Google Street View

Rintamamiestaloista ja muusta
pannu
Jäsen
Jäsen

Google Street View

Viesti Kirjoittaja pannu »

Mitenkäs hyvin omat talot ja pihapiirit näkyvät kohutulla Googlen Street Viewillä?
Linkkejäkin voi laittaa...
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Re: Google Street View

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Hyvin näkyy mutta enpä viitsi laitta erinäisistä tietoturvasyistä joista puhetta mm. tuolla toisessa aihetta käsittelevässä threadissa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 10&t=10751

Muutenkin laitoin tossa viime vuoden lopulla Googlen henkilökohtaiseen boikottiin siitä yksinkertaisesta syystä että se kerää liikaa tietoja ihmisistä yhden (kaupallisen) katon alle. Luovuin Googlen hakukoneen käytöstä ja vaihdoin Yahoon värkkiin jolla on tullut toimeen erittäin hyvin. Luovuin myös Gmail sähköpostista ja lisäsin omille koneille Google analytics eston, ettei kaikesta surffailusta mene tietoa Googlelle. Pakko myöntää että tuo mapsin reittihaku on vielä semmoinen jota tulee joskus käytettyä. Valtaosa netin käyttäjistä ei edes ymmärrä kuinka paljon Google eri keinoin heistä kerää. Käytännössä Googlella on tieto lähes kaikesta mitä netissä puuhaat.

Niin ja lienee sanomattakin selvää että en käytä myöskään Googlen Chrome selainta saati tulevaa Chrome OS käyttöjärjestelmää. :-)

Eri asia sitten on tietenkin se, että onko sillä tiedolla mitään merkitystä siellä miljoonien muiden massassa tai tekeekö Google niillä tiedoilla mitään. Se kuitenkin on jo tarpeeksi huolestuttavaa että tieto on siellä kerättynä "tietojenkäsittelyn maailmanloppuun" saakka. Kukaan ei voi tietää kenen omistukseen Google tai sen data päätyy esim. 10 vuoden kuluttaa laillisesti tai laittomasti.

Välillä täytyy oikein ihmetellä sitä huumaa minkä vallassa ihmiset jakavat kaiken arkaluontoisenkin tiedon Googlella innosta hihkuen kun niillä on niin "hyvät palvelut". Jotenkin tulee mieleen historiasta kuinka valkoinen mies huiputti intiaaneja arvottomiin helyillä :wink: Ilmaisuuden huumassa ihmisiltä näyttää häipyvän kaikki arvostelukyky :-)

Googlesta on tullut se pahamaineinen ISOVELI. Tuolla voi tutustuu aiheeseen lisää

http://googleworlddomination.com/
http://www.google-watch.org/bigbro.html
Viimeksi muokannut JukkaK, To Helmi 11, 2010 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Samma mieltä kuin edellinen, ärsyttävää tuo googlen toiminta kaikkinensa,enkä ymmärrä mitä mahtavaa siinä on, kun pisnesmielessä toimiva yritys vie nettiin ihmisten taloja, tontteja, pihoja ja ihmisiäkin hyvinkin tarkaan kuvattuna kaIikenmaailman nähtäväksi. Google tekee pisnestä ja kokeilee kokoajan yksityisyyden, tietosuojan ja sopivaisuuden rajoja. Kai sitä sitten joku voi hetken iloita olevansa julkkis, kun oma talo on netissä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

JukkaK kirjoitti:lisäsin omille koneille Google analytics eston
Kerrotko ei-nörtille kuinka se tehdään? Jos se on helppo sanallistaa, voi sen nakuttaa vaikka tuonne "rintsikoiden tietokoneet" - palstalle. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... %2A#p99404

-----

Aiemmin mainituista syistä olen vuosikausia käyttänyt "scrooglea", joka tavallaan "skrabaa" Googlen hakutuloksia, ja tulokset saa ilman mainoksia & tietojentallennusta. Kelpo haku tällaiselle, joka saa kausittain näppylöitä mainoksista & turhasta datasta.

http://www.scroogle.org/cgi-bin/scraper.htm (haku englanniksi) http://www.scroogle.org/scrapfi8.html (haku suomeksi)

Tuosta Street View´ista kannattaa ehkä jatkaa keskustelua aiemmassa ketjussa http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 10&t=10751
Viimeksi muokannut pelkka, To Helmi 11, 2010 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
esa4movies
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esa4movies »

Joo, siellä on muuten muitakin kuin google noilla katukuvamarkkinoilla. Tänään soitin Enirolle kun heidän vastaavassa palvelussa näkyi mun auton rekkari ja meitsi maalaustellingeillä. Lupasivat sumentaa. Hassua on se, että googlen streetview ei näytä taloani, tai kadun tätä osaa mutta enrolta löytyi. Julkisuudessa on puhuttu lähinnä vain googlesta.

