Onko nykyään tarvetta kännykkä/pda huollolle

Rintamamiestaloista ja muusta

Onko nykyään tarvetta kännykkä/pda huollolle

ViestiKirjoittaja tomber päivämäärä La Loka 15, 2011 21:03

Tervehdys foorumilaiset!

Mikä on teidän mielipiteenne, tarvitaanko nykyään kännykkä/pda huoltoa joka on keskittynyt takuun ulkopuolisiin korjauksiin?
Olen ajatellut firmaa joka korjaisi rikkoutuneet kännykät mahdollisimman nopeasti ja pienemmillä kustannuksilla kuin takuuhuollot, ilman asiakaspalvelupistettä. Siis pelkästään nettisivujen kautta.
Olen katsellut kauhulla nykyistä trendiä jossa aina ostetaan uusi eikä vanhaa enään korjata. Osasyyllisenä lienee huollot jotka pahimmassa tapauksessa veloittavat pelkästä kustannusarviosta 60€. Mitä jos kustannusarvion saisi suoraan sähköpostiin ja voit sitten päättää korjautatko laitteen. Olisiko tällä kysyntää?

Itselläni on kokemusta kyseisten laitteiden korjaamisesta ja tuotannosta yhteensä kymmenen vuotta joista 5vuotta olen työskennellyt takuuhuollossa. Ja omasta mielestäni tällä voisi olla kysyntää, mitä mieltä on arvon foorumilaiset? Voisiko tästä saada palkan yksityisyrittäjänä?
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
tomber
Jäsen
Jäsen

Re: Onko nykyään tarvetta kännykkä/pda huollolle

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä La Loka 15, 2011 21:30

Minulla oli 2006 hankittu Nokian qwerty-puhelin, josta tykkäsin kovasti. Pari viikkoa sitten siitä putosi punainen luurinäppäin ja hukkui johonkin, muuten olisin liimannut sen takaisin paikoilleen. Puhelin toimi edelleen muuten loistavasti paitsi, että puhelu piti lopettaa esim. näppäintä naulalla painamalla.
Niinpä sitten sopivasti Stockan Hulluilla Päivillä oli tarjouksessa Nokian C2-1 hintaan 65 euroa ja nyt minä olen siis sellaisen onnellinen omistaja. Kyllä se vanha puhelin oli tullut jo kalkkiviivoille, varsinkin kun akustakin oli jo vieteri löysänä. Ei tullut mieleen korjauttaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tomber päivämäärä La Loka 15, 2011 21:33

Neljä vuotta on kyllä nykyisellä maailmanmenolla aika pitkä aika. Ehkä olikin jo aika ostaa uusi =). Mutta miten ylipäänsä sinun mielestä? onko ajatuksessa järjen hiventäkään?
Ihmisillä kuitenkin hajoaa puhelimet joskus, ja yleensä siellä on jotain tärkeää tietoa sisällä jota ei saa korjauttamatta ulos.
tomber
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja TimoAB päivämäärä La Loka 15, 2011 21:47

Aika kaunis ajatus, mutta edellyttäisi melkoista markkinointia, niin valtavirtaa on tämä ostanhetiuudenkunvanhanaarmuuntui-ajatus. Ei tuolla ainakaan varmasti suuria summia keräisi. Ehkei se ole se pointti.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
TimoAB
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tomber päivämäärä La Loka 15, 2011 21:53

Google on nykyään varmaan aika pitkälti se suurin myyjä tämäntyyppiselle toiminnalle. Kuka oli kuullu vuosi sitten kultarahaksi.fi palvelusta käsi ylös! Nykyään kaikki tietää KO. palvelun. Ja kaikki johtuu mieleenpainuvasta brändistä. Huh, jotain tämmöistä kun keksisi... ja toimeentulo olisi taattu.
tomber
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja purasjoki päivämäärä La Loka 15, 2011 22:58

Voi olla tiukassa leipä mobiililaitteiden huoltamisessa. Tietojen palautuksen suhteen trendi lienee se, että kontaktit, viestit jne synkronoidaan yhä useammassa tapauksessa serverille.

Applen ja joidenkin valmistajien uudemmat laitteet on hieman haastavia esim akun vaihdon suhteen, joten se voi generoida työtä ammattilaiselle. Toinen tilaisuuksia luova tekijä on uudet päätelaitetyypit, kuten tabletit. Niiden korjaaminen takuuajan ulkopuolella lienee maallikoille vaikeaa. Käyttöarvo niillä säilynee kännykkää paremmin.

