Suosittele puutarhakirjaa vasta-alkajalle

Keskustelua otsikon mukaisesti
Inker
Jäsen
Jäsen

Suosittele puutarhakirjaa vasta-alkajalle

Viesti Kirjoittaja Inker »

Muutto elämän esimmäiseen omakotitaloon on edessä, eivätkä sormet ole tähän mennessä paljon mullassa tuhraantuneet. Intoa puutarhahommiin olisi, taitoa ei niinkään. :-D
Suositelkaas siis hyviä puutarhakirjoja, joita lueskelemalla kannattaisi aloittaa, kun tässä lumien sulamista odotellaan.

Tarkoitus olisi ensimmäisenä kesänä lähinnä siistiä pihaa ja katsella, mitä kaikkea putkahtaa esiin, ja suunnitella pihan laittoa kaikessa rauhassa. Mutta marjapensaiden puute pitäisi varmaan korjata heti alkuunsa, ja pitäähän sitä nyt ainakin porkkanoita ja sipuleita päästä kasvattamaan.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Re: Suosittele puutarhakirjaa vasta-alkajalle

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Tätä kirjaa olen täällä ennenkin suositellut:
Karin Berglund, Unelmien kotipuutarha
Otava ISBN 951-1-14540-1

Sisältää aivan kaiken mullantekemisestä ja nurmikon perustamisesta koristekasveihin ja hyötypuutarhaan ilman väkilannoitteita tai kemiallisia torjunta-aineita.
Ja tietysti herkullisia kuvia, ei liikaa, mutta sopivasti. :-)

...ja myy; puutarhakirjat.fi hintaan 39.95
(tuolla ISBM numerolla löytyy netistä tietoa)
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Suosittelen paikallista kirjastoa aluksi, tähän aikaan vuodesta saattaa jokunen alan kirja olla vielä hyllyssä :wink:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
HUIKRA
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja HUIKRA »

Pentti Alangon luonnonkasvit puutarhassa
Tessa McVicarin suuri yrttikirja

Tommoset löysin itse kirjastosta. Riippuu tietysti haluaako hyötykasveja vai kukkia...
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Suomalainen piha ja puutarha, Pentti Alanko,Taina Koivunen, Elina Regårdh ja Meeri Saario
Pitää sisällään tietoa niin koristekasveista, kasvimaasta, marjapensaista ja hedelmäpuista kuin pihasuunnittelusta ja rakentamisesta. Suosittelen!
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Merja Turusen ja Sirpa Ylösen kirja Puutarhanhoitoa poropeukaloille on minusta kivasti kirjoitettu. Ja nimenomaan kirjoitettu, siinä on paljon tekstiä ja vähän (piirros)kuvia.

Jos jaksaa katsella Sonja Lumpeen naamaa ja on kiinnostunut kasvattamaan syötävää, niin välipalaksi voi vilkuilla Satoa saunan takaa -kirjaa. Sen tekstiä en jaksa lukea mutta kuvat on varsinaista ilotulitusta :)

Puutarhaliiton Kotipuutarha-lehdet on myös hyviä, niissä on perusasiaa ja ne ei kauheasti yritä koko ajan myydä mitään niinkuin ne molemmat piha-nimiset puutarhalehdet minusta yrittää...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Laurakaisa kirjoitti:Puutarhaliiton Kotipuutarha-lehdet on myös hyviä, niissä on perusasiaa ja ne ei kauheasti yritä koko ajan myydä mitään niinkuin ne molemmat piha-nimiset puutarhalehdet minusta yrittää...
Tuo on kyllä loistava lehti, tupsahti tuo uusin numero minunkin postilaatikkoon äskettäin ja siinä on todella erinomaisia asiapitoisia artikkeleita täynnä hyödyllistä tietoa. Ehdottomasti paras puutarhalehti johon olen törmännyt. Viime kevät ja kesä minulla meni sen ihmettelyyn että mitähän tuolla pihalla kasvaa ja missä, kun näytöt käytiin ja kaupat tehtiin koko pihan ollessa lähes metrin verran lumen peitossa, joten nyt on ensimmäinen kevät ja hiljalleen tuloillaan oleva kesä kun pääsen toden teolla kunnostamaan tuota pihaa ja tekemään siitä jälleen sellaista puutarhaa kuin se on loistonsa päivinä ollut. Tuskin maltan odottaa että pääsen tonkimaan, ja aionkin viettää useamman kesäpäivän kädet kyynärpäitä myöten mullassa. :-D Näin ollen tuo Kotipuutarhan tuorein numero osui ja upposi, sitä minä olen tässä aamiaispöydässä ja iltateen äärellä jo useampana päivänä lueskellut.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Kotipuutarha lehdelle myös minun ääneni. On kyllä asiapitoinen lehti eikä niinkään mässäile romanttisilla mielikuvilla ja kuvilla täydellisestä pihasta yms. Lisäksi kasvien nimet on siinä pitäneet paikkansa, kuin joissain lehdissa selkeästi ollut virheitä (kuvan alle kirjoitetu väärä nimi jne) ja lehdessä on aina myös tieteelliset nimet ja lajikenimet, joka helpottaa lisätiedon löytämistä ja vaikka itse kasvin tai siementen löytämistä. Meinasi hermo mennä jonkun lehden kanssa joskus kun niin lupailtiin tietopakettia erilaisista tomaateista, ja teksti lopulta oli näistä erilaisista tomaateista "Tässä on keltainen kirsikkatomaatti, tämä on pihvitomaatti", eli tietoa jolla kukaan ei tee mitään, lajiketieotous ja kasvatusolosuhteet yms oli vaan jätetty pois.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kun Inker olet merkinnyt kotipaikaksesi Helsingin, niin voit helposti tutustua erlaisten puutarhayhdistysten toimintaan. Ensimmäiseskis tulee mieleen sekä Maatiainen että Hyötykasviyhdistys. Viimeksi mainittu toimii vilkkaasti Annalassa, vanhassa kartanomiljöössä aivan Arabian tehtaiden lähellä, sinne pääsee siis raitsikalla melkein perille asti. Lähde rohkeasti käymään siellä, löydät sieltä varmasti ystäviä, jotka suorastaan tyrkyttävät apuaan. Suomen Ruususeura on nimensä mukaan ksekittynyt ruusujen kasvatukseen ja tutkimiseen mutta on kuitenkin tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille. Näiden lisäksi on pilvin pimein erilaisia johonkin kasveilajeihin erikoistuneita seuroja kunten vaikkapa Dendrologian seura, sen alainen Rhododendron kerho, Pelargoni kerho ja mitä kaikkia niitä mahtaa ollakaan.

