tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Touko 08, 2022 14:37

Tavallaan menossa on elämäni oudoin äitienpäivä.

Huomenna Putin joko julistaa sodan tai sitten ei. Ja se sota on sitten kolmas maailmansota tai sitten ei.

Ihan kuin istuisi hullun taksikuskin takapenkillä ja arvuuttelisi, josko kuski päättää hurauttaa päin sillan pilaria vai ei.

Sisimmissään sitä uskoo, ettei mitään tapahdu. Aivan kuten sitä sisimmissään uskoi, ettei Venäjä loppujen lopuksi ole niin hullu, että hyökkäisi Ukrainaan. Mut oli se.

No, huomenna tuokin selviää. Olkaamme optimistejä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Touko 09, 2022 0:39

pvalila kirjoitti:Tavallaan menossa on elämäni oudoin äitienpäivä.

Huomenna Putin joko julistaa sodan tai sitten ei. Ja se sota on sitten kolmas maailmansota tai sitten ei.

Ihan kuin istuisi hullun taksikuskin takapenkillä ja arvuuttelisi, josko kuski päättää hurauttaa päin sillan pilaria vai ei.

Sisimmissään sitä uskoo, ettei mitään tapahdu. Aivan kuten sitä sisimmissään uskoi, ettei Venäjä loppujen lopuksi ole niin hullu, että hyökkäisi Ukrainaan. Mut oli se.

No, huomenna tuokin selviää. Olkaamme optimistejä.

Mä olen aivan täysin samaa mieltä, no further comments. Isäni joskus laukoi että ainoa asia missä itä on edellä ja länsi jäljessä on aika...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Touko 20, 2022 20:07

Kuulemma kolmen viime päivän aikana ukrainalaiset ovat olleet muutamin paikoin aika tiukoilla. Venäjä on kaiketi pystynyt siirtämään maahanlaskujoukkoja helikoptereilla hankaliin paikkoihin: Ukrainan ilmatorjunta ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla.

Noin vuosi sitten mun Sitikassa jämähti kuskin puolen lämpötilasäätö lukemiin 22,5 astetta. Kesän aikana yritin metsästää uuden panelin romuttamolta Virossa, mutta ihan oikeaa mallia ei löytynyt. Sitten kun paneelin Liettuan varaosahausta sain (RRR.LT) niin olivat helteet jo ohi ja talven ajan 22.5 oli ihan sopiva pyynti.

No, äsken kävin "uuden" paneelin asentelemassa. Ilmastointi ei tuolla käyntiin lähtenyt, mutta en sitä odottanutkaan: autoni moottorin flekti antaa kuulemma virhekoodia eikä auto päästä ilmastointia tulille, ennen kuin flekti on korjattu.

Itse asiassa mä ostin eilen uuden orkkisflektin Auto-Artikkelista ja maanantaina auto menee pajalle sen asennusta varten. Sitten on tutuuden hetki: joko ilmastointi taas toimii tai sitten ei.

- Litkuhuolto tuohon tehtiin pari vuotta sitten, mutta olen hieman huolestunut pussahduksista, joita systeemi on sittemmin pitänyt.

Ei parane mies eikä auto vanhemmiten...
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Touko 23, 2022 14:01

pvalila kirjoitti:
Ei parane mies eikä auto vanhemmiten...

:cool:

Sellaista tämä elo on :-D

Aika pitkäänhän sä olet citikalla jo ajellut. Mun citikka (tojota) ajelut loppui aika lyhyeen mutta se olikin vain C1 :-D

Toivotaan että ilmastointi lähtee jäähdyttämään niin saa vanhan luut viileää ilmaa :-D

Mä olen tainnut ajella volvottimella reilun vuoden ilman ongelmia. Ehkä huonoa sanoa tuollaisia, ennen katsastusta... Oikeassa etupäässä joku kolahtelee ja se varmaankin syynä että öljyä ne kirotut nokkapyörät heitteli siihen suuntaan aikansa kun eivät ostaessa kehdanneet kertoa. Volvottimessa nyt 540tkm :-D

