Hormin lämmitys?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Hormin lämmitys?

ViestiKirjoittaja Lady-Rahtari päivämäärä To Syys 02, 2010 12:48

Puulämmitys on ollut käyttämättä ainakin kesän, mahdollisesti pidempäänkin. Samassa piipussa on leivinuuni, hella ja takka. Eilen illalla uteliaisuuttani kokeilin vetoa leivinuunissa paperilla. Ei kovin hyvin vetänyt, ja kun luukkua aukaisi, tuli vähän savua keittiöön.

Nyt laitoin takkaan 8 lämpökynttilää, joiden palettua loppuun aion kokeilla polttamalla jotain. Jos nyt takka alkaa vetää ja siellä pystyy polttamaan puutakin, lämmittääkö se koko piipun, eli myös leivinuunin ja hellan hormit? Uuni ja hella ovat siis vierekkäin, takka toisella puolella, ovat siis ikäänkuin selät vastakkain takan kanssa.

Olen tässä vain talonvahtina varsinaisen asukkaan loman ajan. Varsinainen asukas muutti tähän kesällä eikä ole tulisijoja vielä käyttänyt. Käsitin, ettei edellinenkään porukka ole niitä käyttänyt ties kuinka pitkään aikaan.
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

Re: Hormin lämmitys?

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä To Syys 02, 2010 13:09

Testasin koemielessä tänä syksynä tuota tuikkusysteemiä, kun sitä niin moni oli kehunut. Meillä on talossa yli kolme vuotta täysin käyttämättä ollut puuhella keittiössä. Nuohooja kävi kesällä toteamassa että kunnossa ovat hormit ja muut systeemit.

Joudun kyllä toteamaan että ei niistä tuikuista ollut mitään apua saati hyötyä. Tikkutulet hellassa puskivat savua sisään kun varovasti kokeiltiin, vaikka tuikkuja olin poltellut useamman päivän. Todettiin että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia - siis sanomalehden sivu palamaan hormiin nuohousluukusta ja sillä siisti, hella alkoi vetää ja on vetänyt samalla konstilla senkin jälkeen, nyt ollaan jo sen verran usein pieniä tulia pidetty että paperia ei enää tarvitse polttaa vaan hella toimii ihan oma-aloitteisesti.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

ViestiKirjoittaja Lady-Rahtari päivämäärä To Syys 02, 2010 13:59

Laurakaisa kirjoitti:Testasin koemielessä tänä syksynä tuota tuikkusysteemiä, kun sitä niin moni oli kehunut. Meillä on talossa yli kolme vuotta täysin käyttämättä ollut puuhella keittiössä. Nuohooja kävi kesällä toteamassa että kunnossa ovat hormit ja muut systeemit.

Joudun kyllä toteamaan että ei niistä tuikuista ollut mitään apua saati hyötyä.

Ahaa... Täältähän minäkin tuon tuikku-vinkin olen poiminut. Mutta täytyy todeta, ettei suomalainen usko ennenkuin näkee, ja savolainen ei vielä sittenkään :-D niin polttelen nuo nyt tuolla loppuun. Kädellä tunnustellessa ei kyllä suurempaa lämpöä tunnu. Takassa ei sitä luukkua olekaan, eli jos tuikkuhomma ei toimi, täytyy siirtyä hellan ja uunin puolelle, sieltä nuohousluukut löytyy.
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä To Syys 02, 2010 14:29

Haha, mie umpikarjalainen oon vissiin kyllä pahasti päässyt savolaistumaan myös :lol:

Puuhellan kantta ne tuikut kyllä jonkun verran lämmitti, mutta hormia eivät ilmeisesti. Tai eivät ainakaan riittävästi. Sinänsä kauhean kätevää kun tuo meidän kyökin puuhella toimii ainakin tähänastisen kokemuksen perusteella aika samoilla periaatteilla kun isovanhempien kesämökin puuhella - noissa kun tuntuu olevan persoonallisuuksien välillä suuriakin eroja niin onneksi itsellä tiedossa olevat konstit pelittävät omaan hellaan. Toivottavasti saat tulisijat vetämään!
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Samuel päivämäärä To Syys 02, 2010 14:49

Itse olen todennut parhaaksi horminlämmityskeinoksi kuumailmapuhaltimen tai hiustenkuivaajan laittamisen nuohousluukusta. Sillä kun lämmittää, niin veto huomattavasti paranee.
Samuel
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ramirez päivämäärä To Syys 02, 2010 15:16

Anopin mökiilä on ongelmahella aina kun sinne meneepi talavella.
Viimetalvena laitoin auton sisätilalämppärin 1000w puhaltamaan vuorokaudeksi alaluukusta hormiin.....seuraavana päivänä jopa hellan kansi oli lämmin ja veto oli erittäin hyvä...Ei haissu savu yhtään kun anoppi saapui tontille :mrgreen: smiley_074
ramirez
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.ramin.fi/
http://www.helevetintunarit.com/
http://helevetintunarit.com/phpBB3/index.php

ViestiKirjoittaja Lady-Rahtari päivämäärä To Syys 02, 2010 15:53

Nyt ei ole mitään puhallinta saatavissa avuksi. No, jospa se siitä... Tuikut sammuilee hiljalleen yksi kerrallaan, totuuden hetki siis lähestyy.
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä To Syys 02, 2010 16:21

Itse olen todennut parhaaksi horminlämmityskeinoksi kuumailmapuhaltimen tai hiustenkuivaajan laittamisen nuohousluukusta

Meillä - näin Savossa kun ollaan - kokeiltiin toki tuotakin :-D Mutta ei se hiustenkuivaajalla hönkiminenkään savupirttitunnelmaan apua tuonut, vasta sanomalehtikikka sai kunnon vedon aikaan.

Ensin se hella savutti vähän sisälle aina kun luukun aukaisi, ja mietittiin että se johtui varmaan siitä että meillä on ilmaräppänä auki hormiin kun se alkuperäinen "ponnahdusluukku" on rikki ja onnistuin hajottamaan kunnianarvoisan edellisen omistajattaren jostain muovirenkaasta ja sukkanauhan pätkästä tekemän avaamis- ja sulkemisviritelmänkin. (Meidän talosta löytyvistä sukkahousuihin ym. naisten alusvaatteisiin liittyvistä kikkakolmosista voisi kirjoittaa kirjan...) Mutta on se nyt enemmillä lämmityksillä alkanut vetää ihan kunnolla vaikka räppänä onkin auki.
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Lady-Rahtari päivämäärä To Syys 02, 2010 16:49

:-D Takassa on tulet :-D Hyvin vetää! Sytytysvaiheessa pidin ulko-ovea raollaan. Kunhan piippu lämpenee, saatan rohkaistua kokeilemaan leivinuunia. Pientä savuntuoksua havaittavissa, mutta ei näkyvää savua. JES! Ehdin jo tännekin kuvitella savupirttitunneman, mutta kuten todettu: pessimisti ei pety :-D
Lady-Rahtari
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö