Alkydiöljymaalin/lateksin poistaminen
- tuner
- Jäsen

- Viesti:
Re: Alkydiöljymaalin/lateksin poistaminen
Teräsharjarälläköinti mun kokemuksen mukaan tuottaa samanlaista jälkeä kuin hiekkapuhallus. Syö pehmeämmän kevätpuun ja kovempi syyspuu jää jäljelle. Eikä se edes pure kunnolla lateksiin. Sitten kun menee lopulta läpi niin syö kauhean kolon puuhun.
Jep, teräsharja/nylonharja rälläkässä on huono vaihtoehto. On sitäpaitsi ihan vihoviimeistä touhua muutenkin, teräsharjas lähtee irrotessaan ihan mukavasti 11000rpm vauhdilla kohti kalpeaa läskiä.
Onko tuosta jotain muuta kuin esteettistä haittaa? Pitääkö seinä käsitellä jotenkin speciaalisti jos noin käy? Mä oon aika valmis ottamaan pientä visuaalistakin hittiä, soodiksen puolesta puhuu nopeus, vaivattomuus ja hinta.benicio kirjoitti: Joo, siis söi puun pintaa liikaa, eli pinnasta tuli kuten hiekkapuhalluksessa, puunsyyt näkyvissä.
Eipä kai muuta kuin epäluonnollinen ulkonäkö. Panu Kailahan sen on tyrmännyt, ja sitämyöten tämä foorumikin, voi olla että Talotohtorissa on lisäperusteluitakin. Jos on valmista ottamaan visuaalista shittiä, niin ihan ronski hiekkapuhallus tulisi varmaan vielä nopeammin, vaivattomammin ja halvemmalla. Ikkunoiden suojaaminen ja hiekkajäte ovat sitten ongelmallisempia.kraap kirjoitti: Onko tuosta jotain muuta kuin esteettistä haittaa? Pitääkö seinä käsitellä jotenkin speciaalisti jos noin käy? Mä oon aika valmis ottamaan pientä visuaalistakin hittiä, soodiksen puolesta puhuu nopeus, vaivattomuus ja hinta.
Eikä mulla siis edelleenkään ole mitään soodapuhallusta vastaan, maanantaina olin vielä kovinkin sen puolella, ja edelleen uskon, että joissain tapauksissa se on ihan hyvä tapa (ja varmaan vähintään yhtä hyvä kuin nää mun tee-se-itse-säästä-satanen systeemit).
Hymyilytti tämä hiukan.benicio kirjoitti:Panu Kailahan sen on tyrmännyt, ja sitämyöten tämä foorumikin,
- tuner
- Jäsen

- Viesti:
Epätasainen puu näyttää likaantuvan paljon helpommin kuin sileä. Huomasin kun meidän talossa on ikkunoiden vuorilautoina melko sileää ja sitten revitympää. Jälkimmäinen oli vuosien saatossa mennyt paljon kurjemman näköseksi.kraap kirjoitti:Onko tuosta jotain muuta kuin esteettistä haittaa? Pitääkö seinä käsitellä jotenkin speciaalisti jos noin käy? Mä oon aika valmis ottamaan pientä visuaalistakin hittiä, soodiksen puolesta puhuu nopeus, vaivattomuus ja hinta.benicio kirjoitti: Joo, siis söi puun pintaa liikaa, eli pinnasta tuli kuten hiekkapuhalluksessa, puunsyyt näkyvissä.
Muistelen että hiekkapuhalluksen yhteydessä Kaila kirjoitti maalikalvon jäävän paljon ohuemmaksi koholle jäävän syyspuun kohdalla. Kuluu siitä tietysti nopeammin pois. Riippunee tietty maalityypistä onko sillä kulumisella mitään merkitystä - lateksihan ei kulu, mutta öljymaali liituuntuu.
No niin, kokeiluja on suoritettu ja tulokset ovat melko rohkaisevia.benicio kirjoitti: ... vähintään yhtä hyvä kuin nää mun tee-se-itse-säästä-satanen systeemit.
Lamellilaikka: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-4463
Vei tehokkaasti maalin mennessään, mutta puuta meni myös jos ei ole tarkkana, 60 on todennäköisesti turhan karkea, 80 toimisi paremmin. Pinta kuitenkin ihan maalausvalmista karheudeltaan.
