Alkydimaali irti ulkoseinistä?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
cahtty
Jäsen
Jäsen

Alkydimaali irti ulkoseinistä?

Viesti Kirjoittaja cahtty »

Ovat vajaa kymmenen vuotta sitten maalanneet tämän tönön kauttaaltaan Teknoksen Villa öljymaalilla, joka Teknoksen tuoteselostesivun (http://www.teknos.fi/tseloste.nsf/ts_kr ... &Start=100) mukaan osoittautui alkydimaaliksi :evil: Ja uskokaa tai älkää, se ei todellakaan ole hyvä puulle, varsinkaan vailla ilmarakoa tehdylle, tai no olettehan te Kailanne lukeneet, mutta kyllä se myös näin on käytännössä.

Teitä maaleja raapineita löytyy täältä varmaan melkoisesti, joten kesälomaani suunnitellessa kysynkin notta mikä on osoittautunut tehokkaimmaksi (ja turvalliseksi) tavaksi poistaa alkydipohjaiset maalit ulkoseinistä?
Speedheater on varmaankin tehokas, mutta pitäisi olla ainakin kaksi kappalein että saisi apuvoimista tehot irti :twisted:
Entä myrkyt (kuten NitroMors), onko toimiva tapa? Sotkuisempi ainakin...
Mitenkäs hiominen nauhakoneella (vaakapaneli)? Pölyää tietysti mahdottomasti...
Puhaltaminen hiekalla tai vedellä ei sisälly vaihtoehtoihin, niin laiska en kuitenkaan ole :wink:

-cahtty-
pelkka
Jäsen
Jäsen

Re: Alkydimaali irti ulkoseinistä?

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Tarvittavan NitroMorsin hinnalla rakentaa uuden talon vesikattoon asti.

Veikkaisin Speedheateria, mutta odotetaan lisäkommentteja kokeneemmilta: itse olen onneksi skrapailulta välttynyt kun talon rakentajat ovat aikanaan viisaasti maalin valinneet .
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Ihan ilman myrkkyjä ja speedheateria raapattiin meillä.Terävä raappa,oikea tekniikka ja vähän voimaa niin kyllä lähtee.Meillä tosin oli pystyrimalaudoitus joka on helpompi raapata kuin vaakalaudoitus kuin raappaa liikutetaan ylhäältä alas joka on ainakin mulle luonnollisempi liikerata kuin vaakasuorat vedot.Raappaa pitää teroittaa kokoajan että maali irtoaa halutulla tavalla,tylsällä ei mene kuin hermot.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Itse en ole käyttänyt speedheateria, mutta vierestä seuranneena, niin sen tulos on kyllä vakuuttava. Jos tulee tarve skrapata maalia seinistä pikkuisen enemmän, niin taatusti hommaan speedheaterin.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Speedheater on hyvä ja helpottaa hommaa. Niitä voi vuokrata, ja jos on tuuria niin lainata naapurilta.
(Muuten, toi SH on yksi niistä harvoista vempaimista, jonka voisi kuvitella olevan hyvä kolhoosikäytössä, eli kannattaa tarkistaa mahdollisuudet yhteishankintaan).
Homma nopeutuu jo sillä että yks hoitaa Speedheateria ja toinen skrapaa, ei tule lämmitykseen taukoja.

Ja saa sen skrapallakin puhtaaksi, varsinkin jos on isompi talkooporukka paikalla. Hyvä vinkki silloin on, että skrapoja on riittävästi ja yksi
(heikompi :-D ) porukasta hoitaa vesipojan tehtävän lisäksi sen, että jokaisella on koko ajan terävä skrapa käytössä. Ite tykkään kolmiokaapimesta, (tai sitä inhoan vähiten...) mutta lähtee se maali myös semmosella missä on vaihdettava Z-terä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Juuri eilen luin toisesta ketjusta Huhdan Pekan mainion "skrabausaapisen", tässä linkki:

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aba#p28972
cahtty
Jäsen
Jäsen

Jeppis, täytyypi varmaan tutkailla tämän http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... peedheater ketjun linkkejä omatoimiseen askarteluun. Taikka sitten ostaa yksi oma ja vuokrata kun saa apureita paikalle. Ja täytyy ilmeisesti panostaa myös noihin skrapoihin.

