pergola

Keskustelua otsikon mukaisesti

pergola

ViestiKirjoittaja Vili päivämäärä Ma Huhti 20, 2009 9:30

onko joku toteuttanut onnistunutta pergolaa rm-talon pihaan. Kuvia olisi kiva nähdä. Suunnitteilla on kevyt kasvikattoinen pergola vanhan harmaatiilisen saunan kylkeen, pohjaksi ajateltu liuskekivi tai betonilaatat.
Vili
Jäsen
Jäsen

Re: pergola

ViestiKirjoittaja pelkka päivämäärä Ma Huhti 20, 2009 17:40

Vili kirjoitti:kevyt kasvikattoinen pergola

Tarkennatko hiukan mitä tarkoitat "katolla"? Tavallista pergolaako, jossa köynnöstelee kasveja vaikkapa tähän tyyliin http://www.finehouse.net/Images/Pergola ... ergola.jpg ?

Laittamalla http://images.google.com/ sivun hakuun sanan "pergola" saat paljon kuvavastauksia, joista voi olla apua asian sanallistamisessa.

pelkka
Käyttäjän avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Vili päivämäärä Ma Huhti 20, 2009 18:58

kyllä, tarkoitan tavallista pergolaa hieman kuvasi tyyliin. Tässä vaan ihan ideoita olisin hakemassa ja mielelläni kuulisin mielipiteitä (ja näkisin kuvia) jo suunnitelman toteuttaneilta.
Vili
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja JaPa päivämäärä To Touko 13, 2010 18:07

Pergolasta haaveillaan täälläkin. Mulla on valmiina mäntyrankoja (paksuja, melkeen tukkeja) tuolla pihalla kuorittuina, ja koska niistä ei ole tullut lapsille kiipeilytelinettä, niistä tulee pergola.
Haaveilen noin 4 x 5 metrisestä alueesta, joka tulisi rinteen juurelle, irti talosta. Noita tukkeja piisaa pystypuiksi ja muutama kattoon. Se, mikä mua mietityttää on, että kuinka saan pergolan katettua kauniisti (valokate on kamalan rumaa) ja niin, että puuosissa viihtyisi köynnökset. Voiko saada aikaiseksi säänkestävän kesähuoneen, joka on vihreä ja vehreä?
Kesäkeittiötä ei voi tehdä samaan, sillä olemme tykästyneet avotuleen. Haluamme grilliimme ihan oikean grillin ja siihen sopivan kolon pienelle, ihanalle Porin Maijalle. Nämä pitäisi osata suunnitella pihaan järkevästi. Mutta sitä en tiedä, miten! Pihasuunnittelijaa kai tarvittaisiin, mutta eipä siihen ole nyt mahdollisuuksia.

Toinen juttu, mitä mietin, että kun periaatteessa pergolan voisi tehdä tänä kesänä (vaikka on kellariremontti kesken...), mutta puulattiaa mulla ei ole vara siihen perustaa. Voisinko kaivaa perustukset, tuoda sorat ym., tehdä itse pergolan valmiiksi ja laittaa lattiaksi vain kestopuuritilät, joita meillä on jo valmiina. Ostaisi sitten terassilaudat siihen myöhemmin, kun en kelpuuta kestopuuta, vaan pitää saada lehtikuusta. Voiskohan noin tehdä? Kiveä ja soraa meille pitää ajaa kuitenkin, kun on se kellariremppa menossa...
JaPa
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Piha ja puutarha