Yläpohjan tiiveys
Yläpohjan tiiveys
Moi kaikille. En ole vähään aikaan (5vuotta) kirjoitellukkaan tänne. Tein tuossa yläkertaan aika kattavan remontin ja eristin sen kokonaan ekovillalla. 200mm seiniin ja n. 350mm yläpohjaan. Ilmansulkuna ekovillan x5 paperi. Kaikki saumat limitetty ja teipattu. Aukaisin räystäät ja asensin tuulensuojalevyt kattotuolien väliin. Tuulensuojalevyt menevät yläkolmioon asti, reilusti eristeiden yläpuolelle. Ilmarako 100mm. Päätykolmioon tuuletusreiät 200x200mm. Nyt nämä tuuletusreiät jäätyy eli kosteutta nousee jostain välikatolle. Tuuletus ilmeisesti kuitenki toimii, koska missään ei näy välikatolla huurretta. Ilmavuotoja ei mielestäni pitäisi olla. Yhdessä kohtaa löysin välikatolla kohdan, jossa ilmeisesti oli vuoto. Siinä alla oli kattolampun rasia, joka on teipattu tiiviiksi, mutta johtojen läpiviennit valskaa. Ilmanvaihtona painovoimainen, 2 x100mm räppänät, joissa veto on hyvä. A4 pysyy kiinni putkessa. Kylmiin vinttikomeroihin laitoin myös kaksi kappaletta, 150x150mm tuuletusaukkoja. Huoneiden lämpötila on n.+20 ja lämmöt on olleet pari viikkoa päällä. Sitä ennen oli kylmänä. Kosteusprosentti tasaantunut 35-40% välille. Voiko olla syynä, kun tein runko ja eristystyöt pakkasessa? Esim. puutavaraa ei oikeen ehtiny kuivattelemaan, vaan meni suoraa kärrystä käyttöön.
Re: Yläpohjan tiiveys
Luulisi, että siellä sen verran voi kosteuttakin olla. Rakenteenhan pitäisi kosteutta siirtää. Todennäköistä on myös lämpimämmän ja kylmemmän ilman kohtaaminen. Itselläni tulee kivat parrat tuuletusräppänöiden alle kun pakkasta on sopivasti ( kylmempää kuin -20). Sulaa heti lauhtuessa pois.
Nonniin.. mullahan olikin ne päätyreiät 150x150mm. Isonsin 200 milliseksi ja tökkäsin vielä toisen mokoman siihen viereen, niin alkoi ilma vaihtuun ja ritilän jäätyminen loppu 
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Jos rakennukset eivät yhtään hukkaisi lämpöään rakenteidensa läpi, niin lämmittämistä ei tarvittaisi. Eli aina sitä energiaa karkaa ja yleensä suunta haluaa olla ensisijaisesti ylöspäin.
Oon vienyt pari viikkoa takaperin lämpömittarin anturit talon alle ryömintätilaan sekä ylös vinttiin. Etenkin tuolla vintissä haluaa lämmöt olla mielellään plussan puolella pikku pakkasella. Mulla on molemmissa päädyissä 2 x 125mm reiät. Sen lisäksi pitkillä seinillä on talon koko matkalta tuuletusraot. Tahtoo sanoa, että vaikka tuo vintti onkin viimeisen päälle hyvin tuuletettu, niin siellä on ulkoilmaa lämpimämpi ja tuo lämpö tiivistyy välillä tuuletusräppänöiden yhteyteen tai tuuletusrakojen kautta räystäiden alapintaan.
Sopivasti, kun ulkolämpötilat lähtevät muuttumaan, niin koko ulkovuoraus saattaa vetää oikein vahvaan huuruun, paitsi ihan se yläkolmion ylin metri tai pari. Lämpömittarin anturit eivät edes ole noin ylhäällä mulla, vaan paljon alempana.
Oon vienyt pari viikkoa takaperin lämpömittarin anturit talon alle ryömintätilaan sekä ylös vinttiin. Etenkin tuolla vintissä haluaa lämmöt olla mielellään plussan puolella pikku pakkasella. Mulla on molemmissa päädyissä 2 x 125mm reiät. Sen lisäksi pitkillä seinillä on talon koko matkalta tuuletusraot. Tahtoo sanoa, että vaikka tuo vintti onkin viimeisen päälle hyvin tuuletettu, niin siellä on ulkoilmaa lämpimämpi ja tuo lämpö tiivistyy välillä tuuletusräppänöiden yhteyteen tai tuuletusrakojen kautta räystäiden alapintaan.
Sopivasti, kun ulkolämpötilat lähtevät muuttumaan, niin koko ulkovuoraus saattaa vetää oikein vahvaan huuruun, paitsi ihan se yläkolmion ylin metri tai pari. Lämpömittarin anturit eivät edes ole noin ylhäällä mulla, vaan paljon alempana.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
- PetteriKivimäki
- Jäsen

30-40% RH on korkea talviseksi, miksi on noin korkea?
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Eikö tuo kosteusprosentti ole hyvä? Ei minusta tarvi ainakaan kuivempaa olla.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Niin yleensä ongelmana talvisaikaan on liian kuiva sisäilma, kuten itsellä kun menee alle 20%. Kesällä ollaan sit noissa teidän lukemissa..
Sen olen huomannut, kun talvella menee sinne 20% pintaan sisäilmankosteus, niin vanhimmalla lapsella alkaa helposti nenäverenvuoto. Toisella lapsella ja itselläni on atooppinen kuiva iho, jota saa kylvettää rasvassa, jos noin alas mennään.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kovilla pakkasilla saattaa meillä (uunilämmityskö syynä) mennä RH ihan 15%. Ihan toivotonta yrittää viheltää mäyräkoiraa kusireissulle, ei kuivista huulista irtoa vihellys..
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Suhtautuisin erittäin suurella epäluulolla kotikutoisten RH-mittareiden tuloksiin. Tahtoo sanoa, että ovat lähinnä suuntaa antavia. Mulla huiteli mittari oikeastaan koko viime kesän 80:ssä ja tämän talven samainen mittari on pyörinyt 40-50:n välissä. Eipä tuota tosin ole kalibroitukkaan aikoihin.PetteriKivimäki kirjoitti:30-40% RH on korkea talviseksi, miksi on noin korkea?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
- PetteriKivimäki
- Jäsen

No sinäpäs sen sanoit! Minä kyllästyin kakibroimaan ja ihmettelemään käsityämättömiä lukuja, laitoin eläkkeestä sivuun ja ostin kaks tommosta, kerran vaan kirpas:
http://www.humitec.fi/05606081.html
http://www.humitec.fi/05606081.html
Meillä on kolme erilaista mittaria ja kaikki antaa samassa tilassa suurinpiirtein samoja lukemia. Tietenkin nuo on tarkkuudeltaan sinnepäin, mutta suuntaa antavia ja kaikki samaan suuntaan, niin se riittää mulle