Jos positiivisesti ajattelee niin eipähän ole ongelmia keksiä tekemistä loman ajaksi, ja tulee ulkoiltua keskimääräistä enempi...

Petroolit meinasin sitten pintaan rykäistä, niistä varsin positiivista täällä kerrottu, mutta pannahinen kun ottaa kupoliin tuo edellisen omistajan maalin valinta...

-cahtty-
veekoo
Uusi jäsen
Kotisivu: http://www.tonipex.net

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Itse ostin vuosia sitten Metabon maalijyrsimen ( Metabo LF724), josta löytyy tietoja esimerkiksi osoitteesta

http://www.toolpoint.fi/index.php?mod=t ... duct1780:1

Vekotin on tarkoitettu lähinnä suurille tasaisille ja on parhaimmillaan lattioilla. Itse puhdistin sillä reilun 60 neliötä joskus kauan sitten pilalle sotkettua lattiaa. Laite pitää sietämättömän kovaa korkeataajuista meteliä, joten kuulosuojaimet ovat ehdottoman välttämättömät ja sisätiloissa on hyvä kytkeä laitteeseen pölynimuri. Käyttö opetteluttaa hiukan, mutta kun vauhtiin pääsee, työteho ja jälki ovat uskomattomat. Terien ottosyvyyden voi säätää muistaakseni 0-0.3 mm. Kovametalliteriä on karan alaosassa kaksi ja kun terä on kulunut, se pyöräytetään 90 astetta, jolloin leikkaavaksi teräksi vaihtuu teräpalan eri sivu. Yhdessä teräpalassa on neljä leikkaavaa sivua ja ne kestävät tosi hyvin - paitsi jos haluat kiilloittaa samalla laitteella myös pinnassa olevat naulankannat (juu, niistä tulee todella hienoja kun niiden yli ajaa muutaman kerran) :-)

Teriä kaksi on myös karan sivuilla, mutta niitä en ole tarvinnut vielä missään...

Itselläni on suuren talomme ulkoseinämaallin poisto meneillään. Aloitin perinteisillä skraboilla ja avustin tarvittaessa kuumailmapuhaltimella, mutta sitten muistin kellarissa lepäävän Metabon. Sillä saikin paneelin tasaiselta osalta maalin irti todella vauhdilla ihan puulle asti ja ainoastaan paneelin lievästi pyöristetty "luiska" pitää poistaa käsipelillä. Etuna tuossa jyrsimessä on sekin, että myös harmaa sotkuinen nukka lähtee pois iloisesti ja pinta on melkein kuin höylän jälkiltä.

Jyrsin ei sovellu erityisen hyvin erimerkiksi kapeiden ikkunanpokien puhdistamiseen, sillä tarkkaavaisuuden herpaantuessa lipsahtava ote saaa terat haukkaamaan puuta. Lattioihin ja muihin tasaisiin pintoihin se puree TODELLA hyvin ja edessä onkin vielä parin huoneen sotkujen siivoaminen.
cahtty
Jäsen
Jäsen

Mielenkiintoinen härveli, kiitos. Ainakin näin teknisten lelujen ystävän näkövinkkelistä :razz: Näytti olevan hieman kohtuullisempaan hintaa saksassa louistools.de:lla tuo vekotin. Mulla kun on vaakapaneli seinässä (taitaa olla profiili nykynimeltään UYL) niin tuosta reunaleikkuusta voisi olla iloa.

Mitenkäs veekoo, kun tuo kone painaa reilut kaksi ja puoli kiloa, alkaako käydä punttisalin korvikkeesta? Ei sillä etteikö skrapaaminen kävisi :shock: Entä minkälainen tuo työjälki oikeasti on, terähän pyörii kuten ruohonleikkurissa (vähän ontuva vertaus...), niin jättääkö se työjäljen? Pyörimisestä itsestään ja sitten "ajon" aloituksesta ja lopetuksesta. Tosin olihan tuo max. syönti vain 0,3mm niin että eihän siitä paljoa pitäisi jäädä, josta heräsikin seuraava kysymys, eli kun tuo syönti on vain tuo, niin joudutko ajamaan saman kohdan moneen kertaan?