Puhdistuslaikka: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-1682
Syö maalin hyvin, eikä pure puuhun kovin herkästi, eli potentiaalinen talkookalu. Hinta/tukkeutuminen vielä hiukan arveluttavat. Vielä kun väsään rälläkkään jonkun ohjurin, että laikka pysyy itsestään kauttaaltaan pintaa vasten, ajatustyö on jo käynnissä.
Raspilaikka: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=148
Raju peli. Vie maalin ja kaiken muunkin mennessään. Tätä tulee varmaan puun muotoiluun käytettyä, mutta ei ehkä maalinpoistoon isoilta pinnoilta.
Rälläkkänä Bilteman halpis 19,99€. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=154
Taitaa olla halpisrälläköistä (ja vähän kalliimmistakin) ergonomialtaan paras, eli liipaisin ja muotoiltu runko, vrt esim tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=154
Jos ei ollut täällä vielä, niin linkki Metabo maalinjyrsin videoon: http://www.autola.fi/tuoteryhmat/tyokal ... jyrsin.wmv
Itse tilasin kanssa Saksan ebaysta viime keväänä ja hinta oli n. 220e + posti n. 20e. Viikossa tuli kone. Tokihan kone pidemmän päälle rupeaa painamaan käsissä ja varsinkin jos sattuisi vaakalaudoitus olemaan, niin aika raskasta mahtais olla. Itsellä pystylaudoitus ja kyllä saa lateksi kyytiä. Ne sivujyrsimet ei juurikaan jyrsi ja ne suojaläpät 3 kpl lentää ekan 3 minuutin aikana hevon kuuseen :) Yks osu kasvihuoneeseen, toinen kukkapuskaan ja kolmas hävis kokonaan :) Ilmastointiteippiä tilalle, niin ei tuu roskat silmille.
Nyt kone on sisätöissä, otan sillä lautalattiasta vanhan maalin pois. Pölynimuriliitäntä onneksi löytyy, hyvä sisähommissa.
Itse tilasin kanssa Saksan ebaysta viime keväänä ja hinta oli n. 220e + posti n. 20e. Viikossa tuli kone. Tokihan kone pidemmän päälle rupeaa painamaan käsissä ja varsinkin jos sattuisi vaakalaudoitus olemaan, niin aika raskasta mahtais olla. Itsellä pystylaudoitus ja kyllä saa lateksi kyytiä. Ne sivujyrsimet ei juurikaan jyrsi ja ne suojaläpät 3 kpl lentää ekan 3 minuutin aikana hevon kuuseen :) Yks osu kasvihuoneeseen, toinen kukkapuskaan ja kolmas hävis kokonaan :) Ilmastointiteippiä tilalle, niin ei tuu roskat silmille.
Nyt kone on sisätöissä, otan sillä lautalattiasta vanhan maalin pois. Pölynimuriliitäntä onneksi löytyy, hyvä sisähommissa.
Rintsikka 1946
Soodapuhallukset pian takanapäin ja tässä jotain kommenttia:
Huonoa:
- Varauksetta ei voi suositella, meillä seinä oli paikkapaikoin niin huonossa hapessa että en vain usko että siitä olisi puhtaan millään muullakaan keinolla saanut (puun siitä kärsimättä), paikoitellen puu on niin pehmeää (etenkin eteläseinältä) että puhaltamalla tulee useiden millimetrien syviä koloja, toisaalta puu tuskin on näistäkohdin kovin tervettä joten se olisi pitänyt sieltä raapia joka tapauksessa pois ennen uutta maalia. Pitää tutkia pystyisikö pahimpia koloja tasoittelemaan esim öljykitillä. Seinässä oli 4 kerrosta maalia, viimeisin lateksipaskaa ja näyttäisi toiseksiviimeisinkin kerros olevan jotain muovipitoista hässäkkää. Ja siis ilman tuuletusrakoa.
- Parhaimmillaankin sooda jättää kyllä pintaan jälkensä, minua se ei haittaisi, mutta tiedän että monia haittaa.
- Huonoa on myös se, että jos gummimaalia on yhtä väkevä kerros kuin meillä, pohjatöitä joutuu tekemään vielä jonkunverran käsinkin, sellasia kumisia soiroja jää rimojen rakoihin jne, näyttäisi kyllä irtoavan helposti (tyyliin sormin) puhalluksen jäljiltä. Lisäksi pahimipia vaurioita voisi tosiaan yrittää kittailla kuten jo mainitsinkin.
