Lämmitystavan arpomista

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.

Lämmitystavan arpomista

ViestiKirjoittaja Tiki päivämäärä To Syys 24, 2020 13:49

Terve

Nyt kun valtio avustaisi rahallisesti öljylämmityksestä luopujaa, olen miettinyt lämmitysjärjestelmän vaihtoa. Talo on -56 rakennettu rintamamiestalo (-tyyppinen, harkkorunkoinen) Kouvolassa. Tällä hetkellä lämpiää öljyllä. Kattila on uusittu -98. Kellarissa vesikiertoinen lattialämmitys, asuinkerroksissa radiaattorit. Vuosikulutus edellisen omistajan mukaan noin 2500 litraa. Nelihenkinen perhe ja asuttu tässä reilu puoli vuotta. Kellarissa sauna, pesuhuone, takkahuone (avotakalla), wc ja varastohuone. Keskikerroksessa eteinen, keittiö, olohuone ja makkari. Yläkerrassa kaksi makuuhuonetta, wc ja kylmää vinttitilaa. Pinta-alaa on noin 150 neliötä.

Kovasti aloin jo kallistumaan ilmavesilämpöpumppuun ja kolme tarjousta olen pyytänyt. Tarjoukset huitelee 11-14te välissä asennuksineen (Nibe ja Mitsu). Alkoi vaikuttamaan jo todella houkuttelevalta vaihtoehdolta, kunnes viimeinen myyjä sattui mainitsemaan, että laskennallinen käyttöikä näille on n. 10 vuotta. Mun mielestä se on aika lyhyt käyttöikä tuollaiselle sijoitukselle. Toki varmasti kestää pidempäänkin, mutta mutta..

Sitten aloin pohdiskelemaan muitakin vaihtoehtoja, kuten sähkökattilaa ja ilmalämpöpumppua. Huonona puolena sokkeloisuus. ILPillä ei lämmin ilma pääse jakaantumaan tasaisesti joka puolelle. Sähkö on kallista. Tosin kaikki on nyt kallista verrattuna öljyyn..
Mielessä kävi jo pellettikin tukilämmitysjärjestelmänä, mutta taitaa olla pirun työläs. Ja melko hankala olisi toteuttaa tähän taloon pelletin syöttöä, kun kattila on keskellä taloa.
Metsää ei ole, joten puu on käytännössä poissuljettu. Olishan tossa tietty kunnan metsä pihan perällä.. :roll:
Maalämpö ei tule kyseeseen, koska talo on pohjavesialueella.

Ajatuksia, ideoita ja kokemuksia kuulisin mieluusti. Järjestelmältä toivoisi pitkäikäisyyttä ja varmatoimisuutta. Toisena toiveena olisi, ettei nyt olisi kauheasti kalliimpi vuositasolla, kuin öljy 1€:n litrahinnalla.

Muuten tässä asiassa en kiirehtisi, mutta luulen, että seuraavana on hallitukselta odotettavissa keppiä porkkanan sijasta. Mieluummin popsisin porkkanat tässä vaiheessa..

Kiitos jo etukäteen
Saku

*Lisätty maalämpö
Tiki
Uusi jäsen

Re: Lämmitystavan arpomista

ViestiKirjoittaja Tomi päivämäärä To Syys 24, 2020 15:40

Tämänhetkisellä öljyn hinnalla kannattaa myös miettiä vaihtoehtoa, että tilaisi säiliön täyteen ja nauttisi lämmöstä.

Meillä ollut samantyyppinen mietintä pari vuotta. Kaukolämpö olisi lähellä, mutta niin kaukana, sehän on järkevää maksattaa putken veto ensimmäisellä ostajalla ja myydä sitten halvemmalla naapuritaloihin. Maalämmön osalta perustamiskustannukset ovat isohkot, mutta käyttökustannukset pienet. Riittääkö maalämmön osalta tontin koko, jos asentaisi keruuputkiston pintaan?

