Keittiö 20-luvun hirsitaloon

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
VillaCoi
Uusi jäsen

Keittiö 20-luvun hirsitaloon

Viesti Kirjoittaja VillaCoi »

Me pääsemme iskemään kyntemme lahtelaiseen 20-luvun hirsitaloon! Talo siirtyy meille pian ja sitten olisi tarkoitus aloittaa kunnostus. Olemme tehneet tohinalla remonttisuunnitelmia arkkitehdin avustuksella, nyt vain odotellaan mitä yllätyksiä talosta löytyy :-)

Keittiötä olemme innoissamme suunnitelleet. Tällä hetkellä keittiöstä ei löydy juuri minkäänlaisia kaapistoja, lukuun ottamatta tiskipöydän päällä olevaa kuivauskaappia. Olemme siis tekemässä keittiön kokonaan uutena. Haluaisimme kuitenkin säilyttää 20-luvun henkeä keittiössäkin, vaikka mitään museota emme siitä halua. Eli vanhan tyylinen keittiö modernein varustein ja mahdollisimman hyvin toimivana!! Olen selaillut Gård&Torpit, Country livingit ja Lantlivit ja tietenkin rakastunut helmenharmaaseen keittiöön massiivipuutasolla.

Eri firmoilta olemme kyselleet tarjouksia ja suunnitelmia keittiöistä. Mieleistä hinta-laatusuhdetta ei ole vielä löytynyt. Kvänumin keittiöhän tässä pitäisi saada Ikea-keittiön hinnalla :lol: No joo, hiukan kärjistettyä!!

Keittiö on suhteellisen pieni 3,8mx3,6m, sinne pitäisi mahtua myös ruokapöytä vähintään neljälle hengelle. Kaapistot tulevat L-muotoon.

Olen lukenut erinäisistä viestiketjuista Hausjärven kalusteella teetetyistä keittiöistä. Mielenkiinto on kummasti herännyt kun niitä mainostetaan suhteellisen halpoina :wink: Samaan aikaan on kuitenkin tietenkin herännyt epäilys- voiko halvalla oikeasti saada hyvän keittiön?? Eli kertokaahan te, joilta kokemusta löytyy, kuinka ko.firman keittiöt ovat toimineet??

Niin ja kuinka tarkat piirrustukset tuonne kannattaa viedä, jotta saa toivomansa kaapistot?? Niin ja kukahan sellaisia piirrustuksia sitten tekisi?? Osaako esim pidemmälle ehtinyt arkkitehtiopiskelija vääntää tarvittavat piirrustukset? Lähipiirissä kun ei valitettavasti ole varsinaista puuseppää :(

terkuin Villacoi
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Re: Keittiö 20-luvun hirsitaloon

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Teet ne piirrustukset Ikean ohjelmalla. Sitä osaa kaikki käyttää
Se on sitten eri asia suostuuko puusepät ottamaan niitä kuvia vastaan, mutta saatpahan hahmoteltua ideasi johonkin muotoon.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

VillaCoi kirjoitti:Me pääsemme iskemään kyntemme lahtelaiseen 20-luvun hirsitaloon! Talo siirtyy meille pian ja sitten olisi tarkoitus aloittaa kunnostus. Olemme tehneet tohinalla remonttisuunnitelmia arkkitehdin avustuksella, nyt vain odotellaan mitä yllätyksiä talosta löytyy :-)

Keittiötä olemme innoissamme suunnitelleet. Tällä hetkellä keittiöstä ei löydy juuri minkäänlaisia kaapistoja, lukuun ottamatta tiskipöydän päällä olevaa kuivauskaappia. Olemme siis tekemässä keittiön kokonaan uutena.

terkuin Villacoi

Tervetuloa foorumille!