Hyvää:
- Parhaimmillaan (ja isolta osin) jälki on ihan OK. Ei todellakaan kuin mikään uusi seinä, mutta OK on erittäin erittäin paljon parempi kuin tilanne ennen puhallusta (kupliva, repeilevä, halkeileva, äärimmäisen epätainen hilseilevä maalipinta). Vanhat maalit lähtee kuitenkin kiukkuisesti irti ja se mikä jää pysyy aivan varmasti alla kun uutta lyö pintaan.
- Nopeaa ja halpaa. Työ on valmis 2 päivässä. Kotitalousvähennysten jälkeen hommaa lasketaan satasissa, ei tonneissa (ainakin meidän urakkadiilissä).
Yhteenveto: Jos seinän puu lateksimaalin alla on hyvässä kunnossa, kannattaa tosissaan harkita jotain mekaanista poistamista puhalluksen sijaan. Meillä seinä on lähes pilattu väärillä maalivalinnoilla jo vuosikymmenten ajan, joten en vain nähnyt järkeväksi aloittaa koko kesän mittaista projektia. Valitettavasti ainakin meikäläisen elämässä aika on rahaa ja ainoa varteenotettava vaihtoehto soodalle oli kokonaan uusi ulkovuoraus. Tällä tyylillä saadaan lisäaikaa vanhalle seinälle todennäköisesti ainakin 10 vuotta, miksei enemmänkin jos onnistun paikkailemaan kaikkein pahimmat kohdat hyvin.
Laitan kuvia sitten kun seinä on valmis ja maali pinnassa.
Huonoa:
- Varauksetta ei voi suositella, meillä seinä oli paikkapaikoin niin huonossa hapessa että en vain usko että siitä olisi puhtaan millään muullakaan keinolla saanut (puun siitä kärsimättä), paikoitellen puu on niin pehmeää (etenkin eteläseinältä) että puhaltamalla tulee useiden millimetrien syviä koloja, toisaalta puu tuskin on näistäkohdin kovin tervettä joten se olisi pitänyt sieltä raapia joka tapauksessa pois ennen uutta maalia. Pitää tutkia pystyisikö pahimpia koloja tasoittelemaan esim öljykitillä. Seinässä oli 4 kerrosta maalia, viimeisin lateksipaskaa ja näyttäisi toiseksiviimeisinkin kerros olevan jotain muovipitoista hässäkkää. Ja siis ilman tuuletusrakoa.
- Parhaimmillaankin sooda jättää kyllä pintaan jälkensä, minua se ei haittaisi, mutta tiedän että monia haittaa.
- Huonoa on myös se, että jos gummimaalia on yhtä väkevä kerros kuin meillä, pohjatöitä joutuu tekemään vielä jonkunverran käsinkin, sellasia kumisia soiroja jää rimojen rakoihin jne, näyttäisi kyllä irtoavan helposti (tyyliin sormin) puhalluksen jäljiltä. Lisäksi pahimipia vaurioita voisi tosiaan yrittää kittailla kuten jo mainitsinkin.
Hyvää:
- Parhaimmillaan (ja isolta osin) jälki on ihan OK. Ei todellakaan kuin mikään uusi seinä, mutta OK on erittäin erittäin paljon parempi kuin tilanne ennen puhallusta (kupliva, repeilevä, halkeileva, äärimmäisen epätainen hilseilevä maalipinta). Vanhat maalit lähtee kuitenkin kiukkuisesti irti ja se mikä jää pysyy aivan varmasti alla kun uutta lyö pintaan.
- Nopeaa ja halpaa. Työ on valmis 2 päivässä. Kotitalousvähennysten jälkeen hommaa lasketaan satasissa, ei tonneissa (ainakin meidän urakkadiilissä).
Yhteenveto: Jos seinän puu lateksimaalin alla on hyvässä kunnossa, kannattaa tosissaan harkita jotain mekaanista poistamista puhalluksen sijaan. Meillä seinä on lähes pilattu väärillä maalivalinnoilla jo vuosikymmenten ajan, joten en vain nähnyt järkeväksi aloittaa koko kesän mittaista projektia. Valitettavasti ainakin meikäläisen elämässä aika on rahaa ja ainoa varteenotettava vaihtoehto soodalle oli kokonaan uusi ulkovuoraus. Tällä tyylillä saadaan lisäaikaa vanhalle seinälle todennäköisesti ainakin 10 vuotta, miksei enemmänkin jos onnistun paikkailemaan kaikkein pahimmat kohdat hyvin.