Kenties korjaamisen ohella laitteita voisi kustomoida - esim vaihtaa kuoret uuteen väriin tms. Usein näkee tarroja ja kaikenlaisia helyjä puhelimissa. Kännyköihin liittyvän rihkaman katteet on varmaan kelvolliset.
purasjoki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hiulihei päivämäärä La Loka 15, 2011 23:17

Mä olen itse sen verran uusia puhelimia ja epäkestävyyttä vastaan, että voisin vaikka korjauttaakkin vanhan puhelimeni. En tiedä mallia tai ikää, mutta mv-näyttöinen nokia se on. Edellyttäen, että korjauttaminen olisi halvempaa kuin uusi käteeni sopiva peruspuhelin, jonka muutoin ostaisin.

Mutta ongelmahan tässä on, että minäkään en usko minunlaisiani olevan montaa... Eikä ouhelimessani ole nyt mitään vikaa... Niin, että voi olla ettei tuolla hommalla elä.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Loka 15, 2011 23:52

Tallinna on täynnä pikkuhuoltoja, jotka lennosta vaihtavat vaikka näytön vanhaan puhelimeen.

Firmoja on suunnilleen saman verran ja vastaavissa paikoissa kuin täällä on suutareita.

Jos yrittäjäksi aiot, niin eka asia mikä pitää unohtaa on edullinen ulosmyyntihinta.

Halvan myynti onnistuu, jos takana on saman verran lihasta kuin Lidlillä.

Pikkuyrittäjä ei siihen pääse, sillä pienimuotoisessa toiminnassa kiinteät kulut on pakko jakaa aika pienen liikevaihdon päälle.

Niitä kiinteitä kuluja on yllättävän paljon ja niihin pitää laskea myös yrittäjän oma palkka.

Okei, vuokraat hgin rautatieasemalta pikkuruisen kopin (1500 egeä kuussa) ja korjaat siinä heti mitä pystyt ja lähetät vähänkin työtä vaativat tapaukset Tallinnaan korjattavaksi, niin sitten sulla alkaa olla toimiva yrityskuvio kasassa.

Työn alle pitää ottaa kyllä muutakin kuin kännyköitä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja mapeah päivämäärä La Loka 15, 2011 23:54

Mun kytkypuhelimessa oli kahden vuoden sopimus ja takuu. Vajaa puoli vuotta ennen takuun umpeutumista puhelin alkoi ajoittain jumittaa, eikä siihen auttanut muu, kuin akun irrotus ja uudelleen käynnistys. Vein puhelimen jälleenmyyjälle, joka lähetti sen takuuhuoltoon. Sanoi, että puhelin avataan, puhdistetaan ja uusi softa asennetaan. Sanoin siihen saman tien, ettei tuo toki korjaa puhelimessa olevaa vikaa. Jäin toivomaan, että huollossa löydettäisiin jokin oikeakin vika. No, ei löytynyt muuta, mutta puhelin toimi taas normaalisti. Kaksi päivää takuun umpeutumisen jälkeen puhelin jumitti jälleen, mutta tällä kertaa sitä ei saanut enää heräämään millään. Marssin taas jälleenmyyjän puheille, joka kertoi, että puhelin voidaan lähettää huoltoon, mutta joudun itse maksamaan kustannukset, ellei valmistusvikaa löydy. Edellisen kokemuksen pohjalta en kuvitellutkaan kustannusten kaatuvan muille kuin minulle, enkä lähettänyt puhelinta minnekään. Kun kysyin, jälleenmyyjältä, että eikö tämä nyt kuitenkin ole aika erikoista, että puhelin putsataan toimivaksi juuri takuuajan yli eikä korjata siinä olevaa vikaa, ei hän osannut vastata muuta, kuin toistella takuuajan päivämäärää, joka siis oli mennyt kaksi päivää aiemmin. Minulla ei ollut aikaa ruveta puolustamaan oikeuksiani, joten asia on jäänyt tähän. Tämä on tietysti kytkysopimuksen tarjoajan edun mukaista, mutta ei kovin kauaskatseista.

