"Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

"Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Kellarin portaiden alle on jätetty paljaaksi hiekkamaata.
Varmaan jonkinlaista komeron virkaa on tuo joskus ajanut oven perusteella.
Joku meinasi että olisko tuolla säilytetty ennenvanhaa perunoita tms. mutta kellarissa on kyllä erikseen kylmäsäilytykseen tarkoitettu huone.

Mitähän tuolle voisi tehdä, hajuhaitta on melkoinen etenkin kosteilla keleillä.
Haisee ihan märältä maalta ja haju leviää portaiden yläpäähän ja osittain eteiseenkin. Varmaan jotain homekasvustoakin löytyy.
Suolakidettä on reunoilla.

Tekisi mieli valaa umpeen tuo hiekkamaa, mutta voikohan se vaikuttaa jotenkin rakenteisiin?
Muovilla peittäminenkin on käynyt mielessä ensiavuksi, mutta tuntuu jotenkin väärältä sekin, kun tuo kuitenkin kuivuu ja kastuu vuorotellen. Muovin alla ei varmaan ainakaan pääsisi kuivumaan.

Tässä kuvaa.
Kuva

Kuva

Kuva
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Eikö kellään ole mitään mielipidettä asiaan?
En ole tohtinut tehdä mitään, laittaa muovia tai valaa umpeen....
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja markokoo »

TrRmT kirjoitti:Eikö kellään ole mitään mielipidettä asiaan?
En ole tohtinut tehdä mitään, laittaa muovia tai valaa umpeen....
En oikein kuvista saa selvää että mitä tavaraa siellä on - näyttää vähän epäilyttävältä. Kannattaisi ehkä ensi alkuun kuoria pintakerrosta pois siten että saisi vuosien varrella tilaan kertyneet roskat ja muut orgaaniset pois ja seurata hajutilanteen kehitystä. Ei se muovi ja valu ainakaan tilannetta korjaa, siirtää ehkä ongelmaa eteenpäin.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Vaikka kyseessä on "vain" komero niin voisihan tuossa harkita ihan peruskaavan mukaista lattiaa kevennettynä versiona.

Itse tekisin niin, että kaivaisin maata pois sen mitä kohtuudella pystyy kaivamaan.
Tuossa harkkojen alla näkyy vissiin antura? Jos vaikka sen alareunan tasalle kaivaisi.
Sitten se vanha peruslääke eli salaojittava eriste + valu.
Tilan luonteen huomioiden menisin ihan raakasti alle suositeltujen minimien eli laittaisin vaikka 70mm tai 100mm eristettä ja 50-80mm raudoitettua betonia. Paksuudet riippuen viitseliäisyydestä ja viereisen tilan lattiatasosta ja tietysti siitä, kuinka syvälle voi kaivaa.


Joku voi sanoa, että turhan raskas operaatio mutta:
Kyseessä lienee parin neliön tila? Eli yhdeltä mieheltä rennon viikonlopun rojekti. :-D
Eikä maksa paljoa. Joltain foorumilaiselta varmaan on jäänyt pari levyä fuktisolia ylijäämää ja kuivabetoni on halpaa.
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

markokoo kirjoitti:
TrRmT kirjoitti:Eikö kellään ole mitään mielipidettä asiaan?
En ole tohtinut tehdä mitään, laittaa muovia tai valaa umpeen....
En oikein kuvista saa selvää että mitä tavaraa siellä on - näyttää vähän epäilyttävältä.
Hiekkaa ja jotain soran tyylistä tuolla on, jotain pikku roskia saattaa olla, tippunut tuosta katosta tuota pahvia vähän, mutta hajuhaittaa aiheuttaa lähinnä tuo märän maan tuoksu ja tuoksu/lemu/haju on voimakkaimmillaan näin syksyllä ja keväällä kun maa on kostea :?

Juha_P kirjoitti:Vaikka kyseessä on "vain" komero niin voisihan tuossa harkita ihan peruskaavan mukaista lattiaa kevennettynä versiona.

Itse tekisin niin, että kaivaisin maata pois sen mitä kohtuudella pystyy kaivamaan.
Tuossa harkkojen alla näkyy vissiin antura? Jos vaikka sen alareunan tasalle kaivaisi.
Sitten se vanha peruslääke eli salaojittava eriste + valu.
Tilan luonteen huomioiden menisin ihan raakasti alle suositeltujen minimien eli laittaisin vaikka 70mm tai 100mm eristettä ja 50-80mm raudoitettua betonia. Paksuudet riippuen viitseliäisyydestä ja viereisen tilan lattiatasosta ja tietysti siitä, kuinka syvälle voi kaivaa.
Mitäs etua sillä salaojittavalla eritteellä tässä tilanteessa on? (meillä ei ole sitä muuallakaan kellarissa)
Kyseesä tosiaan parin neliön tila, jos sitäkään. Kellarin portaat menee tuossa yläpuolella ja ne syö aika tehokkaasti tilaa, ei tuolla komerossa ole mitään säilytetty meidän aikana.

Mielessä on käynyt kellarin portaiden ym. pienten rakojen tiivistäminenkin, ettei se haju leviäisi tuolta komerosta, mutta edelleen tekisi mieli kipata vain betonia tuohon päälle, jos ei keksi mitään syytä siihen miksi niin ei voisi tehdä :mrgreen:
Korvausilmaventtiileitä on lisätty joka kerrokseen, eli luulisi senkin olevan kondiksessa.
Talon vierus on salaojitettu ja patolevitetty + eristetty.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

TrRmT kirjoitti:Mitäs etua sillä salaojittavalla eritteellä tässä tilanteessa on?
Siitä on se etu, että se katkaisee kapillaarisuuden ja nostaa lattian lämpötilaa.
Eli betoni pysyy kuivana tai ainakin huomattavasti kuivempana, kuin suoraan maata vasten tehty valu.
Jos siihen betonin valaa niin ilman muuta kapillaarikatko alle. Muuten se uusi betoni on yhtä kostea kuin maa.

Ja ihan oikeesti: Parin neliön alalta 10cm hiekkaa pois ja eristelyvyt tilalle. Paljonko menee aikaa? Tunti vai 2? :wink:
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Juha_P kirjoitti:
TrRmT kirjoitti:Mitäs etua sillä salaojittavalla eritteellä tässä tilanteessa on?
Siitä on se etu, että se katkaisee kapillaarisuuden ja nostaa lattian lämpötilaa.
Eli betoni pysyy kuivana tai ainakin huomattavasti kuivempana, kuin suoraan maata vasten tehty valu.
Jos siihen betonin valaa niin ilman muuta kapillaarikatko alle. Muuten se uusi betoni on yhtä kostea kuin maa.

Ja ihan oikeesti: Parin neliön alalta 10cm hiekkaa pois ja eristelyvyt tilalle. Paljonko menee aikaa? Tunti vai 2? :wink:

Totta puhut :-)
Eihän tuon 10cm kaivamiseen paljoa menekkään aikaa :-D
Vielä kun saisi jostain sitä salaojittavaa eristettä. Luulen, ettei täältä rautakaupasta sitä saa, mutta ehkä jotain keksitään :-)
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Kellarikomerossa" hiekkapohja, hajuhaittaa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

TrRmT kirjoitti:Vielä kun saisi jostain sitä salaojittavaa eristettä
Laita tonne "Ostetaan"-palstalle ilmoitus.
Luulisi, että se pari levyä löytyy vaikka joltain foorumilaiselta ylijäämänä lähiseudulta.
Vastaa Viestiin