Laitan kuvia sitten kun seinä on valmis ja maali pinnassa.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Uulan petroliöljymaali
(EDIT: Tästä viestistä eteenpäin maalinpoistokeskustelu on siirretty toisesta maalausketjusta. Pidetään maalinpoistokeskustelu samassa paikassa niin helpotetaan myöhempien tiedonetsijöiden hommaa. Pekka)
Ja minähän lupasin järjestää sen foorumitapaamisen Mikkelissä eli tässähän läiskitään nyt montaa kärpästä yhdellä huitomalla ettei mitään.
Puoliso on googlaillut tässä loppukesän mittaan paikkoja mistä voisi ostaa noita pö-maalin ainesosia halvemmalla kuin litran päniköissä koska se aikoo tehdä maalin itse ensi kesäksi budjetoituun ulkomaalausurakkaan. Meidän talo maalataan siis pellavaöljymaalilla, mutta ajateltiin mökin viime kesänä rakennettu kesäkeittiö tänä kesänä sutia tuolla petroolilla. Se jäi aikomukseksi, koska ei olla käyty kertaakaan edes koko mökillä saati maalaamaan keritty... mutta onhan näitä kesiä.
Kerro gretheline sitten kokemuksia tuosta soodahommasta. Minä luulen, että meidän perinneremontin osalta se on passé, koska jotkut jäljet se puhallus varmasti jättää. Metabon maalijyrsin on joulupukin toivelistalla sen sijaan. Meillä on tuo muovipussi ruiskutettu tuohon talon pintaan niin että se lähtee kyllä melko kevyesti irti keväällä kun puu on kosteaa, mutta ihan saakutinmoinen urakka se joka tapauksessa tulee olemaan. En ajattele sitä nyt, ajattelen sitä ensi vuonna.
Mehän ollaan tässä sopivasti eteläisen Suomen puolivälissä...ja Pekka osaa jo perillekin koska se on tuonut meille vessanpytynOotee. Kerätääs kolehti ja kiristetään jollain konstilla Pekka pitämään maalaus-wöökshop joku viikonloppu ens kesänä, jossain maalaamista vaativassa kukkivassa töllissä.
Puoliso on googlaillut tässä loppukesän mittaan paikkoja mistä voisi ostaa noita pö-maalin ainesosia halvemmalla kuin litran päniköissä koska se aikoo tehdä maalin itse ensi kesäksi budjetoituun ulkomaalausurakkaan. Meidän talo maalataan siis pellavaöljymaalilla, mutta ajateltiin mökin viime kesänä rakennettu kesäkeittiö tänä kesänä sutia tuolla petroolilla. Se jäi aikomukseksi, koska ei olla käyty kertaakaan edes koko mökillä saati maalaamaan keritty... mutta onhan näitä kesiä.
Kerro gretheline sitten kokemuksia tuosta soodahommasta. Minä luulen, että meidän perinneremontin osalta se on passé, koska jotkut jäljet se puhallus varmasti jättää. Metabon maalijyrsin on joulupukin toivelistalla sen sijaan. Meillä on tuo muovipussi ruiskutettu tuohon talon pintaan niin että se lähtee kyllä melko kevyesti irti keväällä kun puu on kosteaa, mutta ihan saakutinmoinen urakka se joka tapauksessa tulee olemaan. En ajattele sitä nyt, ajattelen sitä ensi vuonna.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Re: Uulan petroliöljymaali
http://www.rintsikka.fi/?p=4536 tuossa lähikuvassa minusta näkyy aika hyvin miten "hyvin ja hellästi" lähtee maalitKerro gretheline sitten kokemuksia tuosta soodahommasta. Minä luulen, että meidän perinneremontin osalta se on passé, koska jotkut jäljet se puhallus varmasti jättää.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Naapurilla parin talon päässä kävin kaljasilla, ja kattelin kun oli metkan näköinen seinä, vähän kun olis pienellä kirveellä metkasti piilutettu. Naaburger oli ottanut riman vekka ja Bilteman käsikutterilla jyrsinyt laudanpuoikkaan kerrallaan puhtaaks lateksists. 
