökkäämällä luukkua. Joskus lisäessä puita savuttaa sisälle, varsinkin jos ei edellinen pesä ole palanut kokonaan hilloksille. Savuttaminen saattaa johtua siitäkin et mulla on kakkoslaatuinen jossa savusola sivussa. Sain tehtaalta toisinpäin pyörivän imurin jota en ole vielä asentanu, sen pitäs auttaa savuttamiseeen. Varaaja mulla on 1800l sen laatamiseen alareunaa myöten 90c tarvii polttaa vähän yli pesällinen jos aloitus lämpö ylhäällä 40-50. savukaasut 160-175c. sytyttäminen vie n.10min eikä sen jälkeen tarvitse pannuhuoneessa käydä. paistsi jos tarvii lisätä. Nuohous ei ole mikää hankalahomma..
Ko. kattilan kiinnostaa. Kerrotko vähän lisää taustoja: minkäkokoinen on talo, jota tuolla lämmittelet? Löytyykö Oumania tms. vemppua ohjaamassa automaattisesti verkon vedenlämpöä vai pelataanko käsisäädöllä? Voiko käänteispalopannua suositella ennen puulämmitystä harrastamattomalle?
Mulla tollanen reilu 100m2 vm54 purueristeinen talo. Jonka 50m2 kellarissa pannuhuone. Ouman80 säätää patteriveden.Savukaasuimurin ohjaimen kautta toimii myös latauspumppu.Lämminvesikierukan perässä 80l käyttövesivaraaja kesää ajatellen. Tänä talvena en käyttäny vastuksia ollenkaan paitsi viikon reissun aikana. Yli 25c pakkasilla lämmitin lisäski takkaa. että sai lämmön riittämään vuorokauden. Eli kerran päivässä lämmittäminen riitti just. joku päivä saatto sisälämpö tippua pari astetta työpäivän aikana. Normaalisti meillä sisällä 22c. Ei tää käänteispalokattila ole ainakaa vaikeampi käytettävä ku muutkaa. Ei oo tarvinnu mitään säätää. Laitoin ohjeidenmukaan ensioilman asentoon 4 ja toisioilman asentoon 5 ,sillon kun eka kertaa kattilaa käytin ja samassa ne on edelleen.
Ei sammu. Latauspumppu sammuu kun kattilan vesi on laskenut tiettyyn lämpötilaan. Aritermin sivulta löytyy kattilan asennus ja Käyttöohjeet siitä selviää kans hyvin asioita.