Ikävä sanoa että sotia tulee ja menee, kuten pienemmässäkin mittakaavassa. Se on rajua elämää olla pommisuojassa lastentarhassa. Saa nähdä miten historiaa opetetaan kouluissa ja millä lauseilla noin 50v. päästä. Se minkä olen nyt oppinut on se että totuuksia on useita. Siltikin sen verran olen varma, ettei tuolta idästä nyt aivan oikeilla asioilla olla liikkeessä.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Touko 25, 2022 22:54

tuuma kirjoitti:Ikävä sanoa että sotia tulee ja menee, kuten pienemmässäkin mittakaavassa. Se on rajua elämää olla pommisuojassa lastentarhassa. Saa nähdä miten historiaa opetetaan kouluissa ja millä lauseilla noin 50v. päästä. Se minkä olen nyt oppinut on se että totuuksia on useita. Siltikin sen verran olen varma, ettei tuolta idästä nyt aivan oikeilla asioilla olla liikkeessä.

Tuo Ukrainan sota on pohjimmiltaan aika ilmiselvä kuvio.

Ihan avoimesti Putin esseen julkaisi, jossa selittää, ettei Ukraina ole oikea valtio eivätkä Ukrainalaiset oikeita ihmisiä. Tai siis eivät ainakaan mikään kansa.

Putin ei ole mitenkään salannut sitä, että hän edustaa samaa isovenäläistä ideologiaa, jota lukemattomat Venäjän ja N-Liiton johtajat ennen häntä. Halu alistaa, hallita ja hyödyntää naapureja on vuosisatoja vanha, kts. vaikka Mauno Koiviston kirja Venäjän idea.

Venäjän kyky vallata uusia alueita tulee kuitenkin lähitulevaisuudessa romahtamaan, koska väestörakenne siellä on aivan pielessä: varusmiesten määrä tulee väistämättä vähenemään. Ukraina (ja Valko-Venäjä) on pakko vallata nyt, kun siihen vielä riittää voimaa: tulevaisuudessa näiden maiden kansalaisista saadaan sitten Venäjälle käyttökelpoista tykinruokaa tuleviin sotiin.

Lähinnä ukrainalaisia se N-Liittokin Raatteen tiellä tapatti. Mitä muutamalla tuhannella Ukrainalaisella oli väliä, Stalinhan oli vain pari vuotta aiemmin täysin harkiten tapattanut 3,9 miljoonaa Ukrainalaista nälkään?

Venäjällä on lähes 6000 ydinasetta joten mitään todellista turvallisuusuhkaa heihin ei yksinkertaisesti voi kohdistua. Kansan annetaan kuitenkin uskoa, että se on jatkuvassa vaarassa; tämä tapahtuu varsin ilmeisistä syistä.

Olen aika varma, että vuoden sisällä Ukrainaan saadaan rauha. Siitäkin olen varma, että muutaman vuoden sisällä Venäjä aloittaa tuolla uuden sodan: siihen sotaan se valmistautuu paremmin ja sen sodan tavoitteet rajataan fiksummin (ei enää yritetä Ukrainan välitöntä haltuunottoa vaan sellaista amputaatiota, joka verraten nopeasti tekee Ukrainasta taloudellisesti ja sotilaallisesti elinkelvottoman). Tällä ilmaisulla tarkoitan Mustanmeren rannikon haltuunottoa: sitten Ukraina olisi sisämaavaltio. Jos peto ei pysty kaatamaan saalista kerralla, se vahingoittaa ja heikentää saalista hyökkäys hyökkäyksellä, kunnes saalis on täysin puolustuskyvytön.

Putin saattaa muuten mennä tuolla vaihtoon jossain vaiheessa, mutta se ei tilannetta juuri muuta: ei vuosisatainen jatkumo yhdestä miehestä ole kiinni.