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Joo, nää on sitten ne "omat tikkaat mukaan"-bileet että selviätte vielä ilman tellinkejäkin.Laurakaisa kirjoitti:Mehän ollaan tässä sopivasti eteläisen Suomen puolivälissä...ja Pekka osaa jo perillekin koska se on tuonut meille vessanpytynOotee. Kerätääs kolehti ja kiristetään jollain konstilla Pekka pitämään maalaus-wöökshop joku viikonloppu ens kesänä, jossain maalaamista vaativassa kukkivassa töllissä.Ja minähän lupasin järjestää sen foorumitapaamisen Mikkelissä eli tässähän läiskitään nyt montaa kärpästä yhdellä huitomalla ettei mitään.
En mä nyt tuommoisia talkoita tieten väliinkään voisi jättää. Lauma innokkaita foorumiitteja häärää kuin kusiaiset ympäri taloa Speedheaterit ojossa ja talo on illalla maalissa....
Mulla oli semmoinen Metabo, myin pois kokeiltuani. Ihan käypäinen laite, mutta soveltuu oikeastaan paremmin karmeille jne. Ulkomaalaushommissa tuota kannattaa käyttää vain keilapanelille, muilla muodoilla jää kuitenkin panelin urat jynssäämättä ja niitä ei enää saa speedheaterilla kunnolla skrubattua kun muu puu on jo paljaana. Keilapanelihan teillä olikin, niin että ehkä sitä voi kokeilla. Kaikki naulat pitää sitten käydä tuurnaamassa sisään, terät on kalliita ja menee helposti rikki. En oikeen pitäisi sitä ulkomaalausvehkeenä, mutta en ole kovin isoa savottaa sillä tehnyt. Niihin hommiin mihin sitä käytin se oli auttavan ja kelvollisen välimaastosta. Ennemmin vuokraisin kokeeksi, niin ei tarvitse vaivata joulupukkia potentiaalisella hukkaostoksella.Kerro gretheline sitten kokemuksia tuosta soodahommasta. Minä luulen, että meidän perinneremontin osalta se on passé, koska jotkut jäljet se puhallus varmasti jättää. Metabon maalijyrsin on joulupukin toivelistalla sen sijaan. Meillä on tuo muovipussi ruiskutettu tuohon talon pintaan niin että se lähtee kyllä melko kevyesti irti keväällä kun puu on kosteaa, mutta ihan saakutinmoinen urakka se joka tapauksessa tulee olemaan. En ajattele sitä nyt, ajattelen sitä ensi vuonna.
Jos alla oleva puu on kuivunut kuprulle (niinkuin vaikka ovipeili tai rappuset tai lattialaudat) niin vehkeellä ei tee oikeen mitään muuta kuin vahinkoa. Toisaalta, esim. ovenkarmeissa se oli sukkela peli.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Omateurastama lammaskaali (erityisesti se kaali) talkooruokana. Tervetuloa vaan
Yritätkös sinä Pekka nyt jotenkin kauttarantain ilmaista ettei muka ole mitään oikotietä onneen vaan tää koko pytinki pitää tosissaan hinkata tuolla spiidhiitterillä...? Tuo maalijyrsin kangastelee silmissä kuin keidas keskellä aavikkoa ja kuvitellaan että sillä senkun surauttaa vaan niin talo on suorastaan jo melkein kuoriutunut lateksista itsekseen. Älä vie toivoa kärsivältä lähimmäiseltä...
Meidän vuokraamoissa ei ole tuota vehjettä, muuten oltais jo varmasti kokeiltu. Ehkä ne hankkisi jos kovasti pyytelisi. Mut joo, silleen ajateltiin että jos sen paneelin suoran osan saisi tuolla jyrsiskeltyä niin sitten ei olisi kuin ne kaarevat osat... "Kuin".
Yritätkös sinä Pekka nyt jotenkin kauttarantain ilmaista ettei muka ole mitään oikotietä onneen vaan tää koko pytinki pitää tosissaan hinkata tuolla spiidhiitterillä...? Tuo maalijyrsin kangastelee silmissä kuin keidas keskellä aavikkoa ja kuvitellaan että sillä senkun surauttaa vaan niin talo on suorastaan jo melkein kuoriutunut lateksista itsekseen. Älä vie toivoa kärsivältä lähimmäiseltä...