Alkuperäiseen kysymykseen: olisin enemmän kuin kiitollinen huollosta, johon saisi yhteyden ja joka korjaisi puhelimen vian, eikä takuukeplotteluihin tarvitsisi lähteä mukaan.
mapeah
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Hejää80 päivämäärä Su Loka 16, 2011 2:29

Noihin puhelimiin tuppaa tulemaan paljon korjaamattomia vikoja, kuten omaan N70 puhelimeen jossa näytönohjaimen muisti korruptoitui ja näytöllä on jotkut 4bit värit ja wrap-aroundia molempiin suuntiin. Tuttavani epoc nokiassa on taas kellopiiri irti tai muuten vialla ja kello on aina sekaisin vaikka sen päivittäisikin mastosta.

30e kännykkään ei kannata vaihdattaa mitään vaan jos haluaa jatkaa samalla vehkeellä kannattaa ostaa toinen käytetty samanlainen. Nykyinen iPhone 3G onkin toiminut jo 3 vuotta moitteetta, akku rupeaa olemaan kypsähkö ja sen vaihtamiseen täytyy laite purkaa. Noista tuleekin suurin bisnes, Applen tuotteiden akkujen vaihtamiset takuun ulkopuolella (sis macbookit, ipadit ja iphonet)
Hejää80
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Su Loka 16, 2011 9:51

Löyhästi otsikkoon liittyen: Kymmenkunta vuotta sitten, vai oliskohan ollut vieläkin kauempaa, olin risusavotassa polttopuita keräämässä kauniina syyspäivänä. Jossain vaiheessa jokin välähti viereisellä mättäällä ja kun tutkin tarkemmin, niin sieltä löytyi kännykkä, vanha Ericsson. Aikani sitä ihmettelin ja sitten vein kaverilleni, joka oli silloisella Ericsonilla softahommissa ja hän laittoi kokeeksi vehkeeseen ladatun akun ja a vot, sehän heräsi eloon. Sen verran siitä saatiin selville, että omistaja pystyttiin selvittämään ja hän oli meidän kylän hirvimiehiä, joka oli puhelimensa kadottanut metsään jo edellisenä syksynä. Se oli siis ollut talven yli siellä mättäällä.

Periaatteessa puollan kaikkea mahdollista käytetyn tavaran korjaamista mieluummin kuin korvaamista, joten yksi puoltolause liikeideallesi. Taloudelliset realiteetit eivät kuitenkaan oikein tue sitä käytännössä. Etsi netistä vaikka hakusanalla 'käänteinen tuloslaskelma' malleja ja tee taulukko. Ensin pannaan itselle käteen jääväksi osuudeksi vaikka 2000 euroa kuussa ja sitten siihen aletaan laskea kaikkea mahdollista kulua ja menoa päälle, arvonlisävero 23 prossaa aivan ensimmäiseksi. Itse suoritin erään ammattitutkinnon viisi vuotta sitten ja tarkoitus oli harjoittaa pienimuotoista liiketoimintaa eläkkeen ohessa mutta kun tonni käteen olisi tarkoittanut kolmea ja puolta tonnia laskutusta, niin jätin sikseen.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja TimoAB päivämäärä Su Loka 16, 2011 10:50

joo tuo exceljumppa on hyvä tehdä. siihen pitää laslea mukaan lomat, eläkkeet, inhorealistinen näkemys eritellyistä kuluista, vakuutuksista, omasta sairastumisesta tai isyyslomasta ja/tai vastaavasta. sitten määritellään tavoiteltu tulotaso, arvioidaan montako kännykkää päivässä ehtii parhaimmillaan vastaanottaa, korjata ja palauttaa, jaetaan se puoleen ja siitä saa hinnan joka pitää per känny periä.

tuo Pvalilan välitysmalli saattaa olla huomattavasti kannattavampi.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
TimoAB
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rak46 päivämäärä Su Loka 16, 2011 10:57

Siis kyllähän on aina elektroniikka korjaajille tarvetta, mutta itse näen kohderyhmän kuitenkin niin pieneltä, jotka palvelua käyttäisi. Jos on osaamista enempikin elektroniikasta (ketjun aloittajalla varmaankin on) Niin kannattaisi miettiä pystyisikö jotain muutakin korjaamaan. Esim. nykyajan autot ja Suomen talvi on yksi vitsaus elektroniikan puolesta, merkkejä mainitsematta, itse netin kautta löysin elektroniikka korjaajan autooni. Uusi osa olisi maksanut 600€ ja kunnostus liikkeen kautta 300€ toimitusaika 2vkoa ja netin kautta löytyneeltä hina 100€ ja vkl aikana teki. Tästä syystä itse ainakin työllistän mielelläni pienempiä yrittäjiä, koska ovat joustavampia ja useimmiten halvempia, tähänkin on syynsä koska heille ovat pienetkin työt tärkeitä, eikä ole kovin isoa "tuottamatonta" toimisto ym... henkilöä joiden palkat pitää tekijän myös tienata.
Nimim. pienyrittäjä :)
rak46
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mikko Suokas päivämäärä Su Loka 16, 2011 11:00