Mut joo, en mä ole tämän alan asiantuntija. Mutta paljon olen lukenut niiden tekstejä, jotka oikeasti ovat.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Touko 25, 2022 23:11

tuuma kirjoitti:
:cool:

Sellaista tämä elo on :-D

Aika pitkäänhän sä olet citikalla jo ajellut. Mun citikka (tojota) ajelut loppui aika lyhyeen mutta se olikin vain C1 :-D

Toivotaan että ilmastointi lähtee jäähdyttämään niin saa vanhan luut viileää ilmaa :-D

Mä olen tainnut ajella volvottimella reilun vuoden ilman ongelmia. Ehkä huonoa sanoa tuollaisia, ennen katsastusta... Oikeassa etupäässä joku kolahtelee ja se varmaankin syynä että öljyä ne kirotut nokkapyörät heitteli siihen suuntaan aikansa kun eivät ostaessa kehdanneet kertoa. Volvottimessa nyt 540tkm :-D

Ikävä sanoa että sotia tulee ja menee, kuten pienemmässäkin mittakaavassa. Se on rajua elämää olla pommisuojassa lastentarhassa. Saa nähdä miten historiaa opetetaan kouluissa ja millä lauseilla noin 50v. päästä. Se minkä olen nyt oppinut on se että totuuksia on useita. Siltikin sen verran olen varma, ettei tuolta idästä nyt aivan oikeilla asioilla olla liikkeessä.

Ole vetarien kanssa varovainen. Vetari on helppo vaihtaa, mutta jos kiinnitys vaihteistoon pääsee väljäksi niin vaihtoon menee kuulemma koko loota. Tuttavalla kävi noin, ei auttanut vetareiden ahkera vaihto.

Mun eka C5 oli vuosimallia 2001 ja se oli mulla vuodet 2010-2016 (kilsat 66.000 - 186.000). Tää toka on vuosimallia 2009 ja se on ollut mulla vuodet 2017 - tää vuosi ja kilsat 132.000 - 201.000.

Ilmastointi korjautui, kun vaihdoin itse lämmönsäädön paneelin, asennutin uuden flektin Autotaidossa ja teetin auton ilmastoinnin täyttöhuollon Koivukylän Pesulasissa. Yhteensä tuo maksoi vähän päälle 500 egeä eikä mulla ole varmuutta siitä, kuinka kauan litkut sisällä pysyvät (jäljellä oli 80 grammaa ja uutta laitettiin muistaakseni 450 grammaa).

Edellinen C5 meni poistoon (sain alle tonnin siitä, aika vähän reilusti alle 200 tkm ajetusta) koska siitä löytyi muutama ruostepilkku. Ihan pieniä vauriokohtia, mutta mä en siedä ruostetta yhtään. Ja nyt tässä nykyisessä on aavistus alkavaa ruostetta... :( :( :(
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä To Touko 26, 2022 0:11

pvalila kirjoitti:'

Ole vetarien kanssa varovainen. Vetari on helppo vaihtaa, mutta jos kiinnitys vaihteistoon pääsee väljäksi niin vaihtoon menee kuulemma koko loota. Tuttavalla kävi noin, ei auttanut vetareiden ahkera vaihto.

Mun eka C5 oli vuosimallia 2001 ja se oli mulla vuodet 2010-2016 (kilsat 66.000 - 186.000). Tää toka on vuosimallia 2009 ja se on ollut mulla vuodet 2017 - tää vuosi ja kilsat 132.000 - 201.000.

Ilmastointi korjautui, kun vaihdoin itse lämmönsäädön paneelin, asennutin uuden flektin Autotaidossa ja teetin auton ilmastoinnin täyttöhuollon Koivukylän Pesulasissa. Yhteensä tuo maksoi vähän päälle 500 egeä eikä mulla ole varmuutta siitä, kuinka kauan litkut sisällä pysyvät (jäljellä oli 80 grammaa ja uutta laitettiin muistaakseni 450 grammaa).

Edellinen C5 meni poistoon (sain alle tonnin siitä, aika vähän reilusti alle 200 tkm ajetusta) koska siitä löytyi muutama ruostepilkku. Ihan pieniä vauriokohtia, mutta mä en siedä ruostetta yhtään. Ja nyt tässä nykyisessä on aavistus alkavaa ruostetta... :( :( :(

Ruoste on inhokki nro1. Joka autossa ja joka automerkissä.

