Koira haukkuu

Rintamamiestaloista ja muusta

Re: Koira haukkuu

ViestiKirjoittaja olavin päivämäärä Ke Huhti 08, 2009 10:56

Kyllä koirien ( naapurissa 4 koiraa ym elukoita) räkytys voi olla häiritsevää vaikka koirat olisivatkin öisin sisällä. Turha siinä on koiranomistajien väittää, että "ei voi häiritä". Sinänsä yksittäinen haukahtelu on aivan hyväksyttävää, mutta itse koen uhkaaviksi tilanteet, jossa kaksi lehmän kokoista koiraa tulee räkyttämään aidalle vihaisesti. Omistajien tulisi kouluttaa koirille missä kulkee heidän reviirinsä raja. Itse olen päättänyt, että en ihan periaatteen vuoksi väistä milliäkään omalta pihaltani. Huvittavinta on se, että jos asiasta huomauttaa - ehkä hieman kärjekkäästi, saa siitä uhkauksen kunninanloukkauksesta. Siis koirat saavat kuulemma haukkua minulle, mutta minä en niitä. Kuulemma ovat heidän "lapsiaan". Nimittely "rakki" on kuulemma sekä koiraa, että erityisesti niiden omistajia loukkaavaa. Mielestäni koira on pelkkä rakki jos sen tehtävänä on yrittää häätää naapuri sen omalta pihalta pois vihaisesti räkyttämällä. Räkyttämistä puolestaan perustellaan sillä, että koira on vain "luontokappale". Siis jossain tilanteessa "lapsi", jossain vain "viaton luontokappale". Yritä siinä sitten neuvotella asiasta.

Itse olen koiranystävä ( tai olen ainakin ennen ollut) ,mutta nyt joudun joka kerta oman ulko-oven avatessani miettimään saanko kulkea omassa pihassani rauhassa. Pahimmillaan räkytys alkaa siitä, kun avaan ulko-oven, jonka jälkeen 1 - 4 koiraa räkyttää aitaa vasten tai aidan tuntumassa vihasesti. Ja tätäkö minun vaan pitäisi yksinkertaisesti hyväksyä? Kun olen asiasta huomauttanut, tilanne on hetkeksi korjautunut, mutta tilanne palaa ennalleen viimeistään viikon kuluessa. Myös muut naapurit ovat lopen kyllästyneitä asiaan, mutta koska heillä ei ole varsinaisesti yhteistä rajaa ei ole, heidän on vaikea asiasta huomauttaa. Suurin ongelma on se, että pieni poikani aina aika-ajoin ilmoittaa pelkäävänsä naapurin koiria. En missään olosuhteissa halua kasvattaa lapsiani pelkäämään tai vihaamaan koiria.

Räkyttävä koira melko tiheästi asutulla TAAJAMA-ALUEELLA, jonka tehtävä on mukamas vahtia, on jotenkin absurdia. Mutta kun kyseessä on neljä koiraa, tilanne muuttuu vieläkin oudommaksi. Loukkaavinta on se, että tunnen itseni rosvoksi omassa pihassani ja joudun välttelemään liikkumista OMALLA PIHALLANI iltahämärällä, jolloin rakit räkyttävät vieläkin herkemmin. Ja vielä: koiria ei todellakaan kannata hankkia lapsen korvikkeeksi. Koira on elukka, jota tulee vahtia ja josta ei saa aiheutua häiriötä naapurustolle!
olavin
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Sarsa päivämäärä Ke Huhti 08, 2009 11:51

Taitsu kirjoitti:Eiköhän ne kissat kiipeä melkein aidan kuin aidan yli.

Ja hyvinkin korkean. Meillä omat kissat kiipeävät useamman metrin korkeuteen navetan vinnille pystysuoraa seinää pitkin, eikä tee yhtään heikkoa. Ja kolli majailee vähän väliä terassin kattotuolien päällä. Reitti sinnekin kulkee pari metriä pystysuoraa puutolppaa pitkin.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sarsa päivämäärä Ke Huhti 08, 2009 12:04

[quote="susu]En kyllä silittele vierasta kissaakaan, kun on kissa joskus purrut. [/quote]

Meillä oli vanha kodinvaihtajakolli, joka 'vihasi' vieraita miehiä. Ilmeisesti joku mies joskus kohdellut kaltoin. Kyläileviä miehiä piti varoittaa, että kollia silittäessään pitää olla tarkkana, mikä on kollin mielestä sallittua ja mikä ei. Antoi hyvän tovin silittää ja sitten, kun oli mielestään riittävästi saanut huomiota, niin oli karvapallona kynsin hampain ranteen ympärillä kiinni, jos seura ei miellyttänyt. Poikkeuksena sitten muutamille miehille teki sen, että katseli hetken aikaa sivummalta ja sitten hyppäsi syliin makoilemaan. POikkeuksetta nämä hyvän kohtelun saavat osasivat kohdella kissaa 'oikein' eivätkä pakottaneet millään lailla olemaan silityksen kohteena.
Sarsa
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja MikaR päivämäärä Ke Huhti 29, 2009 0:12

Meillä 2 koiraa, jotka muuten ovat suht' ääneti pihalla, mitä nyt toisia jahdatessaan saattavat päästää intohaukkuja, mutta kadulla ohimeneviä koiria, sekä pihaan saapuvia naapureita haukkuvat. Haukkuvat siis joka ainut kerta pihaan saapuvat naapurit, mutta joko torujen myötä tai kyllästyttyään lopettavat.