tomber kirjoitti:Itselläni on kokemusta kyseisten laitteiden korjaamisesta ja tuotannosta yhteensä kymmenen vuotta joista 5vuotta olen työskennellyt takuuhuollossa. Ja omasta mielestäni tällä voisi olla kysyntää, mitä mieltä on arvon foorumilaiset? Voisiko tästä saada palkan yksityisyrittäjänä?

Oletko ollut tekemässä Benefoneja? Minä olen Benefon ESC! NT2000:n onnellinen omistaja, ostin kapineen syksyllä 2006 ja pian sen jälkeen sen tuotanto lopetettiinkin. Valintaan vaikuttivat sellaiset seikat kuin kotimaisuus ilman, että se on Nokia, laitteen ammattimainen ja ei-lelumainen ulkonäkö, GPS sekä se, että siihen ei ole yritetty ahtaa kaikkea sellaista, mikä ei mielestäni kuulu puhelimeen. Oikeastaan ainoa turhake on ne muutamat pelit, jotka siinä on ja joita en ole koskaan yrittänytkään pelata.

Olen siis vankasti kertakäyttökulttuurin vastustaja, ja minunlaisistani hupsuista voisit saada asiakkaita, mutta kuten muut jo ovat todenneet, meitä taitaa olla liian vähän. Nykyään on pop ostaa uusi kapula, kun edelliseen tulee naarmu, ja vanhan kännykän käyttäjä saa helposti kuulla kuittailuja "museoesineestä". Jos sinulla olisi tuon kännykkähuollon ohella tarjota muitakin huoltoja, joille ehkä olisi enemmän asiakkaita, niin sitten se voisi toimiakin. Tai sitten ei.

t. Mikko
Mikko Suokas
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tomber päivämäärä Su Loka 16, 2011 14:00

Kaikkein halvimpien puhelimien korjaamisen saa kyllä unohtaa melkein saman tien. Kun siirrytään hintaluokkaan 300€ niin ihmisiä varmaan kiinnostaa jo korjauttaa puhelin tai tablet tietokone.
Nykyisissä kosketusnäyttöisissä laitteissa on näyttöjen fyysinen koko kasvanut niin että, ne hajoaa jo aika pienestä kolhusta. Eikä mene takuuseen.

Tuota autojen mittaristojen ja ECU:jen korjaamista olen kanssa miettinyt. Se tarvitsisi tehdä yhteistyönä autokorjaamojen kanssa koska en minä ainakaan niitä ala autoista purkamaan. Autopuolen koulutuksen olen alunperin suorittanut amiksessa mutta päivääkään en ole niitä hommia tehnyt. Jos jotain inhoan niin auton rassaamista, kaikki osat on öljyssä ja rasvassa ja ruosteessa ja kiinni niin perhanan kovin että aina flittaa rystyset verille.

Mikko Suokas kirjoitti:Oletko ollut tekemässä Benefoneja? Minä olen Benefon ESC! NT2000:n onnellinen omistaja, ostin kapineen syksyllä 2006 ja pian sen jälkeen sen tuotanto lopetettiinkin. Valintaan vaikuttivat sellaiset seikat kuin kotimaisuus ilman, että se on Nokia, laitteen ammattimainen ja ei-lelumainen ulkonäkö, GPS sekä se, että siihen ei ole yritetty ahtaa kaikkea sellaista, mikä ei mielestäni kuulu puhelimeen. Oikeastaan ainoa turhake on ne muutamat pelit, jotka siinä on ja joita en ole koskaan yrittänytkään pelata.

t. Mikko

Ei ole Benefonista kokemuksia, lähinnä tuosta toisesta kotimaisesta.
Oli aika silmiä avaavaa siirtyä tuotannosta takuuhuoltoon töihin. Tuli aika äkkiä erllainen näkemys noihin vikoihin ja puhelimien kestävyyteen.
tomber
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Yleistä höpinää