On kyllä tuttavaasi ehkä vähän vedätetty. Kolmiotukivarret tuossa, näyttäisi alumiinisilta tai jotain kevytmetalli valua, oikealla puolella ei loota lähimaillakaan, joka ehkä klonksuu mutta toki svenssonit ovat voineet keksiä jotain, vasemmalle puolen kun loota :-D

Laskeskellut että 500€-600€ kuussa näillä kilsoilla, näillä bensan hinnoilla, voisi nykyjään vaikka lyhennellä jotain volkkarin täyssähköä mutta vasta sitten kun volvotin hajoaa. Aika tympeää. Teslakin kai kohta jo istuisi haarukkaan. Hirveän vaikeaa laskea kun en jaksa uskoa että perussähkön hinnoilla pitkään enää pötkitään, vaikka olisi mikä sopimus.

Ukraina määrää nyt tahtia sekä Kiina ja Intia, Venäjä jne. Turkkikin Maailmankirjat ovat nyt vähän sillain että sivunumerot kadoksissa, eikä välttis kaikkia enää löydy. :(
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Pe Touko 27, 2022 15:37

Rintamamiestalot kai tehtiin jostain syystä ja jonkin tapahtuneen johdosta.

En oikein ole halunnut alkaa setvivimään nykytilannetta.

Avaudun kai siksi kun tilanne on niin monimutkaisen monisyinen. Puilla on kivaa kun kun vain kasvaa ja vuosirenkaat kasvaa, joskus tiheämpi vuosirengas ja joskus leveämpi.

Tuo sota, joka kai nyt sitten sota, jota ei saisi sodaksi sanoa, jatkuu ja jatkuu. Alkulauseesta voinee toki päättää joktakuinkin mitä kukakin haluaa.

Asiaan. Mun mielestä ihan pöllö tilanne. Korona vähän meni ja putkeen tuli sota. Sotiahan on monien laskelmien mukaan käynnissä tällä hetkellä jotakuinkin noin nelisenkymmentä!

Ihminen tai jotkin ihmiset vain tuntevat että toisten ihmisten täytyy ajatella samoin kuin he. Se on mun mielipide. Parisuhdeongelmat ovat sellainen samanlainen juttu, jonka kanssa ehkä moni myös painii.

Se että sota tuli nyt vähän iholle on pistänyt monen suun suppuun. Ollaan varpaillaan, koska monilla on suhteita slaavilaisiin.

No mutta, sen verran olen reissannut (onneksi loppunut), ja taviksien kanssa töitä tehnyt niin että niin norjalaiset, ruotsalaiset, tanskalaiset, suomalaiset, saksalaiset, itävaltalaiset , hollantilaiset, jne. jne. päättäjät ovat osapuilleen aina mätäpaiseita :-D

Ei mulla oikein muuta pakko joskus avautua :-D

Toki Sauli aika super siis hyvä :lol:

Saa nähdä kuin käy tässä lähimaastossa, pallo on kovin iso mutta linnunrata suuri ja universium vielä isompi.

Tarpeeksi sopiva avautuminen :wink:

Vallanhimo on ihmisille kuitenkin pahasta :-D

Vallanhimon käänteinen sanamuoto on minusta alistaminen.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Touko 29, 2022 21:57

tuuma kirjoitti:
Ruoste on inhokki nro1. Joka autossa ja joka automerkissä.

On kyllä tuttavaasi ehkä vähän vedätetty. Kolmiotukivarret tuossa, näyttäisi alumiinisilta tai jotain kevytmetalli valua, oikealla puolella ei loota lähimaillakaan, joka ehkä klonksuu mutta toki svenssonit ovat voineet keksiä jotain, vasemmalle puolen kun loota :-D

Auton myyjä vedätti tuttavaani, mittaria oli ruuvattu rajusti.

Autoa korjasi ystävä, joka vaihteli noita vetareita jne. viikonloppuisin asevelihintaan. Eli uskon kyllä, mitä hän noista kolahduksista (väljyys vetarin laatikonpuoleisessa päässä) sanoi: kyllä ne varmaankin laatikonvaihtoa ennustivat.

