Briketti
Briketti
Tässä kun joutuu enenpi ja vähempi olemaan ostopuun varassa niin alkanut kiinnostaa briketit. Viime talvena kokeilin ja hyvältä vaikutti. Nyt kun olisin kiinnostunut hankkimaan parikin lavallista niin erot alkoi kiinnostaa. toinen vaihtoehto kertoo vastaavan jopa 7 irtokuutiota halkoa ja toinen 3. kumpaa uskoa vai oisko puolessa välissä totuus. Kokemuksia kaipaisin.
Re: Briketti
Briketille ainakin tilastoissa on aika tiukka marginaali, Suomessa ei noille ole laatuluokitusta mutten oikein usko että ihan noin kova hajonta on. Tuolta jos jaksaa tavailla niin sivulla 76 on asiaa sivuttu...
http://www.motiva.fi/files/685/t2045.pdf
Kovasti itsekin noista tykkäsin kiukaan pesässä viime talvena kun ei oikein ollut puuta tai siis oikeammin, ei ollut motivaatiota joka toinen päivä niitä sahalla. Eivät roskaa pahemmin ja tuhkaa tulee vähän, palaa pitkään ja sopivalla liekillä.
http://www.motiva.fi/files/685/t2045.pdf
Kovasti itsekin noista tykkäsin kiukaan pesässä viime talvena kun ei oikein ollut puuta tai siis oikeammin, ei ollut motivaatiota joka toinen päivä niitä sahalla. Eivät roskaa pahemmin ja tuhkaa tulee vähän, palaa pitkään ja sopivalla liekillä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Kertokaapas tyhmälle mikä ero on pelletillä ja puubriketillä?
Kun eikös molemmat puristeta sahanpurusta tai vastaavasta....
Kun eikös molemmat puristeta sahanpurusta tai vastaavasta....
Kokoerohan niillä on, ei sen kummempaa. Pellettien pieni koko johtaa siihen, että niiden polttamisessa täytyy olla erillinen arina/astia, briketit taas palavat normaalien halkojen tapaan.
Puubrikettiä lienee saatavissa varsin rajatusti varsin korkeaan hintaa. Virosta tuodaan joissakin määrin turvebrikettiä, jolla ei liene olemassa kotimaista valmistejaa, mikäli
VAPO ei turpeesta sitä purista. Turvebriketti palaa niin kuumasti, että kertovat sen juopa sulattaneen saunankiukaita.
Siis - käy VAPO:n sivuilla.
VAPO ei turpeesta sitä purista. Turvebriketti palaa niin kuumasti, että kertovat sen juopa sulattaneen saunankiukaita.
Siis - käy VAPO:n sivuilla.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on että molemmat valmistajat antavat brikettikuutiolle saman vastaavuuden öljyyn nähden eli 500 litraa mutta puuhun erilaisen. Eilen sain hankittua molempia pussilliset ja suht samalle tuntuvat. lumo on hieman pienenpi eli liekkö puristettu enenpi mutta vastaavasti tummempaa kuin tuo toinen eli uteman. Ainakin halpahalli briketeissä tumma väri ollut huono merkki koska palaneet selvästi huonommin. uskoisin kuoren osuuden olevan suurempi. siksi nuo kaksi päässet vaihto ehtoina tähän asti.
hinta on molemmilla noin 300 e lavallisesta eli sen suhteen ei olisi mainittavaa eroa. samalla summalla saa ehkä 4-6 irtoa koivua eli ei paljoa silläkään.
Oi tätä valinnan vaikeutta.
hinta on molemmilla noin 300 e lavallisesta eli sen suhteen ei olisi mainittavaa eroa. samalla summalla saa ehkä 4-6 irtoa koivua eli ei paljoa silläkään.
Oi tätä valinnan vaikeutta.
-
hallineekeri
- Jäsen

oletteko kokeillut polttaa brikettiä kiukaassa? itse sain valmistajalta 8kg kokeiluun . 2h meni lämmitykseen (puulla n.45-60min)ja kaikki 8kg meni ja piti vielä puilla jatkaa! puita menee noin 2 pesällistä normaaliin saunomiseen eli saunaan pesulle saunaan ja pois! olisiko pittänyt olla enemmän brikettiä ja mikä määrä on vielä järkevää polttaa klapeihin verrattuna?
eipä pala kunnolla kiukaassa eikä liedessä minullakaan mutta pönttiksessä ja porin matissa kyllä toimii ja puuhun verrattuna kätevää käyttää.vie vähemmän tilaakin.kouvolasta löysin toimittajan joka tuota tuo idästä ja tyytyväinen olen ollut jopa ajatellut lisääväni pönttiksen käyttöä lämmityksessä.
-
hallineekeri
- Jäsen