Ainoa joka hieman epäilyttää on se että kun tämä on ollut markkinoilla jo jokusen vuoden, ja jos kyseessä olisi todella maalipoiston mullistava tuote, huudeltaisiin siitä varmaan yhtä paljon kuin ruotsalaisesta lämpölampusta... Ja toinen on tuo mainitsemasi työstön sileys, mahtaako olla maalin tartunnan kannalta paras mahdollinen alusta... En tässä epäile veekoo sanaasi, hämmästelen vain. Löytyisiköhän raadilta tiukkoja hajatelmia/viisauksia aiheesta?

-cahtty-
veekoo
Uusi jäsen

cahtty kirjoitti:Mielenkiintoinen härveli, kiitos....niin tuosta reunaleikkuusta voisi olla iloa.
En osaa sanoa, miten nuo kaksi reunaterää toimisivat paneelin kanssa kun en ole testannut - olen ajellut vain tasaisia pintoja.
Mitenkäs veekoo, kun tuo kone painaa reilut kaksi ja puoli kiloa, alkaako käydä punttisalin korvikkeesta? Ei sillä etteikö skrapaaminen kävisi :shock: Entä minkälainen tuo työjälki oikeasti on, terähän pyörii kuten ruohonleikkurissa (vähän ontuva vertaus...), niin jättääkö se työjäljen? Pyörimisestä itsestään ja sitten "ajon" aloituksesta ja lopetuksesta. Tosin olihan tuo max. syönti vain 0,3mm niin että eihän siitä paljoa pitäisi jäädä, josta heräsikin seuraava kysymys, eli kun tuo syönti on vain tuo, niin joudutko ajamaan saman kohdan moneen kertaan?
Ei se liian painava ole, kevyempi sillä on työskennellä kuin raapimilla. Jälkeä tulee niin paljon nopeammin, että se lisäpaino ei paljon häiritse. Vaatteiden pitää olla sopivat, mitään liehureunoja ei saisi hihoissa olla, sillä vekotin repäisee ne tosi rajusti sisään. Muistan tarttuneeni kerran tuohon niin, että en meinannut päästä irti ja opin kerralla. Samahan se on kaikkien pyörivien laitteiden kanssa touhutessa. Työntövauhdista (ja ottosyvyydestä) riippuen niitä jälkiä saattaa jäädä jonkin verran, MUTTA: kävin vertaamassa skraban jälkeä ja tuon Metabon jälkeä kahdella eri seinällä ja kyllä skrabasta jää ainakin kymmenkertaisesti rumia raapaisuja (ja olen sentään käyttänyt skrabaa suhteellisen säännöllisesti 34 vuotta...). Jos vehkeen nostaa vedossa pois pystysuoraan eikä "pyyhkäisemällä", puuhun voi jäädä tuo 0.1-0.3 mm.n syvyinen pieni pyöreä kuvio. Sen saa pois vetäisemällä toisesta suunnasta. Yhden niitä löysin tuolta seinältä, kun tarkkaan katsoin.

Se, pysyykö maali tuon jäljen päällä jää nähtäväksi. Ei se höylättyä ihan vastaa, mutta ajattelin hioa karkealla hiomapaperilla joka tapauksessa ennen petrooliöljyn levittämistä, se käy sen verran nopeasti.

Sitten tuo 0.3mm on yleisesti ottaen jopa liian paljon, yleensä olen säätänyt 0.1 millimetrin pintaan ja silläkin lähtee iloisesti. Lisäksi naulankannat eivät tuolloin tee niin pahoja jälkiä teriin.
Ainoa joka hieman epäilyttää on se että kun tämä on ollut markkinoilla jo jokusen vuoden, ja jos kyseessä olisi todella maalipoiston mullistava tuote, huudeltaisiin siitä varmaan yhtä paljon kuin ruotsalaisesta lämpölampusta... Ja toinen on tuo mainitsemasi työstön sileys, mahtaako olla maalin tartunnan kannalta paras mahdollinen alusta... En tässä epäile veekoo sanaasi, hämmästelen vain. Löytyisiköhän raadilta tiukkoja hajatelmia/viisauksia aiheesta?
-cahtty-
Ongelma on, että yksikään rautakauppias ei ole kuullutkaan laitteesta. Kaipa maahantuoja ei ole ollut erityisen kiinnostunut asiasta, enkä ole nähnyt sitä mainostetun ikinä tämän viimeiseen 12 vuoteen - tarvitsijoita on lopultakin aika pieni joukko tässä maassa. Muutamat entisöijät ovat hoidelleet isoja kohteita tämän avulla - kuulinkin siitä erään entisöijän kaverilta. Entisöijäkorjaaja oli hoitanut suurehkon pappilan maaliremontin tämän avustuksella. Niin, entisöijämaalarit tätä käyttävät, muiden muassa. Eiköhän se kerro jotakin tuotteesta. Täällä Itä-Suomessa laitetta voi ostaa vain parista paikasta eikä yksikään rakennuskonevuokraamo ole tuntenut sitä.

