Tee-se-itse-enso/manilevyä?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

Tee-se-itse-enso/manilevyä?

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä Ke Syys 21, 2011 21:31

Kertokaahan viisaammat maalarimestarit näkemyksiä tähän ideaan:

Alkuperäistä, tummanpunaista, raidallista Enso-levyä eli mani-levyä ei löydy mistään. Ei kiviä kääntämällä, eikä muilla konsteilla. Ja me haluttaisiin sitä uusien vanhojen keittiön ylä- ja alakaappien välitilaan ja hellan ja huuvan väliin. Ensin oli tarkoitus laittaa siihen perus-kymppikertaakymppi-punaista laattaa mutta ei se ole esteetikon silmään sama asia kuin tuo Enso-levy. Tuota punaraidallista, hyväkuntoista, on siis tällä hetkellä tiskipöydän ympärillä ja siihen se myös jää.

Nerokas insinöörimme pohti sitten päivänä muutamana, että jos tekisi tuon levyn itse. Maalaisi kovalevylle jollain kiiltävällä maalilla (Miranol? Joku lakkamaali?) ensin valkoisen pohjan ja siihen päälle punaiset raidat rajausteipillä, millä saa siistit saumat. Ei siitä toki alkuperäisen veroinen tulisi, kun alkuperäisessähän on kolmiulotteisuutta ja raidat ovat itse asiassa uria, mutta ehkä kannattaa kuitenkin kokeilla? Vai kannattaako?
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Tee-se-itse-enso/manilevyä?

ViestiKirjoittaja tessu päivämäärä To Syys 22, 2011 1:19

jos haluaa antiikkisen näköstä eikä ala ole todella suuri niin mikä ettei,itse kokeilisin vielä tehdä nuo uratkin jollain konstilla?
Moni ei edes tiedä mikä on manilevy mutta itse kyllä tiedän kun pikkupoikana ollessa sitä oli JOKA paikassa ja siitä rakentelinkin kaikkea,eipä ole mullakaan muistaakseni? sitä punasta levyä valkoisin raidoin.
Nyt kun tuon sanoin niin pitää IHAN katsoa tallin parvelle ETTEI sittenkin ole jääny mitään?
Mutta joo kaiken tekeminen on mahdollista jos haluaa samankuosista kuin olla pitää,on sitä ittekin tehny kaikkea tyhjästä kun ei enää saa tai maksaa jossain messinkiä,hieno homma muutes että joku vielä arvostaa vanhaakin materiaalia ,harva säilyttää remontinyhteydessä mitään vaan pistää kaiken uusiksi.
tessu

ViestiKirjoittaja Kauppis päivämäärä To Syys 22, 2011 11:01

hhmmmh ihan pienen pienet kapeat railot jyrsimellä/sirkkelillä ja sitten se maalaus? Tulisi sitä 3-ulotteisuutta.
isompi leka tänne!
Käyttäjän avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://palaios.com

ViestiKirjoittaja benicio päivämäärä To Syys 22, 2011 11:51

Mites itse maalaamalla Brandens paneelilevy?

http://www.brandens.se/
benicio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja nummentie 434 päivämäärä To Syys 22, 2011 12:02

Kapealla teräväällä kourutaltalla pitkän teräsviivaimen avulla urat?
En tiedä minkälaista tuo kovalevy on veistää, mutta ei ainakaan puunsyyt kiusaa :lol:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja piippo päivämäärä To Syys 22, 2011 12:17

Tai jotain punaista välitilalevyä suikaleina ja jättää sauman jonka täyttää valkoisella liimamassalla. Vaihtoehdot on monet :-D
piippo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja joonak päivämäärä To Syys 22, 2011 12:55

√Ąkkiselt√§√§n tuli mieleen seuraavaa:

Kovalevyyn ajetaan urat käsisirkkelillä ohjaimen kanssa. Urat/levy maalataan valkoiseksi. Ura suojataan kapealla rajausteipillä ja maalataan koko komeus yli punaisella (mahdollisesti ruiskulla jotta pinnasta tulee kiiltävä ja tasainen). JA sitten teippien poisto ennen kuin punainen maali kuivuu.
joonak
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja benicio päivämäärä To Syys 22, 2011 14:22

Kuinkas paljon tuo Brandensin tasapaneeli poikkeaa Manilevystä uravälin ja -syvyyden osalta? Mulla on jossain turkoosia manilevyä pari suikaletta, siinä taitaa olla vähän tiheämmin. Onko sitä ollut usealla eri profiililla, ruudullista (laatta-jäljiltelmää) varmaan ainakin?
benicio
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pekka Huhta päivämäärä To Syys 22, 2011 14:31

Urat pitäisi ajaa yläjyrsimellä ja pyöreäpäisellä terällä, jotta uran muoto täsmäisi alkuperäiseen. Ehdottaisin että levyt maalattaisiin ensin yli päävärillä ja vasta viimeiseksi vedettäisiin se urien maali, koska sen kapean raidan teippaaminen on riivattua hommaa. Ja jotta pintaan saisi samaa kiiltoa kuin alkuperäisessä niin lakkaisin koko levyn yli.

Alkuperäisen panelin pintakäsittelynä oli "polttoemali", en tarkkaan tiedä että mikä prosessi se nyt sitten on ollut - luultavasti joku uunikuivatettu aali on ollut kyseessä.