Itse kyllä useimmiten komennan olemaan ääneti, koska ymmärrän ettei kaikki välttämättä jaksa kuunnella haukkumista, vaikka kyseessä olisi koiran omistava naapuri. Pahin on jos vielä myöhäisillalla kuulen olohuoneesta asti koiran haukkuvan ulkona. Vaikka sitä tuskin moni noteeraa, niin koen velvollisuudekseni komentaa koiran hiljaiseksi tai ottaa sisään.

Ei tässä kuitenkaan natsilinjalla mitään äänettömyyttä ajeta, kyllä koirat saavat päiväsaikaan ääntä pitää, koska välillä ihmiset meidän pihassa pitävät vielä kovempaa meteliä. Turhanpäiväinen haukkuminen naapurille pihallaan on vaan itseäkin ärsyttävää. :-)

Funtsien vielä aiheen alkuperäistä viestiä päivällä nukkuvasta naapurista. Jos oma naapuri valittaisi vastaavasta asiasta mulle, niin kehottaisin äänieristämään sopivan kopin nukkumiseen, tai miettimään uudestaan sitä sijaintia ihmisasutuksen liepeillä. Tarpeeton metelöinti erikseen, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
MikaR
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tuulenhovi päivämäärä Ke Heinä 28, 2010 13:07

Tällasen viestiketjun löysin tässä ketutuksissani... Jatketaan tätä, vaikka viimeisimmästä viestistä onkin jo yli vuosi aikaa.

Jatkuvasti räköttävä koira on rasittava. Iltamyöhään räköttävä koira samoin. Kuten myös karkaileva ja toisten pihoihin sontiva koira.
Vapaana pidettävä kissa on raivostuttava. Iltamyöhään pihasiileille laitetut ruuat syövä kissa samoin. Kuten myös nurkkiin k*seva kissa.
Lisäksi pihojen läpi oikovat kakarat ottavat pahasti pannuun.

Yhdistäkääpäs nämä kaikki samaan naapuriin.... Ei kivaa! :evil:

Ja siis minä pidän koirista aivan valtavasti! Suunnitelmissa hankkia sellainen itsellekin vielä. Mutta kotieläimet kuuluu mielestäni pitää kotona, eli sisällä tai omassa pihassa. Hiljaisuus tietääkseni alkaa klo22. Ja vanhempien pitäisi oikeesti kasvattaa sekä lapset että eläimet niin, että osaisivat käyttäytyä.

-Tuulenhovin emäntä-
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
Käyttäjän avatar
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Annis päivämäärä Ti Elo 03, 2010 19:57

Otan osaa :neutral: Ei kiva yhdistelmä lainkaan.
Kyllä tää munkin nelikko haukahtelee satunnaisesti. Aika harvakseltaan ovat tossa pihalla, lenkitän ne narussa 4 kertaa päivässä.

Mutta kyllä mua riepoo kaiken maailman nipottajat. Ettei yhtään elämän ääntä saa kuulua mistään. En minäkään valita siitä, että naapuri soittelee rumpuja harva päivä tai että toisen naapurin kakarat mekkaloi. Eikös ne kuulu ihan normaaliin asumiseen?
Jos ei siedä yhtään mitään ääniä, tarttee hankkia torppa ihan sieltä umpipusikosta ilman naapureita.

Ai niin; naapurin kissa söi 2 västäräkin poikasta tässä meidän pihalla. Hiukka ottaa kuuppaan. Edelleen odotan, että katti harhautuu aitojen sisäpuolelle, kun vinttikoirat ovat vapaana. :cool:
Annis
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja J&J päivämäärä Ti Elo 10, 2010 19:08

Ari kirjoitti:
Taitsu kirjoitti:Juuri luin paikallislehdestä, että koiran tai kissan saa toimittaa omalta pihaltaan löytöeläintaloon. Eläintä säilytetään siellä olikohan se nyt 15vrk ja sen jälkeen eläin voidaan myydä tai lopettaa. Omistaja saa hakea sieltä eläimensä ja lasku voi ainakin täällä päin nousta jopa 200 euroon.
Lisäksi omistaja on muutenkin vastuussa eläimistään. Jos kissa käy tarpeillaan lasten hiekkalaatikolla, niin kissan omistaja on velvollinen korvaamaan hiekan vaihdosta aiheutuneet kulut.