Kuulostaa oikein mielenkiintoiselta projektilta! Toivottavasti jaksatte päivittää keittiöremontin etenemistä ja muita talon tietoja tänne! Minä ainakin seuraan mielelläni teidän ratkaisuja ja saatan jopa kopioida joitakin ajatuksia itselleni. :-D

Millainen pohjaratkaisu keittiössä on? Onko siellä paljon yhtenäistä seinäpinta-alaa, vai onko paljon ikkunoita ja ovia?
Keittiöremontti on meinaan täälläkin edessä jossainvaiheessa, ja pintojen rikkonaisuus aiheuttaa päänvaivaa.

Btw. Kvänumin keittiöt ovat upeita! viini

-Johny-
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tervetuloa palstalle.

Mä en ole ollut Hausjärvelle yhteyksissä, vaikka yksi mun piirtämä keittiö onkin siellä tehty. Ymmärsin kuitenkin tilaajan puheista, että aika tarkka sai tekijän kanssa olla, että detaljit tulee varmasti oikein, eli millään ruutupaperiskissillä ei kannata lähteä liikkeelle.

Paras lopputulos on paikassa joka oikeasti osaa suunnitella ja tehdä itse. En tiedä suunnittelijoita, jotka piirtäisivät keittiöitä semmoisella detaljitasolla että sen pystyy antamaan kelle hyvänsä puusepälle. Itse olen piirtänyt noita sillä tasolla, että joka osasta on kuvat ja mitat, niin että periaatteessa kuvat voisi antaa kelle hyvänsä. Se edellyttää oikeasti sitä että piirtäjä osaisi sitten itse myös rakentaa sen kaapin, ja se ei useinkaan toteudu arkkitehdin tekemissä luonnosmaisissa kuvissa. En tosiaan tiedä että kukaan tällaista suunnittelupalvelua tarjoaisi kaupallisesti.

Mitä paremmat kuvat, sen halvempi se on teettää. Maassa on useita firmoja, jotka ovat erikoistuneet keittiöihin. Kun suunnittelevat ja toteuttavat itse, niin hommasta tulee hyvä, mutta myös hinta on verrattain kova. Tarpeeksi hyvillä kuvilla homman voi teettää "yleispuusepällä" joka tulee sitten usein edullisemmaksi.

Se Ikean suunnitteluohjelmisto on tosiaan hyvä tapa aloittaa luonnostelu, sillä on helppo nostella kaappeja seinille ja visualisoida tilaa. Siitä on sitten hyvä ruveta piirtämään työkuvia. Ihan itse suunnitellessa ei kuitenkaan välttämättä tule ajatelleeksi kaikkea, niin että ammattisuunnittelijan käyttö ja ideointi vaikka sen arkkitehdin ja keittiösuunnittelijan kanssa on ihan hedelmällistä.

Mä olen nyt piirtänyt kolme keittiötä jotka on nyt tehty valmiiksi asti ja luonnostellut sitten muutamaa muuta aika pitkälle, tosin puuseppä on sitten tehnyt ihan oman päänsä mukaan omat versionsa. Eli en suinkaan ole mikään pro, mutta kun joskus opiskeluaikana on tuotakin tullut sivuttua ja muutama keittiö piirrettyä, niin alkaa vähän olla jo jyvällä että miten homma toimii.

Pekka

EDIT, toisesta ketjusta löytyy muutama linkki ja muuta pohdintaa

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 59&p=87392
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekka Huhta kirjoitti: Mä en ole ollut Hausjärvelle yhteyksissä, vaikka yksi mun piirtämä keittiö onkin siellä tehty. Ymmärsin kuitenkin tilaajan puheista, että aika tarkka sai tekijän kanssa olla, että detaljit tulee varmasti oikein, eli millään ruutupaperiskissillä ei kannata lähteä liikkeelle.
Tervetuloa myös mun puolesta palstalle!