Tuossa on ihan hyvä vertailu. Jos laittaa öljylämmityksen jo maksetun investointikustannuksen nollille ja syöttää avustuksen määrän laskuriin, niin viimeisessä kuvassa käy arvoillasi ilmi, että 12 vuoden päästä on mennyt samanverran kumulatiivista rahaa öljylämmitykseen ja poistoilmalämpöpumppuinvestointiin sekä energiaan.

http://lammitysvertailu.eneuvonta.fi/

Ihmetyttää suuresti, miksi öljylämmitykseen ei ole tarjolla biopolttoaineratkaisuja. Saataisiin kerralla homma ympäristöystävällisemmäksi ilman suuria investointeja. Nykyisen "Bio" öljyn 5% pitoisuus lähinnä huvittaa.
Tomi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tiki päivämäärä To Syys 24, 2020 21:37

Säiliön tilasin täyteen huhtikuussa, niin on tässä aikaa pohdiskella.
Onhan tässä 1500 neliömetriä tonttia, niin voishan keruuputkistokin olla mahdollinen. Siihen en ole juurikaan perehtynyt. Näillä öljyn hinnoilla en olisi kyllä vaihtamassa mihinkään, mutta eiköhän ne ylöspäin ole kuitenkin menossa.

Tota laskuria olen pyöritelly suuntaan ja toiseen. Muuttujia tuntuu vaan olevan muutama liikaa :?
Tiki
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Wespa päivämäärä Pe Syys 25, 2020 10:57

Jos työkalut pysyvät kädessä niin pätevän VILP-systeemin saa paikoilleen parhaimmillaan todella edullisesti, omaan halpikseen meni kaikkine töineen (tein siis ihan kaiken sähkötöitä lukuunottamatta itse) jotain 3000 euron luokkaa, ja hyvin on tarjennut. :lol: Asumismukavuus verrattuna öljylämpöön parani samalla huomattavasti kun ei tarvitse koko ajan ravata pannuhuoneessa käsisäätöistä sunttia veivaamassa.

Sanoisin että jos olet 11-14t euron tarjouksia saanut niin samat laitteet esim. Maalämpötukusta ostamalla ja itse asentamalla pääsee jo tosi hyville tuntipalkoille, ja ainakin tietää ketä sitten syyttää jos systeemi ei meinaa toimiakaan. :mrgreen:
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Käyttäjän avatar
Wespa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja männis päivämäärä Pe Syys 25, 2020 21:45

Voi nuo lämpöpumput niinkin nähdä että 8-16 vuotta lämpöpumpulla lämmittäminen ei kannata ts. säästöillä ei kuoleteta investointia.
männis
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tiki päivämäärä La Syys 26, 2020 9:35

Työkalut pysyy jotenkin kädessä, LVI-hommista ei kyllä ole kokemusta ja syyttäviä sormia on osottamassa siinä vaiheessa, jos homma ei toimi, vähän enemmänkin kuin omat :lol:

Onko Wespa avannu omaa systeemiään foorumilla? Olis kiinnostavaa lueskella.
Tiki
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Wespa päivämäärä La Syys 26, 2020 23:27

En ole täällä sen kummemmin avannut, Lämpöpumppufoorumilta olen oppini ammentanut. Ihan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä olin kun oman VILPin pari vuotta takaperin asentelin, kierrepakan ja timanttiporan kanssa sai hikoilla, mutta ihan hyvin on systeemi toiminut ja asumismukavuus & lämmityskustannukset oikein kohdillaan nyt. VILPien asennushinnoissa on hirveästi ilmaa, maalämpö on sen verran kilpaillumpaa että jos teettää koko homman niin on vaikeaa perustella miksi ei ottaisi saman tien maalämpöä kun hintaero VILPiin jää monesti aika pieneksi. Sitten taas asiallisen VILP-systeemin voi itse asennuksen hoitamalla saada hyvinkin edukkaasti, miksei sinänsä maalämmönkin jos on kaivinkone käytettävissä vaakakeruupiiriä varten. :roll:
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Käyttäjän avatar
Wespa
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Lämmitys, ilmanvaihto, putket ja sähkö