Miten sait sen google analyticsin estettyä?
Adaequatio intellectûs nostri cum re
pelkka
Jäsen
Jäsen

Esa, jospa Google-yhtiöt odottaa että saat talon maalattua... näyttää paremmalta palvelussa. Ja ehkä autokin pitäisi vaihtaa uudempaan...?
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Tuolta ohjeet google analyticsin blokkaamiseen Linux ja Windows koneissa.

http://how-to.wikia.com/wiki/How_to_blo ... _Analytics

eli 'hosts' tiedostoon lisätään oheiset rivit.

127.0.0.1 www.google-analytics.com
127.0.0.1 google-analytics.com
127.0.0.1 ssl.google-analytics.com

Tuo kääntää google analyticsiin osoitetut kutsut takaisin omaan koneeseen. Hyvää ylläpitotapaa noudatten kannattaa ottaa varmuuskopio alkuperäisestä tiedostosta jos ei ole täysin varma tekemisistään ja etenkin silloin jos on täysin varma :wink:

Tuolta löytyy vielä lisätietoa hosts tiedostosta ja sijainti eri käyttiksissä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_file ... d_location

T. Tietoteknikko
pelkka
Jäsen
Jäsen

Kiitos Jukka!
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Googlen politiikka on kieltämättä vähintäänkin epäilyttävää.
Kuitenkin tosiasia on se, että muutkin tahot keräävät tietojanne netissä aivan samalla lailla.
Jos oikeasti haluaa tämän loppuvan niin pitää lopettaa netin käyttö kokonaan.
Tietojen keräily on tuntunut vain leimautuvan ainoastaan Googleen, ehkä siksi että se on suurin, ja suurinta on tunnetusti helpoin vihata :wink: .
Henkilökohtaisesti kyllä pidän Googlen palveluista, simppeleitä ja toimivia.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Tuoski kirjoitti:Kuitenkin tosiasia on se, että muutkin tahot keräävät tietojanne netissä aivan samalla lailla.
Jos oikeasti haluaa tämän loppuvan niin pitää lopettaa netin käyttö kokonaan.
Tietojen keräily on tuntunut vain leimautuvan ainoastaan Googleen, ehkä siksi että se on suurin, ja suurinta on tunnetusti helpoin vihata
Juu onhan noita analyytikkaohjelmiakin maailmalla vaikka kuinka paljon, ei siinä mitään. Yksittäinen pienehkö analytiikka tai hakukonefirma ei ole ongelma. Mitä enemmän näitä on niin sen parempi, koska silloin se yksityisyyden puolelle kuuluva data pirstaloituu maailmalle eikä nuo kerätyt tiedonsirpaleet ehdi muodostaa merkittävää riskiä yksilölle.

Ongelma on nimenomaan Googlen laaja-alaiset palvelut joiden perusteella Googlen keräämä tietomäärä mm. karttojen, sähköpostin, Youtuben, tuottavuussovellusten, selaimen, käyttöjärjestelmän, analytiikkaohjelmien jne. kautta on ihan eri sfääreissä kaikkiin muihin verrattuina. Näistä saatuja tietoja yhdistelemällä ihmisten elämästä voidaan muodostaa hyvinkin täydellinen kuva. tuohon kun yhdistää vielä sen, että tänäkään päivä ei ole selvää tietoa mitä Google tuolla datalla tekee. Väittävät ettei juuri mitään muuta kuin myyvät muutaman centin arvoisia mainoksia miljardien arvosta :-D

Ydinongelma on siis siinä että Googlella on liikaa dataa yksilöistä, perheistä, suvuista, yhteisöistä, yrityksistä jne. "saman katon" alla. Sama data hajautettuna vaikka kymmeneen eri firmaan ei olisi ollenkaan samanlainen riski.

T. Tietoteknikko
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

JukkaK kirjoitti:Väittävät ettei juuri mitään muuta kuin myyvät muutaman centin arvoisia mainoksia miljardien arvosta
Ei välttämättä tarvitse kovasti mielikuvitusta että voisi yhdistää sen esim tällaiseen toimintaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/ECHELON
JukkaK
Jäsen
Jäsen

markokoo kirjoitti:Ei välttämättä tarvitse kovasti mielikuvitusta että voisi yhdistää sen esim tällaiseen toimintaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/ECHELON
Niin, herneet olisi nenässä alta aikayksikön jos viranomaiset menisivät ihmisiltä kyselemään, että kerropas meille kaikki

- ketä kaveripiiriisi kuuluu ja mitä niiden kanssa puuhaat?
- Mitä teet kotona/ lomilla/ töissä?
- mitä reittiä ajelit viime kesän lomamatkalla?
- Mitä lerintäalueita/hotelleja jne. käytät?
- Mitä lehtiä luet?
- Mitä ostat mistäkin kaupasta/verkkokaupasta?
- minkälaista aikuisviihdettä harrastat? :wink:
- Lempielokuvat, musiikki, kirjat jne ?
- missä olet juuri nyt?
- jne jne...