Tuo Pekan mainitsema tilaaja taidan olla minä.Meillä on siis Pekan piirtämä ja Hausjärven kalusteen puuvalmiiksi tekemä keittiö joka on itse pintakäsitelty ja asennettu.Voin lämpimästi suositella ko. yrityksen palveluita ja siellä on meille teetetty keittiön lisäksi mm.kolme ulko-ovea,khh:n kalusteet ja muuta pienempää.
Tuo on kuitenkin ihan totta että tarkasti kannattaa käydä suunnitelma läpi Virtasen Hannun kanssa ja sopia halutut yksityiskohdat ettei tule väärinkäsityksiä.Meillä kävi yksi pieni kauneusvirhe joka ei kokonaisuuden kannalta haittaa yhtään mutta Pekan piirrustukset olivat niin hyvät ettei tulkinnan varaa olisi pitänyt olla.Mutta tämä oli tosiaan aivan mitättömän pieni miinus kokonaisuudessa.

Mun mielestä hinta-laatusuhde on erinomainen ja todellakin hyvän,massiivipuusta tehdyn ja erityisesti vanhaan taloon sopivan keittiön voi saada kohtuuhinnalla.
Jos sulla Pekka on kuvia tuosta meidän keittiöstä niin mun puolesta voit laittaa näkyviin.Mun kamera on tällä hetkellä poissa pelistä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mullakaan ei tosta Tompan keittiöstä ole kuin muutama kuva, mutta alla liitteenä yleiskuva. Ja meidän omasta keittiöstä löytyy kuva tuolta mun blogista,

http://www.sihistin.fi/fi/talo/keittio/kaapit.html

Mulla ei ikävä kyllä ole omia kuvia uusimmasta keittiöstä jonka suunnittelin, siitä tuli sairaan komee. Just semmoinen ruotsalaistyyppinen helmenharmaa jota luulen sinun tarkoittavan, talo kun on pohjoisessa Ruotsin rajalla ja siellä lueskellaan paljon noita naapurin sisustuslehtiä. Vanhassa kansakoulussa oli kerrankin niin paljon tilaa, ettei tarvinnut kiukutella liian pienten tilojen kanssa. Nurkkaan tuli jopa oma sisäänkäveltävä ruokakomero, ei kovin yleinen ratkaisu nykykeittiöissä. Suunnittelin sen "etänä" kun itse kohde on niin kaukana, kaveri rakensi kaapistot ihan itse.

Mitä tarkemmin itse tietää millaisen lopputuloksen haluaa, sen helpompaa homma on. Mutta siitä ei tule mitään että hämärien visioiden perusteella pannaan massapuuseppä tekemään arkkitehdin julkisivukuvilla keittiö. Siinä menee niin moni yksityiskohta persiilleen, että on vaikea ymmärtääkään kuinka monta kohtaa keittiössä voi pieleen mennä.

Itse piirsin kaikki kuvat ittelleni ihan osatarkkuudella, paitsi laatikoista. Toimitin tekijälle piiloliu'ut laatikoita varten. Kun sitä asiaa ei käyty kunnolla läpi niin lopputulos oli että vetolaatikoista tuli 600 mm syvien sijaan 450 mm syvät, kun tekijä ei älynnyt että kuinka ne liukukiskot toimii ja luuli että ne pitää tehdä just tällä tavalla. Niin että tarkka pitää olla, vaikka kuinka olis visiot selvänä ja hyvät kuvat piirretty.

Pekka
Liitteet
Tomppa.jpg
Tomppa.jpg (46.42 KiB) Katsottu 13012 kertaa
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Oisko sulla, Pekka, esimerkkiä piirrustuksista, että kuinka tarkat niiden ois sun mielestä hyvä olla? Hausjärven Kalusteeseen tuskin tarvii ihan osien tarkkuudella piirtää, mutta löytyiskö sulla esim. Tompan keittiön piirrustuksista jotain esimerkkiä, josta detaljitaso selviäisi?
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