Tuttavani ei laatikkoa vaihdattanut vaan laittoi koko auton vaihtoon.

Laatikothan menevät nykyisin aika herkästi vaihtoon, koska vaihto on (varsinkin virolaisille) aika edukasta verrattuna vanhan lootan avaamiseen. Ja vaihtolootalla on takuu jne.

Latvian pohjoisosastahan tuo paikka löytyy, missä "puolen Euroopan" lootat kunnostetaan. Toinen virolainen tuttavani vaihdatti siellä lootan Passattiinsa, muistaakseni pari tonnia siitä joutui töineen kärsimään. Ja ajamaan Viron läpi loota vikasietotilassa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Touko 29, 2022 22:02

tuuma kirjoitti:
Laskeskellut että 500€-600€ kuussa näillä kilsoilla, näillä bensan hinnoilla, voisi nykyjään vaikka lyhennellä jotain volkkarin täyssähköä mutta vasta sitten kun volvotin hajoaa. Aika tympeää. Teslakin kai kohta jo istuisi haarukkaan. Hirveän vaikeaa laskea kun en jaksa uskoa että perussähkön hinnoilla pitkään enää pötkitään, vaikka olisi mikä sopimus.

Ukraina määrää nyt tahtia sekä Kiina ja Intia, Venäjä jne. Turkkikin Maailmankirjat ovat nyt vähän sillain että sivunumerot kadoksissa, eikä välttis kaikkia enää löydy. :(

Mulla on oleellisesti sua edullisempi tilanne sähkärien suhteen, koska mun työmatkani on vain 12,5 kilsaa. Tapiolassa jos isää käyn katsomassa, niin siihenkin riittäisi sadan kilsan range oikein hyvin.

Tuosta näkee, millainen himo minussa on alkanut herätä:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/vie ... 12&t=32931
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Touko 29, 2022 22:17

tuuma kirjoitti:Rintamamiestalot kai tehtiin jostain syystä ja jonkin tapahtuneen johdosta.

En oikein ole halunnut alkaa setvivimään nykytilannetta.

Avaudun kai siksi kun tilanne on niin monimutkaisen monisyinen. Puilla on kivaa kun kun vain kasvaa ja vuosirenkaat kasvaa, joskus tiheämpi vuosirengas ja joskus leveämpi.

Tuo sota, joka kai nyt sitten sota, jota ei saisi sodaksi sanoa, jatkuu ja jatkuu. Alkulauseesta voinee toki päättää joktakuinkin mitä kukakin haluaa.

Asiaan. Mun mielestä ihan pöllö tilanne. Korona vähän meni ja putkeen tuli sota. Sotiahan on monien laskelmien mukaan käynnissä tällä hetkellä jotakuinkin noin nelisenkymmentä!

Ihminen tai jotkin ihmiset vain tuntevat että toisten ihmisten täytyy ajatella samoin kuin he. Se on mun mielipide. Parisuhdeongelmat ovat sellainen samanlainen juttu, jonka kanssa ehkä moni myös painii.

Se että sota tuli nyt vähän iholle on pistänyt monen suun suppuun. Ollaan varpaillaan, koska monilla on suhteita slaavilaisiin.

No mutta, sen verran olen reissannut (onneksi loppunut), ja taviksien kanssa töitä tehnyt niin että niin norjalaiset, ruotsalaiset, tanskalaiset, suomalaiset, saksalaiset, itävaltalaiset , hollantilaiset, jne. jne. päättäjät ovat osapuilleen aina mätäpaiseita :-D

Ei mulla oikein muuta pakko joskus avautua :-D

Toki Sauli aika super siis hyvä :lol:

Saa nähdä kuin käy tässä lähimaastossa, pallo on kovin iso mutta linnunrata suuri ja universium vielä isompi.

Tarpeeksi sopiva avautuminen :wink:

Vallanhimo on ihmisille kuitenkin pahasta :-D

Vallanhimon käänteinen sanamuoto on minusta alistaminen.