Joka tapauksessa ruiskuhommiksi menee. Kovalevy imee niin paljon maalia että kilikolipulloilla maalaamalla saattaa usko ja rahat loppua ennen kuin levy on valmis.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä To Syys 22, 2011 22:29

Kiitokset kaikille tähänastisesta, ilahduttavaa ettei tätä ihan hetikohta tyrmätty :D

Joo, ruiskua tuohon ajateltiin, ja tosiaan se kova ja kiiltävä pinta on tavoitteena.

Tuosta Brandens-levystä en ollut kuullutkaan, mutta on se ainakin kuvassa aika paljon paneelimman näköinen (ja urat selvästi v-profiiliset) kuin tuo Enso-levy, ja tuo taitaa olla tosiaan leveämpääkin. Tuota pitäisi päästä hypistelemään, mutta itäinen Suomi näyttää olevan aika tehokkaasti katvealuetta jälleenmyyjien osalta.

Yksi vaihtoehto tuohon oli myös norjalainen keksintö nimeltä Fibo-Trespo Kitchen Board: http://www.byggmagroup.fi/dt_article.aspx?m=2828 Kuvassa sekin näytti ihan lupaavalta, vaikka ihan samanlaista kuviota ei ollutkaan tarjolla kuin Enso-levyssä. Tuo on kumminkin livenä aika erilaista tavaraa, kiiltävä pinta kyllä mutta nuo levyt on paksuja ja ne asennetaan sellaisen karsean alumiinikiskon kanssa. Lopputulos näytti alkuinnostuksen jälkeen enemmän 2010-luvulta kuin se perusperus-kaakelivaihtoehto.

Huoh, tässä vielä kauniiksi lopuksi kaunis alkuperäinen Enso-levy. Meillä on vaaleanpunaista ja mustaa purkulöydöstä mutta ei tuota punaista. Ja tarvekaan ei olisi kauhean suuri. Mutta kun ei vaan löydy. Muoks, sellainen informaatio vielä kysyjälle että tuota on ollut siis raidallista ja ruudullista, meillä on talossa molempia, ruudulliset vessoissa ja yläkerran kyökissä - tosin 70-luvulla sairaalanvihreäksi maalatut. Onneksi tuo keittiön punainen on jäänyt rauhaan.

Kuva
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Andy_81 päivämäärä Pe Syys 23, 2011 14:45

Liekö samaa sävyä. Tuo menee joskus purkuun, ehkäpä ens talvena jos kerkee.

Kuva

Löytyy toiselta seinältä vihreää...

Kuva
Käyttäjän avatar
Andy_81
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja shaakana päivämäärä Pe Syys 23, 2011 18:20

Tästä keittiön ikkunasta kun katselen naapurin pihamaalle, huomaan siellä halkopinojen "suojana" olevan useammankin levyn tuota punaista raitaista... ***hana, kun en ole aikaisemmin hoksannut - nyt ovat olleet sateessa KAUAN. :cry:

Onnea metsästykseen / kloonaukseen.

-sanna-
Käyttäjän avatar
shaakana
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://karhusuo.blogspot.com/

ViestiKirjoittaja Laurakaisa päivämäärä Pe Syys 23, 2011 20:37

Me ostetaan nuo molemmat HETI kun ne vaan seinistä irtoavat, jos suostut ne meille myymään! :-D Meillä on ensi talvena tarkoitus siis laittaa tuo kyökki.

Tuo punainen saattaa olla samaa, tai sitten se on sellaista vähän oranssimman punaista. Meillä on tuo raidoitus 50 mm välein, onko tuossa leveämpi...? Mutta ihan sama, tuo välilevy tulee siis eri seinälle kuin tiskipöytä ja tuo olisi ihan riittävän lähellä kun olisi punavalkoraidallista. Näissä hommissa ei ehkä kannata edes pyrkiä täydellisyyteen...
Laurakaisa
Moderaattori
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Andy_81 päivämäärä La Syys 24, 2011 7:44

Laurakaisa kirjoitti:

Me ostetaan nuo molemmat HETI kun ne vaan seinistä irtoavat, jos suostut ne meille myymään! :-D Meillä on ensi talvena tarkoitus siis laittaa tuo kyökki.

Tuo punainen saattaa olla samaa, tai sitten se on sellaista vähän oranssimman punaista. Meillä on tuo raidoitus 50 mm välein, onko tuossa leveämpi...? Mutta ihan sama, tuo välilevy tulee siis eri seinälle kuin tiskipöytä ja tuo olisi ihan riittävän lähellä kun olisi punavalkoraidallista. Näissä hommissa ei ehkä kannata edes pyrkiä täydellisyyteen...

50mm on raitojen jako. Pitää palata asiaan kun rupeen tuota vessaa purkamaan.
Käyttäjän avatar
Andy_81
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli päivämäärä Ma Syys 26, 2011 20:53

Höh. Just tommottista punasta raidallista levyä näkyi olevan minunkin naapurin puupinojen päälle nakeltuna. Vastaavaa sinistä mä ite revin omasta köökistä hittoon sillon aikoinaan hirveellä riemulla. Mutta voin kipittää päiväsnäöllä tiiraan ne naapurin levyt, että minkä kuntoisia ne on...
Rölli
Jäsen
Jäsen

Seuraava

Palaa alueelle Maalaus ja maalit