juhapaas kirjoitti:Oisko sulla, Pekka, esimerkkiä piirrustuksista, että kuinka tarkat niiden ois sun mielestä hyvä olla? Hausjärven Kalusteeseen tuskin tarvii ihan osien tarkkuudella piirtää, mutta löytyiskö sulla esim. Tompan keittiön piirrustuksista jotain esimerkkiä, josta detaljitaso selviäisi?
Itse asiassa mä olen vähän natku noita piirustuksia julkaisemaan verkossa kovin paljon. Joskus aikanaan tein niin yhden vajan kanssa, ja vähän päästä alkoi tulla kysymyksiä, että "kun mä nyt teen täällä tätä sun piirtämää vajaa, niin mitenkäs tää tai toi kohta rakennetaan..." Musta tuntuu ihan kivalta että ihmiset saa vaikutteita ja ideoita - niinkuin tämänkin ketjun aloittaja - mut mä kuitenkin niitä kuvia oon joitain satoja tunteja pyörittänyt ja duunannut.

Kysyjällä tuskin oli minkäänlaista ajatusta ruveta teollisuusvakoilijaksi, mutta silti :)

Ohessa on nyt ihan vain pieneksi skaalattu yleiskuva esimerkiksi siitä miten noi kaappien julkkarit ja pohjakuva tulee. Siitä on sitten useampia alakuvia: jokaisesta kaappielementistä omansa, oven poikkileikkauksesta yksi, laatikoiden detaljeista oma. Ovea ja laatikoita ei ole välttämätön tehdä, mutta tosiaan mulla meni mäkeen se laatikoiden osuus juuri sen takia että en ollut piirtänyt kaaviokuvaa siitä että miten olin ajatellut laatikon. Toisena liitteenä vielä sitten yhden yläkaapin päämitat. Tekijä tarvitsee sitten vielä tekemistä varten "cut listin" eli osaluettelon siitä että minkä kokoisia osia levystä pilkotaan, mutta tekijä voi tehdä sen itsekin. Itse pyrin tekemään kuvat mahdollisimman valmiiksi, koska jokainen tunti jonka puuseppä viettää kynä kädessä listoja laatimassa on pois tekemisestä.

Tällä hetkellä piirrän just meille yläkertaan kiinteää kaapistoa ja sitten irtokaappia johon laitan pyykinkuivaustangot sisään. Jos tommoista tekee itselleen ja ajatuksella, niin kyllä piirtämiseen menee helposti joku kymmenen tuntia. Sen kuivauskaapin piirsin ehkä neljässä tunnissa (plus ehkä kuus tuntia sopivien materiaalien ja ideoiden surffausta) ja se kiinteä seinäkaappi on ehkä parinkymmenen tunnin keikka. Keittiöön menee kyllä helposti viikon päivät ja ylikin, varsinkin jos joutuu metsästämään kaikenlaista osaa ja kilkettä verkon uumenista.

Ammattilainen piirtää ehkä toisella tapaa, mä nyt piirrän näin sen mukaan mitä kokemus on opettanut. Ammattilaisen silmään esim. mitoitukset on hölmön isolla, mutta sitten taas verstaalla tuntuu pirun mukavalta kun ei tartte kaivella rillejä rintataskusta joka mitan tarkastamista varten.

Pekka
Liitteet
ylakaappi.jpg
ylakaappi.jpg (32.26 KiB) Katsottu 12750 kertaa
yleiskuva.jpg
yleiskuva.jpg (99.87 KiB) Katsottu 12864 kertaa
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Kiitos Pekka kuvallisesta annista. :-D Lisätään vielä sen verran että niiden piirrustusten ei välttämättä tarvitse olla näin huipputasoa kuin Pekan tekemät.Yksi tuttu teetti Hausjärvellä tyyliltään -50-luvun henkisen keittiön jossa mallina oli vanhan alkuperäisen keittiön alakaappi.Kaapin lisäksi oli ruutupaperipiirrustukset halutuista mitoista ja kaappien jaottelusta.
Tästäkin tuli juuri sellainen kuin asiakas halusi mutta toki yksityiskohtien ja detaljien osalta tällöin antaa tekijälle aika vapaat kädet.
VillaCoi
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja VillaCoi »

Täällähän herää heti aktiivista keskustelua!! Mahtavaa!!