Kiitos tiedosta, mutta taidan lyödä itseäni kirveellä polveen ennen kuin otan asiaa enää puheeksi naapurin kanssa, mutta kissaloukun voisi hommata. :twisted:

Kissojen ruiskimisesta sen verran, että naapuri sanoo kolme kolliaan leikatun, mutta näköhavainnon mukaan reipas suihku lähtee taakse päin kun kolli autolle pyllistää...

Ja √§itini leikattu TYTT√Ėkissa tekee tuollaisen merkkailupissan puoleenv√§liin auton korkeutta. Oma leikattu kolli tekee toisinaan sis√§lle laatikon reunan yli my√∂s n√§it√§ (se vihastuttaa aika paljon..).

Ja eikös tuo lakipykälä mene suurin piirtein niin ettei kissaa tai koiraa saisi pitää irti muuta kuin aidatulla alueella taajama-alueella?
Meill√§ on osittain vedetty lammasaitaa tontin ymp√§ri hidastamaan koiran menoa, jos sellaisen ahaael√§myksen joskus saisi. Naapurin kissa ulkoilee meid√§n pihalla, josta haittana on se, ett√§ joku kaunis kerta voi tulla ik√§v√§ vahinko kun koira l√§htee kissan per√§ss√§ vaikka tuohon l√§himm√§lle autotielle. Pari kertaa on l√§htenyt pihasta ajamaan kissaa pois. Naapurille huomautin ett√§ meid√§n koira antaa kyyti√§ niiden kissalle, johon hymyilev√§ vastaus oli ett√§ saahan se omalta pihalta ajaa vieraan pois. Pit√§√§ vaan itse yritt√§√§ olla nopeampi koiraa ja huomata kissa aikaisemmin ettei k√§y mit√§√§n, ja py√∂rii niit√§ muitakin kissoja kuin vaan naapurin kissa t√§ss√§ pihassa, vaikka koira paljon pihalla onkin. √Ėisin saattaa koira my√∂s haukkua jos kissa rapiselee jossain naapurin rajalla, josta olen miettinyt ett√§ kuinkahan paljon se taas h√§iritsee naapureita.
Käyttäjän avatar
J&J
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kulmala päivämäärä Su Marras 14, 2010 1:02

Kissaa ei taajama-alueella saisi pitää vapaana. Mutta minkäs teet. Tappaakaan ei voi, ei etiikan eikä lainsäädännönkään vuoksi.

Super-Soakereita myytiin joskus lelukaupassa. Sellaisella kun muutaman kerran täräytti kisua, niin ei näkynyt enää pihassa. Muutama tippa etikkaa joukkoon jos ei pelkkä vesi riitä. Tässä talossa huomasin kellarin ikkunaa vasten köllöttelevän paksun mustan maatiaiskissan. Tai se siis huomasi ensin minut, säikähti pirusti ja pomppasi, jolloin minäkin säikähdin. Siinä sitten ikkunan läpi katseltiin toisiamme, minä sisällä, kissa ulkona. Pitää varmaan se vesipyssy kaivaa tuolta lasten leluista taas esiin :twisted:

Toimiiko muuten ne myynnissä olevat kissankarkotteet?
Jäsen

ViestiKirjoittaja Tuoski päivämäärä Ma Marras 15, 2010 14:09

olavin kirjoitti:Räkyttävä koira melko tiheästi asutulla TAAJAMA-ALUEELLA, jonka tehtävä on mukamas vahtia, on jotenkin absurdia. Mutta kun kyseessä on neljä koiraa, tilanne muuttuu vieläkin oudommaksi. Loukkaavinta on se, että tunnen itseni rosvoksi omassa pihassani ja joudun välttelemään liikkumista OMALLA PIHALLANI iltahämärällä, jolloin rakit räkyttävät vieläkin herkemmin. Ja vielä: koiria ei todellakaan kannata hankkia lapsen korvikkeeksi. Koira on elukka, jota tulee vahtia ja josta ei saa aiheutua häiriötä naapurustolle!

Olen samaa mieletä, ei taajamassa olevan koiran pidä kaikkea haukkua.
Tuollainen tasainen louskutus on aika hermoja raastavaa välillä, kun sitä kuuntelee tunti tolkulla.
Ja vielä kun omistajat eivät edes puutu asiaan. Täytyy jossain välissä mainita niille asiasta.
Veikkaan että selitys on että sen kuuluu haukkua. Näinhän se varmaan on, mutta ei koira normaalisti hauku 4h putkeen.
Välillä pieni haukahtelu nyt ketään haittaa.
Käyttäjän avatar
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Edellinen

Palaa alueelle Yleistä höpinää