Googlelle nämä tiedot sen sijaan luovutetaan riemusta kiljuen mainostajille ja kelle lie eteenpäin myytäväksi :-D

T. Tietoteknikko
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

En tapaa olla ihan hirveän paranoidi, mutta olen joskus perustanut jonkun typerän gmail-osoitteen syystä että aina ei jaksa olla oma itsensä. Tuntui aika hysteeriseltä että olin avannut sillä pseudo-facebook-tilin, jättänyt gmail-osoitteen käyttämättä kuukausiksi ja sitten kun ekaa kertaa pitkästä aikaa taas käytin gmail-osoitetta parin viikon verran, niin samantien tuli samaan aikaan facebookista muistutus, että "update your privacy settings on Facebook". Voi tietty olla ajallisesti ihan toisiinsa liittymättömiä asioita, mutta että pitkään käyttämättömänä olevalle gmail-tilille (jota on käyetty lähinnä facebook-tilin avaamiseen ja muutamaan muuhun höpöstelyyn) taas kirjautuminen laukaisisi facebook-spostin lähettämisen... Ottaen huomioon että koko saakelin tililtä on lähetetty alta kymmenen spostia ja vastaanotettu saman verran, niin todennäköisyydet tuntuu tyhmiltä.

Mulla ei ole yhtään plussa-ässä-korttia sen takia että mä en halua huorata halvalla kauppiaiden markkinatutkimuksien kanssa, mutta mä en ole ollenkaan niin varma että olenko edes lähestulkoon riittävän tarkka yksityisyyteni kanssa verkossa.

Musta on ihan OK että esiinnyn omalla nimelläni verkossa. Jos joku ihminen yhdistelee mut useammasta eri paikasta ja tietää että tykkään puuveneistä, puutaloista ja puutöistä niin se ei haittaa. Mutta jos jollain on mahdollisuus vahtia että mitä ostoksia mä ostan, kuinka usein mä käyn viinakaupassa ja minkä merkkiseen paperiin mä pyyhin perseeni, niin se menee vähän kauas. Ja mua ihan oikeasti vähän vaivaa, että joku voi tulla mun pihalle kurkkimaan omin lupineen: mun ottamissani kuvissa siellä ollaan mun luvalla.

Vaikka mä olen laittanut verkkoon niin monta kuvaa taloni sisältä ja julkisuvuista että ne muutama googlen kuva ei paljasta musta yhtään sen enempää kuin mitä olen jakanut jo vapaaehtoisesti, niin se häiritsee mua jollain ikävällä tavalla siitä huolimatta.

Musta toi on niin helvetin hieno palvelu että mä löydän siitä paljon hyvää. Vaikka mussa on kenties monta hyvää ominaisuutta ja taitoa, niin mun suuntavaisto on suunnilleen yhtä hyvä kun ympäri napaa hortoilevalla kirpulla. Vaikka nyt sen tarkistamiseen että "ton näköisessä paikassa pitäis hypätä bussista pois" toi on loistava toiminto. Mutta silti, silti...

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Mä kyllä heitin heti roskiin nuo facebook-mailit. Eka ajatus on että ovat viruspostia. Facebookilla luulisi olevan oma käyttöliitttymä parempi viestintäkanava käyttäjälle kuin sähköposti.

Sinällään Facebook on ikävä kun se lukee sähköpostiosoitteitani ilman ainakaan tietoisesti annettua lupaa. Kaveriehdotuksissa esiintyy nimiä joihin minulla ei ole mitään muuta kontaktia kuin yksittäinen sähköposti.

Minulla on vino pino kanta-asiakaskortteja :oops: mutta Googlen kuvat eivät taas minua häiritse. Gmail-osoitetta en ole halunnut kun käytän firman hakukonetta paljon. Kun omia tietoja maailmalle kuitenkin leviää, ovat sitten edes vähän levällään eivätkä yhdellä ja samalla firmalla. Kaipa on niin että jokainen löytää omat tapansa rajoittaa itsestään leviäviä tietoja, mutta jostain kohdasta sitäkin virtaa on hyvä hillitä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Mulla ei ole yhtään plussa-ässä-korttia sen takia että mä en halua huorata halvalla kauppiaiden markkinatutkimuksien kanssa
Jee, sukulaissielu! Mä sanon joskus kaupassa (kun ne aina kysyy jotain saakelin korttia) että siinä suhteessa mä en ole uskollinen kenellekään.

Hyvä keskustelunaihe, mutta nyt täytyy valitettavasti / onneksi rientää dyykkamaan! Sitä saa vielä toistaiseksi tehdä ilman että kukaan kyselee jotain hemmetin korttia...

pelkka
Vastaa Viestiin