cahtty kirjoitti:Mielenkiintoinen härveli, kiitos....niin tuosta reunaleikkuusta voisi olla iloa.
En osaa sanoa, miten nuo kaksi reunaterää toimisivat paneelin kanssa kun en ole testannut - olen ajellut vain tasaisia pintoja.
Mitenkäs veekoo, kun tuo kone painaa reilut kaksi ja puoli kiloa, alkaako käydä punttisalin korvikkeesta? Ei sillä etteikö skrapaaminen kävisi

Entä minkälainen tuo työjälki oikeasti on, terähän pyörii kuten ruohonleikkurissa (vähän ontuva vertaus...), niin jättääkö se työjäljen? Pyörimisestä itsestään ja sitten "ajon" aloituksesta ja lopetuksesta. Tosin olihan tuo max. syönti vain 0,3mm niin että eihän siitä paljoa pitäisi jäädä, josta heräsikin seuraava kysymys, eli kun tuo syönti on vain tuo, niin joudutko ajamaan saman kohdan moneen kertaan?
Ei se liian painava ole, kevyempi sillä on työskennellä kuin raapimilla. Jälkeä tulee niin paljon nopeammin, että se lisäpaino ei paljon häiritse. Vaatteiden pitää olla sopivat, mitään liehureunoja ei saisi hihoissa olla, sillä vekotin repäisee ne tosi rajusti sisään. Muistan tarttuneeni kerran tuohon niin, että en meinannut päästä irti ja opin kerralla. Samahan se on kaikkien pyörivien laitteiden kanssa touhutessa. Työntövauhdista (ja ottosyvyydestä) riippuen niitä jälkiä saattaa jäädä jonkin verran, MUTTA: kävin vertaamassa skraban jälkeä ja tuon Metabon jälkeä kahdella eri seinällä ja kyllä skrabasta jää ainakin kymmenkertaisesti rumia raapaisuja (ja olen sentään käyttänyt skrabaa suhteellisen säännöllisesti 34 vuotta...). Jos vehkeen nostaa vedossa pois pystysuoraan eikä "pyyhkäisemällä", puuhun voi jäädä tuo 0.1-0.3 mm.n syvyinen pieni pyöreä kuvio. Sen saa pois vetäisemällä toisesta suunnasta. Yhden niitä löysin tuolta seinältä, kun tarkkaan katsoin.
Se, pysyykö maali tuon jäljen päällä jää nähtäväksi. Ei se höylättyä ihan vastaa, mutta ajattelin hioa karkealla hiomapaperilla joka tapauksessa ennen petrooliöljyn levittämistä, se käy sen verran nopeasti.
Sitten tuo 0.3mm on yleisesti ottaen jopa
liian paljon, yleensä olen säätänyt 0.1 millimetrin pintaan ja silläkin lähtee iloisesti. Lisäksi naulankannat eivät tuolloin tee niin pahoja jälkiä teriin.
Ainoa joka hieman epäilyttää on se että kun tämä on ollut markkinoilla jo jokusen vuoden, ja jos kyseessä olisi todella maalipoiston mullistava tuote, huudeltaisiin siitä varmaan yhtä paljon kuin ruotsalaisesta lämpölampusta... Ja toinen on tuo mainitsemasi työstön sileys, mahtaako olla maalin tartunnan kannalta paras mahdollinen alusta... En tässä epäile veekoo sanaasi, hämmästelen vain. Löytyisiköhän raadilta tiukkoja hajatelmia/viisauksia aiheesta?
-cahtty-
Ongelma on, että yksikään rautakauppias ei ole kuullutkaan laitteesta. Kaipa maahantuoja ei ole ollut erityisen kiinnostunut asiasta, enkä ole nähnyt sitä mainostetun ikinä tämän viimeiseen 12 vuoteen - tarvitsijoita on lopultakin aika pieni joukko tässä maassa. Muutamat entisöijät ovat hoidelleet isoja kohteita tämän avulla - kuulinkin siitä erään entisöijän kaverilta. Entisöijäkorjaaja oli hoitanut suurehkon pappilan maaliremontin tämän avustuksella. Niin, entisöijämaalarit tätä käyttävät, muiden muassa. Eiköhän se kerro jotakin tuotteesta. Täällä Itä-Suomessa laitetta voi ostaa vain parista paikasta eikä yksikään rakennuskonevuokraamo ole tuntenut sitä.
Muutamia vuosia sitten näytin sen käytön pikaisesti pojalleni (tuolloin 17v) ja hän siivosi sillä n. 30 neliön huoneen yhden aamupäivän aikana. Itse ajelin sitten loppusilauksen hiomakoneella. Ottaisin jäljestä muuten pari kuvaa ja lähettäisin, mutta eukko, pahkeinen, vei digijärkkärin mukanaan reilun viikon reissulle ja noilla muilla huushollin digileluilla ei taida saada juuri minkäänlaista jälkeä tähän tarkoitukseen.
Sen verran voin vielä mainita, että yritin vanhan lakan poistoa lattiasta ensin 75 kg:n painoisella työnnettävällä Hummelilla (vai Hummer?), mutta kun karkeintakin paperia oli vaihdettava n. 1 m2 välein, luovutin ja kävin ostamassa tuon vehkeen. Ajoin huoneen puhtaaksi muutamassa tunnissa ja hioin sen sillä isolla hiomakoneella. Pakkohan se oli hioa, se kun oli vanha, sieltä täältä pyöristynyt ja jättihän tuo Metabo siihen tietenkin jonkin verran jälkia. Hummel ne poisti, mutta jätti tilalle omiaan... ja paljon...
Ja kun itse olen ollut markkinointipuolellakin hommissa vuosia niin olen aika varma tuosta markkina-asiasta. Osa tuotteista on aina ns. ykköstuotteita ja toiset jäävät markkinoinnissa taka-alalle.