olen aina silloin tällöin kokeillut myös pellettiä kiukaassa mutta nyt vasta olen saanut pellettikorini omassa kiukaassa toimimaan! eli nyt kun laitetaan n.5kg pellettiä koriin niin 45min päästä päästään jo löylyy ja ei tarvitse meidän saunomisella lisätä!
Mitä itse olen brikettiä kokeillut niin toimii takassa oikein hyvin. Meillä on vielä toistaiseksi takkasydän joten siihen sopii erinomaisen hyvin tuollainen hitaasti ja pitkään palava tuote, lämpöä piisaa tuntitolkulla kun pistää 4 brikettiä kerralla sisään. Samassa ajassa pitäisi lisätä 3-4 kertaa puita. Mutta palaminen on sen verran hidasta ja maltillista että en kyllä yrittäisi noilla kiuasta lämmittää. Joku pieni kiuas hyvin lämpöeristetyssa saunassa ehkä mutta jos vaikka mökillä yrittäisi isoa kiuasta noilla talvella lämmittää niin tuskin tulisi mitään.
Toistaiseksi mulla on kellari täynnä purkujätepuuta joten tämä ja varmaankin seuraavakin talvi pärjätään komeasti niillä. Sitten pitää miettiä mitä hankkii, mökkinaapurissa asuvalta maajussilta saa kyllä puuta sen verran edukkaasti valmiiksi pilkottuna että tuskin lähden brikettilavaa tilaamaan. Pihassa olisi kaiken lisäksi iso kuusi mikä pitäisi kaataa, siitä tulee kyllä vuoden puut.
Toistaiseksi mulla on kellari täynnä purkujätepuuta joten tämä ja varmaankin seuraavakin talvi pärjätään komeasti niillä. Sitten pitää miettiä mitä hankkii, mökkinaapurissa asuvalta maajussilta saa kyllä puuta sen verran edukkaasti valmiiksi pilkottuna että tuskin lähden brikettilavaa tilaamaan. Pihassa olisi kaiken lisäksi iso kuusi mikä pitäisi kaataa, siitä tulee kyllä vuoden puut.
-
hallineekeri
- Jäsen

itse melko varmasti ostan pellettiä säkin kun se maksaa sen 115e ja klapi maksaa täällä päin kuitenkin se 40e motti!
Olen poltellut varaavassa tulisijassani ja siis sen takkasydämmessä puuta ja pellettiä. Nyt kokeilin sitten brikettiä. K-Raudassa oli HOT-puubriketti, oliko se nyt 3,6€/10 kg. Laitoin 3kpl noita brikettejä pellettikoriin ja yhden pikkuisen sytykepalan. Briketit paloivat todella kauniisti luovuttaen lämpöä. Hiillos oli todella kaunis. Palaminen kesti noin 2 tuntia. Aivan huippujuttu!
Naputtelin kännykän laskinta ja tutkailin brikettipaketin esitelappua. Kilo brikettiä vastaa noin 1/2 kiloa öljyä. Sisältää siis noin 21 MJ. Hintaa tuolle 21 Megajoulelle on K-raudan yksittäispussina noin 0,36€ joten 1MJ on noin 0,017€, 1 kWh noin 0,072€. Tämä 0,072€/kWh on laskettu siis K-Raudan yksittäispussin hinnalla. Oletan, että jos ostaa vaikkapa lavallisen noita brikettejä, niin hinta jää huomattavasti tuon alle.
Ensifiilistelyn jälkeen otan ehdottomasti nuo kotimaiset kauniinkeltaiset puubriketit käyttöön, syrjäyttivät takka/kaminalämmittäjällä pikkupelletit talon lämmityksessä. Klapeja en tietenkään kokonaan hylkää mutta isot pelletit tulivat jäädäkseen. Puupelletin koko on vielä ideaalinen pikkuiseen Porin Mattiin.
Naputtelin kännykän laskinta ja tutkailin brikettipaketin esitelappua. Kilo brikettiä vastaa noin 1/2 kiloa öljyä. Sisältää siis noin 21 MJ. Hintaa tuolle 21 Megajoulelle on K-raudan yksittäispussina noin 0,36€ joten 1MJ on noin 0,017€, 1 kWh noin 0,072€. Tämä 0,072€/kWh on laskettu siis K-Raudan yksittäispussin hinnalla. Oletan, että jos ostaa vaikkapa lavallisen noita brikettejä, niin hinta jää huomattavasti tuon alle.
Ensifiilistelyn jälkeen otan ehdottomasti nuo kotimaiset kauniinkeltaiset puubriketit käyttöön, syrjäyttivät takka/kaminalämmittäjällä pikkupelletit talon lämmityksessä. Klapeja en tietenkään kokonaan hylkää mutta isot pelletit tulivat jäädäkseen. Puupelletin koko on vielä ideaalinen pikkuiseen Porin Mattiin.
-
hallineekeri
- Jäsen

onko toi briketin myynti k-raudoissa ihan valtakunnallista? itse olen pellettiä ostanyt k-raudasta pikku pusseissa mutta en siellä kyllä brikettiä nähnyt!
En tiedä. Meidän K-raudassa (vai onko se Rautia?) sattui olemaan lavallinen siinä käytävän vieressä. Nyt sattui silmään, että paikallinen Säästö-Karit halpahalli myy myös puubrikettejä 14kg pusseissa. Tarjouksessa 2 pussia per asiakas 10€. Taidan käydä hakemasssa noitakin kokeiluun tuon 2 pussia.hallineekeri kirjoitti:onko toi briketin myynti k-raudoissa ihan valtakunnallista? itse olen pellettiä ostanyt k-raudasta pikku pusseissa mutta en siellä kyllä brikettiä nähnyt!
-
Mikko Suokas
- Jäsen

Kiitos vinkistä, hain kympillä pari pakettia. Nyt palaa briketti antrasiitin kaverina Rica Atmoksen pesässä, hyvin toimii. Ei noita tosin tuohonkaan hintaan kannata jatkuvasti ostella, mutta halusin kokeilla. On muuten aika murenevaista tavaraa, tuollainen normiklapin mittainen briketti katkeaa useaksi tonnikalapurkin muotoiseksi pikkubriketiksi, kun tarttuu toisesta päästä kiinni ja nostaaJukkaI kirjoitti:Nyt sattui silmään, että paikallinen Säästö-Karit halpahalli myy myös puubrikettejä 14kg pusseissa. Tarjouksessa 2 pussia per asiakas 10€. Taidan käydä hakemasssa noitakin kokeiluun tuon 2 pussia.
t. Mikko