Älä myöskään jätä väliin Kevätpuutarha-näyttelyä Helsingin Messukeskuksessa viikon kuluttua 11.-14.4.2013!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kevätpuutarha -messuilla nähdään - me ollaan naapurin frouvan kanssa tällätty itsemme sellaiseen pelottavaan mummojen bussimatkakyytiin johon kuuluu messulippu hintaan. Ajateltiin ottaa peltorit mukaan jos mummot äityvät vaikka laulamaan kuorossa niin että esilaulaja hoilottaa bussin mikkiin... :shock:

Sellainen kirjavinkki tuli vielä mieleen että jos ihan alkuperäistä rintamamiestalon pihaa haikailee niin Elisabeth Kochin Oma Puutarhani on ihan oikea viiskytluvun puutarhaopas. Minun kappaleeni on kolmas painos ja painettu näköjään 1959. Divareista noita löytyy minusta suht helposti, ei ole mikään harvinaisuus.

Yksi tosi hyvä, tosin aika pitkälle tuosta Kochin kirjasta ammentava on ViherPihan numero 2/2006. Siinä on sellaisen Tyylikoulu-sarjan osa jossa käsitellään rintamamiestalon pihaa ja minusta siinä on tosi hyvin lueteltu erinäisiä kasveja, siis tyyliin erikseen pensaat, aitakasvit, perennat jne jotka tyylillisesti istuvat rintamamiestalojen pihaan eli joita näillä pihoilla on siihen aikaan kasvatettu.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Inker
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Inker »

Kiitos hyvistä vinkeistä! Kirjastosta löytyikin useita suosittelemianne opuksia. Myös Kotipuutarha-lehteen pitää selvästi tutustua!
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Joo yksi tuollainen perinnekasvi-kirja tuli mieleen: Alanko Pentti – Kahila Pirkko: Palavarakkaus ja särkynytsydän
iina
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja iina »

J&J kirjoitti:Suomalainen piha ja puutarha, Pentti Alanko,Taina Koivunen, Elina Regårdh ja Meeri Saario
Pitää sisällään tietoa niin koristekasveista, kasvimaasta, marjapensaista ja hedelmäpuista kuin pihasuunnittelusta ja rakentamisesta. Suosittelen!
Loistava kirja, voin suositella. Kirjasta löytynyt apu moneen pikkupulmaan :-)
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

J&J kirjoitti:Suomalainen piha ja puutarha, Pentti Alanko,Taina Koivunen, Elina Regårdh ja Meeri Saario
Minulta ääni myös tälle kirjalle. Hyvä perusteos joka kotiin. Jos hyötyviljely kiinnostaa niin Richard Bird Vihannes-viljelykirje esittelee 200 viljeltävää kasvia. Kasveista on kuvat ja tietoa istutuksesta, paikasta ja maaperästä sekä hoidosta.
Laurakaisa kirjoitti: Puutarhaliiton Kotipuutarha-lehdet on myös hyviä, niissä on perusasiaa ja ne ei kauheasti yritä koko ajan myydä mitään niinkuin ne molemmat piha-nimiset puutarhalehdet minusta yrittää...
Mun mielestä Oma Piha on ollut mainio lehti. Hyvin asiapitoinen ja mainokset rajoittuu pariin aukeamaan, joista toisessa esitellään alan kirjallisuutta. Lisäksi joka kevät tilaajat voivat postikulujen hinnalla saada taimia, jolloin puutarhan muokkaaminen on edullista. Lueskelin jonkun aikaa tuota Kotipuutarhaa, mutta itse en siitä innostunut silloin. Pitäisi ehkä kokeilla uudestaan, jos se vaikka nyt tuntuisi sopivalta.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

iina kirjoitti:
Loistava kirja, voin suositella. Kirjasta löytynyt apu moneen pikkupulmaan :-)
Suosittelen tämän kirjan ostamista ihan omaksi vaikka muuten kirjastoa kannattaakin hyödyntää. Olen kaivanut esiin monta kertaa ja aina löytyy luettavaa/kerrattavaa :)
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Vastaa Viestiin