Kiitos tervetulotoivotuksista kaikille yhdessä ja erikseen. Meidän projekti on siis tuollainen 20-luvulla rakennettu (tarkkaa aikaa ei tiedossa) pienen rintamamiestalon tyyppinen hirsitalo. Pohja on karkeasti sanottuna neliö jaettuna neljään melkein yhtä suureen osaan. Tarkoituksena olisi ottaa talon yläkerta käyttöön ja saada näin lisää tilaa. Yläkerrassa on tähän asti ollut avointa vinttitilaa ja kesähuone.

Keittiö tulee varsin rikkonaiseen tilaan, jokaisella seinällä on joko ovi tai ikkuna. Onneksi yksi ikkunoista tehdään uutena, joten se voidaan nostaa sen verran ylös, että eteen mahtuu työtaso. Tällä hetkellä nurkassa on puuliesi,kotilieden juhlamalli, joka joudutaan valitettavasti siirtämään pois. Se ei vaan yksinkertaisesti mahdu keittiöön!!

Pekan keittiön kalusteet ovat kyllä juuri minun makuuni! Täytyy kehaista, tosi makeet :-) Tompan keittiökin näyttää tosi hienolta, huomaa että taustalla on sama maestro. Tompan keittiön tyyli on vain ehkä hieman liian ylevä tuohon meidän mökkiimme vaikka näyttää kyllä istuvan hyvin tuonne Tompan atmosfääriin.

Olispa kyllä houkuttavaa nähdä otos tuosta Pekan uusimmasta tuotoksesta!! Kuulostaa nimittäin ihan mun jutulta. Olis se kieltämättä hulppeeta jos olis tilaa rakentaa oikein kunnollinen kuivaruokakomero tai englantilaistyyppinen larder. Tuo meidän keittiömme ei ole kuitenkaan suurimmasta päästä..

Kiva kuulla kokemuksia Hausjärven kalusteesta, laitoin sinne jo kyselyä hintahaarukasta jolla tuon meidän keittiömme saisi! Nuo umpipuut ja puupäät ym. tekevät kyllä mielettömiä keittiöitä, mutta hinta on kyllä sen verran kova, että jäisi sitten muu talo laittamatta :lol:
Tompalta utelisin vielä noiden kaappien laatua, onko liitokset pitäviä ym?

Nuo Pekan ohjeet näyttävät kieltämättä tarkasti tehdyiltä ja viimisen päälle viilatuilta. Ei tuohon kyllä ihan arkkitehdin tiedoilla taideta pystyä.. Noilla saisi varmasti sellaisen kuin haluaa. Olen itse miettinyt paljon sitä, että jos tällainen amatööri yrittää puusepälle selittää millaiset haluaa, niin meneeköhän varmasti perille!! Saatetaanpa vongata Pekkaa vielä piirtämään meillekin keittiö :wink:

Mitäs mieltä olette, jos kaapit ovat kattoon asti tuleeko tilasta liian ahtaan tai tukkoisen oloinen? Tässä tapauksessa kaapit olisivat L-muodossa ja väliin jäisi yksi ikkuna.

-villacoi-
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Joo, sain noista kuvista just palautetta että "Sitä mietin, et madaltaako noi ollenkaan kynnystä tilata omat kaapit puusepältä, kun ne on niin profsin näköset :)".

Ehkä mulla on itselläni vähän liian korkea rima sen suhteen että asioiden pitää olla just tehty sillä visiolla joka mulla on. Että jos kaapinoven huullos on vähän väärän muotoinen, niin se on heti kauhea katastroof. :wink: Ihan varmasti puuseppä osaa myös suunnitella aika pitkälle sen keittiön, mutta jos kaveri tekee päätyökseen lastulevykeittiöitä, niin niistä on kuitenkin melko hyppy näihin umpipuisiin.

Mulla on vain sellainen kokemus, että kun lähtee teettämään jotain semmoista joka poikkeaa vallitsevasta käytännöstä, niin sitten pitää osata selittää aika tarkkaan että mitä haluaa - tai sitten tyytyä siihen mitä saa. Tutut puusepät vaan on mananneet, kun joku tulee ruutupaperille piirretyn kaapinkuvan kanssa verstaalle. Kuva ei tietenkään ole skaalaan piirretty ja mitat on lähinnä arvattu jostain. Pintakäsittelystä ei ole hajuakaan paitsi että "joku vaalee". Sitten ehdotellaan, sovitellaan, muutetaan neljään kertaan tekemisen eri vaiheissa ja sitten kumminkin tilaaja on tyytymätön, kun se oli piirtänyt kaapin alunperin yhden muotoiseksi ja siihen kuvan viereen örmityillä mitoilla tulee ihan toisennäköinen kaappi. Ja kaappi on kumminkin maalattu vaikka siinä lehden kuvassa syyt kuulsi kivasti läpi. Ja sitte riidellään...

Yksi ihan hyvä lähestymistapa voi olla se että ottaa tosiaan sillä Ikean ohjelmalla perusmallit ja mitat. Sitten printtailee valokuvia verkosta, luonnostelee ruutupaperille detaljeja ja kuskaa sitten koko pinkan puusepän luo ja alkaa sitten siitä neuvottelemaan, että mikälainen olis kiva. Ja koittaa siinä vaiheessa unohtaa kaikki moduulimitat ja muodikkaimmat uutuudet ja koittaa pysytellä perusasioissa. Jos varsinaista suunnittelijaa ei ole, niin toi on varmaan paras lähestymistapa.

Pekka

P.S: Mua voi olla aika vaikea taivutella piirtämään ylimääräisiä keittiöitä, mutta voihan sitä aina yrittää. Mitään en lupaa :wink:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

VillaCoi kirjoitti:
Tompalta utelisin vielä noiden kaappien laatua, onko liitokset pitäviä ym?
Tältä osin ei ole minkäänlaista huomautettavaa.Normaalia puunelämistä toki tapahtuu vuodenaikojen ja sisäilman kosteuden mukaan eli esimerkiksi meillä ovien peilit hieman elävät mutta sehän kuuluu asiaan.
Tuo meidän keittiö ei mun silmään ole yhtään sen ylevämpi kuin Pekallakaan mutta toki mielipiteitähän tähän maailmaan mahtuu. :mrgreen:
Meillä oleva ovimalli on muuten Hausjärven kalusteen omasta mallistosta joka oli meille sopiva koska juuri tuollaista haluttiin.
Ihan kuriositeettinä mainittakoon vaikka on tästä ollut puhetta täällä ennenkin niin nämä meidän kalusteet maksoivat pöytätasoineen puuvalmiina n.2500 euroa.Kalusteet on siis itse asennettu ja maalattu.
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Pekka; Mitä ohjelmaa olet käyttänyt piirtämiseen? Olen katsellut noita halpis/ilmais CAD-ohjelmia, että vois tehdä mallipiirroksia omasta talosta.
Aika ei vaan riitä ohjelmien vertailemiseen, joten jos jollakin on hyvää vinkkiä, niin otetaan kiitollisena vastaan.

Vielä tuosta keittiön rakentamisesta, jos teillä on jo arkkitehti käytössä, niin kyllä hän varmaan voi piirtää myös keittiön. Jos ei arkkitehti, niin
sisustusarkkitehdiltä sellainen luonnistuu varmasti.

(Meillä on muuten sama pohdinta menossa, 1940-l. hirsitaloon pitäisi laittaa uusi keittiö)
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Autocadilla nuo on kaikki tehty. Kun oon sitä työkseni aikanaan pyörittänyt, niin ei ole helppo muihinkaan vaihtaa. Piirrän vain 2D:nä, en siis mallinna mitään. Joskus olisi kiva tehdä 3D-rendauksia kaikenlaista semmoisia ihmisiä varten jotka ei oikeen osaa kuvia lukea, mutta tähän asti on pärjännyt näin.

Kyllähän arkkitehtikin kuvat piirtää, ei siinä mitään. Mä olen itse vain niin omapäinen sen suhteen että detaljit on oikein, että pakkaan aina välillä kyseenalaistamaan nykysuunnittelijoiden kykyä ja halua suunnitella ihan oikeasti detaljeiltaan viimeisteltyjä ratkaisuja. On surku aina välillä kun näkee että on yritetty kauheasti ja pantu paljon rahaa haisemaan ja sitten kuitenkin lopputulos on väärin tehtyjen detaljien takia vain tosi kalliilla tehty häkkyrä josta näkyy jo pelkällä poskiluulla että sen paremmin piirtäjä kuin tekijäkään ei ole ymmärtänyt puusepäntyön päälle juurpaljomitään.

Nimimerkillä "tälläkin hetkellä puoli metriä museotutkimuksia yöpöydällä yhden siivouskomeron tähden" :wink:

Nyt mä lakkaan vouhottamasta tämän historiallisen oikeaoppisuuteni kanssa. Mulla on niin erilaiset ja moneen paikkaan väärät omat vankat periaatteeni, että teen aika helposta asiasta paljon vaikeemman kuuloista kuin se on. Mun mielestä vaan detaljit on se juttu jolla työ pilataan tai pelastetaan, ja arkkitehdin piirtämissä layouteissa niitä detaljeja ei yleensä tapaa olla. Että onko ovet rungon sisään vai päälle asennettu, huullettu vai ilman huullosta, minkä muotoisella huulloksella, mikä profiili tulee peilin syrjään ja mikä kehykseen, millä rakenteilla kaappien rungot tehdään ja millä materiaaleilla... noita on oikeasti aika valtava määrä, kun niihin oikeasti paneutuu.

Pekka

P.S, puuseppä on tänään tulossa toista kertaa luonnostelemaan sitä mun kuivauskaappia ja siivouskomeroksi tuleva toista kiinteää komeroa. Mulla on kuvia ja detaljeja valmiina ja sitten sovitellaan yhdessä että mikä on tekemisen, puusepän konekannan, hinnan ja alkuperäisyyden suhteen paras kompromissi. Paitsi että mä oon tosi huono ylipäänsä tekemään kompromisseja... :lol:
Nyberg
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nyberg »

Tungen itseni samaan ketjuun kun keittiö pitäisi saada täälläkin :)
Meillä ongelmana ei ole neliöiden puute, vaan ehjän seinän puute. Nimenomaan sen seinän jolle pitäisi mahtua liesi, astianpesukone ja allas. Lisäksi samalla seinällä on nuohousluukut. Kuvasta tuo homma näkyykin. Eli muurissa on ne nuohousluukut joita täytyy päästä nuohoamaan. Uunin haluaisin upotettavana ja tasossa olevan keittolevyn. No jos näin haluaa, pitäisi systeemi olla vedettävissä irti seinästä nuohousta varten. Altaalle pitäisi olla tilaa 60cm, samoin tiskikoneelle. Tiskikone tulee jo nyt n.5cm oven puolelle. Puisia kalusteita havittelemme mekin, tekijää ei ole. Tuon kompleksin lisäksi tarvittaisiin yksi alalaatikosto ja pari yläkaappi. Ja juuri oikeanlaisilla peileillä, ovet kaapin sisällä jne.

Kuva

Hyviä ideoita otetaan täälläkin vastaan :)
Vastaa Viestiin