Meidän vuokraamoissa ei ole tuota vehjettä, muuten oltais jo varmasti kokeiltu. Ehkä ne hankkisi jos kovasti pyytelisi. Mut joo, silleen ajateltiin että jos sen paneelin suoran osan saisi tuolla jyrsiskeltyä niin sitten ei olisi kuin ne kaarevat osat... "Kuin".
Niinjoo. Kävin katsomassa kuvat, ei tosiaan meidän seiniä tuohon kuosiin kiitos.tuossa lähikuvassa minusta näkyy aika hyvin miten "hyvin ja hellästi" lähtee maalit
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
- gretheline
- Jäsen

- Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/
Kerron, mikäli siihen päädyn; nyt on kyseessä arviointikäynti, ja nämä arviointikäynnit eivät vääjäämättä johda sopimukseen vaan se on enemmänkin sitä että tenttaan tekijää siitä mitkä ovat hänen menetelmänsä huonot puolet ja millä tavalla hän aikoo huomioida minun taloni erityispiirteet työssään.Laurakaisa kirjoitti:Kerro gretheline sitten kokemuksia tuosta soodahommasta. Minä luulen, että meidän perinneremontin osalta se on passé, koska jotkut jäljet se puhallus varmasti jättää. Metabon maalijyrsin on joulupukin toivelistalla sen sijaan. Meillä on tuo muovipussi ruiskutettu tuohon talon pintaan niin että se lähtee kyllä melko kevyesti irti keväällä kun puu on kosteaa, mutta ihan saakutinmoinen urakka se joka tapauksessa tulee olemaan. En ajattele sitä nyt, ajattelen sitä ensi vuonna.
Minä en ole soodapuhalluksen puolesta enkä sitä vastaan vielä tässä vaiheessa, vaan kartoitan nyt vaihtoehtoja sille miten tuon muovivihulaisen saa karkotettua tästä tönöstä. Päätyminen petrooliöljymaaliin kuvastelee sitä miten henkisesti varaudun siihen, ettei tuota nykyistä ulkovuorausta välttämättä saa millään puhtaaksi vaan siihen voi jäädä sinne tänne vähän lateksimaalijämiä, ja petrooliöljymaalilla on ymmärtääkseni himpan paremmat mahdollisuudet pysyä moisella pinnalla pitempään kuin ihan perinteisellä pellavaöljymaalilla. Se on siis kompromissi, ja jos tai kun tämän talon ulkovuoraus menee uusiin puihin minun emännyyden aikana niin sitten se maalataan perinteisellä pellavaöljymaalilla. Meidän restaurointikisälli tulee torstaina käymään, juttelen sitten hänenkin kanssaan muun muassa tuosta maalinpoisto-asiasta. Hän on niiiin hyvä mies olemassa näissä taloasioissa, että jos minä jonkun mielipiteet ja näkemykset tätä taloa koskevissa päätöksissä perustavalla tavalla huomioin, niin se on juurikin meidän restaurointikisälli. Hällä on tietotaitoa, eikä minkään valtakunnan rakennustarvikkeita tai palveluita tuottavan yrityksen omaa lehmää ojassa.
Niinno, lähdekritiikki kunniaan, sanoisin. Jos pitää tee-se-itse miehen "piti käyttää vähän enempi voimaa"-tyylillä tehtyä vehnäpuhallusta vuokrakalustolla täysin samana asiana kuin restaurointikohteista kokemusta omaavan ammattilaisen soodapuhallusta asianmukaisella kalustolla niin juu, voidaan kaikki kiivetä barrikadeille ja kiljua kurkut suorina kuinka "puhallus on paha paha paha, puhallus syövyttää puun kauhean näköiseksi". Tuon kuvan mukainen jälki ei sovi restaurointikohteisiin, oli se saatu aikaan millä tavalla tahansa ja kenen toimesta hyvänsä. Kuitenkin soodapuhalluksella on poistettu lateksit ja öljymaalit tälläkin seudulla myös restauroitavista yli 60 vuotta vanhoista puutaloista, ja nämä on juurikin niitä pintoja, joihin aion käydä tutustumassa omin silmin ja käsin ennen päätöstä Rataharjun ulkovuorauksen maalinpoistotavasta.piippo kirjoitti:http://www.rintsikka.fi/?p=4536 tuossa lähikuvassa minusta näkyy aika hyvin miten "hyvin ja hellästi" lähtee maalitTosin taitaa olla aika "syöpynyt" jo ennen puhallustakin tuo lauta.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
-Tove Jansson
RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö