Onko kukaan nähnyt kaupattavan tahi teettänyt 50-luvun keittiökaapeissa ja -laatikostoissa käytettyjä puisia vetimiä? Niitä on ollut sekä symmetrisiä, kuin kaidepuu pienoiskoossa, että alaspäin kaareutuvia, mutta kumpiakaan en ole huomannut uustuotantona tarjotavan.
En löytänyt lähikuvaa, josta näkyisi vetimen profiili, mutta esimerkiksi tämän kuvan keittiössä on selvästikin alaspäin kaareutuvaa mallia olevat vetimet:
Ei muuta kuin puusepän juttusille joka vois tehdä tuollaista profiilia tarvittavan määrän ja itse pätkisi sitten oikeeseen mittaan ja viimeistelisi.Jäisi todennäköisesti ihan järkihintaiseksi.
Valmiina en ole kyllä nähnyt missään.
Ihana kuva, mistä olet sen bongannut?
Nimittäin parin vuoden päästä (kun Luoja ja varallisuus suo) olen ajatellut teetättää puusepällä tuollaiset kaapistot. Omassa tönössä nyt rumat mutta ehjät 80-luvun vermeet keittiössä, yöks.
Olen keräillyt inspiraatiokuvia. (Mm. yhdessä ruotsalaisessa lehdessä oli ihan kuvasarja kuinka tuontapaiset kaapistot vaihdettiin niin freesheiksi ja moderneiksi ikean kaapistoiksi).
Oma vinkkini on tämän vuoden ensimmäinen Gård och Torp- lehti jossa oli muutama artikkeli vanhoista keittiöistä ja niiden hellävaraisesta modernisoinnista.
Meillä on samantyylinen projekti menossa, kaiken muun tarvikkeen ohessa olen metsästänyt mm. noita vetimiä. En ole vielä itsekään uusia vastaavia mistään löytänyt, mutta höyläämöllä on vedintavara tarjouskyselyssä. Voin ilmoitella, mitä moinen kustantaa /metri tätänykyä...
Pari kuvaa lisää, tuosta Vakiopuun kataloogista vuodelta 1955:
"Täydelliset tiedot keittiökalusteista MAIJA-keittiönkalustekuvastossa sekä Rakennustietokortiston ilmoituslehdissä RT 911.911 MARI-keittiönkalusteet ja RT 911.912 MAIJA-keittiönkalusteet."
Käsittämättömän modernit kaapistot, nuo Maijat! Välitila on korkea ja ilmava, eikä siinä ole niitä vanhanaikaisia kaakeleitakaan. Yläkaapit ovat pienet (eihän niihin kukaan mitään laita ). Ja, ai että, rullilla liikkuva pieni apupöytä tuossa jakkaran kanssa kolosessa. Kaksi vesipistettäkin on laitettu ja yhtenäinen tiskipöytä, ja alakaappeina on monta laatikostoa. Ja komea puuhaellakin on.
Kyllä on moderni ja hieno. Oikein mittatilauskeittiö. Maksaa varmaan hinajaa.
Noita kahvatarpeita varten menee niin paljon listaa että jos höyläämö semmoiseen teettää terät niin jo vain tulee hintoihinsa.
Tuo on just niitä paikkoja joissa ihan käsipelillä tehden pääsee tuntipalkoille. Tätä kirjoittaessa tossa vieressä on juuri baarikaappi jonka suunnittelin joskus -97 ja joita tehtiin 7 kpl. Kahvat on just tuota mallia ja oisko niiden tekemiseen seittemään kaappin (3 kpl per kaappi) menny peräti tunnin verran.
Tee ite tai teetä, veikkaan että puuseppä on halvempi kuin mikään höyläämö, höyläämöllä kun tekevät edes lapputerät tohon hommaan niin sitä pitäis ajaa sadat metrit että terän hinta tulis takaisin.
Noi tekee kuka vaan puuseppä jyrsimällä, tämmöset umpi-idiootit kuin minä tieten lykkisi tommoset pätkät profiilihöylällä
Käsipelillä saa juurikin sellaiset kuin haluaa, ja jos tarve yhteen kaapistoon, on käsin tekeminen järkevää, kuten Pekka totesikin...
Mutta entäpä jos terät on jo valmiina? Oon teettänyt muutaman metrinkin listaa, mitä ei mistään enää saa. Eikä olisi kannattanut niillä hinnoilla itte vaivautua...
ihan perus remppa tarpeilla nuo kannattaa itse tehdä....
omaan keittiöön noita kahvoja tuli tehtyä, ei muuta kuin puukko käteen ja taltta taskuun..
tuo kourumallisen kahvan teettäminen aavistuksen epäilyttää koska siinäkin joutuu käsityötä kuitenkin käyttää.. kahva upotetaan oveen ja "upotus" osa kun ei ole yhtä pitkä kuin kahva itse.. ja niin sitten tietty oveen pitää saada juuri oikean kokoinen "reikäkin" ja pari ovissa millilleen oikeaan kohtaan, että toinen ei ole ylempänä' kuin toinen...
Kaksi ihmistä, yksi pieni ihminen, laiha kissa ja pieni talo vuosimallia 1936. Intoa ja idealismia löytyy, vaikka peukalon paikka saattaa olla enemmän ja vähemmän hakusessa.
Silloin neljä vuotta sitten, kun tätä ketjua aloittelin, onnistuin hankkimaan muutamia vanhoja vetimiä. Ne eivät kuitenkaan riitä kaikkiin kaappeihin, joten osa hankitaan juuri tuolta Domus Classicasta. Meille tulee tätä kourumaista mallia: http://www.domusclassica.com/tuote/keit ... 02-081-10/