Muutamia vuosia sitten näytin sen käytön pikaisesti pojalleni (tuolloin 17v) ja hän siivosi sillä n. 30 neliön huoneen yhden aamupäivän aikana. Itse ajelin sitten loppusilauksen hiomakoneella. Ottaisin jäljestä muuten pari kuvaa ja lähettäisin, mutta eukko, pahkeinen, vei digijärkkärin mukanaan reilun viikon reissulle ja noilla muilla huushollin digileluilla ei taida saada juuri minkäänlaista jälkeä tähän tarkoitukseen.

Sen verran voin vielä mainita, että yritin vanhan lakan poistoa lattiasta ensin 75 kg:n painoisella työnnettävällä Hummelilla (vai Hummer?), mutta kun karkeintakin paperia oli vaihdettava n. 1 m2 välein, luovutin ja kävin ostamassa tuon vehkeen. Ajoin huoneen puhtaaksi muutamassa tunnissa ja hioin sen sillä isolla hiomakoneella. Pakkohan se oli hioa, se kun oli vanha, sieltä täältä pyöristynyt ja jättihän tuo Metabo siihen tietenkin jonkin verran jälkia. Hummel ne poisti, mutta jätti tilalle omiaan... ja paljon...

Ja kun itse olen ollut markkinointipuolellakin hommissa vuosia niin olen aika varma tuosta markkina-asiasta. Osa tuotteista on aina ns. ykköstuotteita ja toiset jäävät markkinoinnissa taka-alalle.
cahtty
Jäsen
Jäsen

Vakuuttavasti perustelet :wink: uskottavahan tuo on.
Omalla kohdallani kävi niin hauskasti että työpaikalta löytyi saman tien erittäin hyvät jälkimarkkinat (hieman eri käyttökohteeseen kuin itselläni tosin) kun kaffepöydässä ajatusta pyörittelin, ja kun vielä saksanmaalta (louistools.de) koneen saa kotia n.320 hintaan, niin eipä tuo riski kokeilusta ole suuri, kun potentiaalinen hyöty on varsin huomattava.

Kiitos veekoo infosta :!:

-cahtty-
veekoo
Uusi jäsen

cahtty kirjoitti:Vakuuttavasti perustelet :wink: uskottavahan tuo on.
saksanmaalta (louistools.de) koneen saa kotia n.320 hintaan, niin eipä tuo riski kokeilusta ole suuri, kun potentiaalinen hyöty on varsin huomattava.
-cahtty-
Juu, ja jos ei ole tyytyväinen, nin vekottimen saa varmasti myydyksi täällä. Sen verran on lisättävä vielä, että terien kuntoa pitää ehdottomasti seurata, sillä käyttö muuttuu raskaaksi terien tylsyessä. Eräs tuttava otti kerran lainaan ja valitti palauttaessaan työn raskautta. Minä katsoin terät ja niiden asento oli minun jäljiltäni ja ne olivat olleet tylsät jo aloittaessa. Ei ollut muistanut neuvojani. Teriä saa Suomestakin ja niiden hinta ei päätä huimaa. Vaan halpa on vekotin Saksanmaalla. Muistaakseni maksoin itse siitä 2500 markkaa tuolloin kymmenisen vuotta sitten, mikä vastaisi ostovoimaltaan vajaata 500 euroa nyt. (Rahanarvon muuntotyökalu täällä http://tinyurl.com/4pu526 )

Olen sillä itse puhdistellut myös leveämpiä ikkunan- ja ovenkarmeja, mutta kehysten kanssa olen pitäytynyt käsityössä. Samoin sitä ei väkisin pidä tunkea ahtaaseen tai hankalapääsyiseen paikkaan - kyllä ne nurkat ja kolot saattaa raapia käsinkin. Ja varovaisuutta sen yli 10000 kierrosta pyörivän karan kanssa! Se on murhaavan tehokas! Kahden pienen huoneen lattiat pitäisi siivota tuon ulkomaalausprojektin jälkeen. Toisessa on paksu kerros kovettunutta mattoliimaa, joten jää nähtäväksi, miten laite selviää niistä.

Kerro sitten kokemuksistasi, minä pysyttäydyn varmuuden vuoksi tiukasti anonyymiyden suojakuvun takana :twisted: Ei vaiskaan, kyllä tuo laite on yksi parhaita hankintoja, mitä olen tehnyt, ihan oikeasti.
cahtty
Jäsen
Jäsen

Juu, täytyypä kirjailla kokemuksia jahka operaatio on päässyt kunnolla vauhtiin. Ei mullakaan täysin ollut tarkoitus skrapaa pois heittää, ei tuolla koneella joka väliin kuitenkaan pääse. Ja skrapa sinänsä on erittäin hyvä työkalu, kunhan pitää teristä huolta, mutta kieltämättä keksisin kesälle muutakin (joskaan en varmasti yhtään kevyempää :shock: ) ajankulua.

cheers viini

-cahtty-
cahtty
Jäsen
Jäsen

Do dii, kone tuossa taannoin saapui, ja vaikka telineiden kasaamisessa on kulunut suurin osa ajasta, ehdin tuosta jo "pikakokeet" ottamaan. Reilut kymmenkunta neliötä poistelin maalia, ja aikaa tuohon kului melkolailla kaksi tuntia. Eli varsin rapsakka vehje. Tuota terien kulumista täytyy näköjään hieman vähentää napauttamalla pinnassa olevat naulat vähän sisään. Ei sinänsä tosin haittaa erilaisena työvaiheena aina välissä, kun kyllä tuo aavistuksen alkaa painamaan konttorirotan käsissä :oops:

Sen verran jättää tikkuiseksi jäljen, puunlaadun vaihteluiden mukaan, että itse vedän hiomakoneella karkealla paperilla pikaisen yliajon. Ja harmikseni täytyy todeta että ne sivuterät ei sovelly tässä yhteydessä, kun eihän tuo UYL-profiilin alasärmä tietenkään ole tasan 90 astetta. Ne menee käsipeliksi. Samoin pienen haasteen asettaa laudat jotka ovat ajansaatossa muotoutuneet koveriksi. Tässä huomasin että työ tekijäänsä opettaa, eli kyllä nuokin menevät suht helposti kun oppii oikean tekniikan. Ja kuten veekoo mainitsikin, kone haukkaa jos ei ole tarkkana...

Näistä miinuksista huolimatta antaisin kouluarvosanan 9.

Kiitokset veekoo vinkistä.

-cahtty-
veekoo
Uusi jäsen

cahtty kirjoitti:Do Tässä huomasin että työ tekijäänsä opettaa, eli kyllä nuokin menevät suht helposti kun oppii oikean tekniikan. Ja kuten veekoo mainitsikin, kone haukkaa jos ei ole tarkkana...
Kiitokset veekoo vinkistä.
-cahtty-
Heh, ei kiittämistä :) Juuri eilen virittelin itse telineet ylemmäksi, jos viimeinkin jaksaisi kiivetä aloittamaan saman puuhan. Yäk. Olen tuota vekotinta jo niin paljon käyttänyt ja maalia muilla välineillä poistellut eri vuosikymmenten aikana että ei kyllä huvittaisi. Ensimmäisestä maalari-kesätyöstä tulee tänä kesänä 34 vuotta ja niitä piisasikin sitten monta monituista kesää. No, ei kai se auta. Huvittaa, että nyt omasta talosta poistettava maali on melkoisen varmasti samaa lajia ja jopa samaa väriä, jota itse vedin itse tuona ensimmäisenä kesänä erään syrjäisen pikkukoulun ulkoseiniin. Synkkä vihreä oli vuoden '74 hittituotteita.
Vastaa Viestiin