Opettaja kysyi Pikku-Kallelta, kuinka siilit lisääntyvät. Kalle mietti hetken ja vastasi sitten: "Varovasti, hyvin varovasti..."

Sanoisin, että kyllä tuo sun avautumisesi tästä aiheesta on sekin erinomaisen varovainen.

Ukrainan sodan suurin opetus on seuraava: tehtaiden keskittäminen Kiinaan oli järjetön emämunaus.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Touko 29, 2022 22:49

Voin olla täysin väärässä, mutta mun mielestäni Ukrainan tapahtumien ennustamien ei ole valtavan vaikeaa.

Toka maailmansota päätyi toisen osapuolen täydelliseen tappioon, mutta sen jälkeen sodat ovat tavanneet päättyä sotilaallis-poliittisen kompromissiin. Pääsääntöisesti raja on piirretty juuri siihen, mihin taistelut ovat päättyneet.

Nyt näyttäisi siltä, että Venäjä saa kyllä hitaasti valloitettua haluamansa kaistaleen Itä-Ukrainaa.

Tuosta tulee luultavasti aselepolinja, eikä tämä sota rauhansopimukseen tule päättymään.

Ukraina ei voi tehdä rauhaa, koska rauha johtaisi Venäjään kohdistuvien pakotteiden purkamiseen.

Toisaalta myöskään Putin ei voi tehdä rauhaa, koska läheskään riittävän täydellistä antautumista ei ole näkyvissä ja aivan liian tärkeät tavoitteet uhkaavat jäädä saavuttamatta.

Eli jokin vastaava aselepo ilman varsinaista rauhaa tästäkin on tulossa, kuin esimerkiksi Koreassa.

Korea on toki sikälikin hyvä vertailukohta, että sielläkin periaatteessa yksi ja sama kansa on jakautunut rajan kahta puolen ja nuo puolikkaat elävät aivan erilaisessa todellisuudessa. Ukrainalaiset ja venäläiset eivät ole yksi ja sama kansa, mutta hetki sitten ne vielä kuuluivat molemmat samaan neuvostokansaan ja niillä oli enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Kesä 01, 2022 14:11

Hitaita ovat herrojen kiireet. Ja narrien.

Mut mä sain kuitenkin lopulta mun Makita battery to Ryobi tool -adapterin valmiiksi.

Tai adapterihan tuli valmiina aikoinaan Kiinasta, mutta siihen piti itse lisätä alijännitesuoja.

Tuo säädettävä alijännitehälytin, jonka senkin tietenkin Kiinasta ostin, toimii max. 15 voltin jännitteellä.

Eihän sitä voinut suoraan kytkeä 18 voltin akkuun, jonka napajännite voi latauksen jälkeen olla lähes 21 volttia.

Ongelma ratkesi sillä, että laitoin väliin 6V8 zenerin. Partco sijaitsee muuten nykyisin mun naapurissa, jättekiva!

Olen lopputulokseen aika tyytyväinen. Piippi huutaa sopivalla äänenvoimakkuudella, sen huomaa mutta korvat eivät hajoa. Pienenkin reiän jos olisi adapterin kylkeen tehnyt, niin sitten huuto olisi tietenkin paljon kovempi. Mutta parempi näin, pysyvät pölyt pois adapterin sisältä.

Säädin liipaisun tasan 15 volttiin. Tuo kun alkaa huutaa, on akussa puhtia vielä puolisen volttia jäljellä. Enemmänkin, mutta varovainen käyttäjä ei aja kennoja alle 2,9 voltin minimin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ke Kesä 01, 2022 14:24

Tuuma pohdiskeli, että mun kannattaisi ostaa upotussaha itselleni.

Vähän siihen suuntaan olen siirtoja tehnytkin.

Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, niin mä ostin tovi sitten Makitan ohjainkiskon. Ihan vain sen lyhimmän, 1000 milliä pitkän version.

Edellispäivänä mä ostin Makitan DHS680 pyörösahan. Halvalla!

Lanternan K-Rauta myi niitä hintaan 179 egeä,

Eilen mä sitten ostin tarvittavan adapterin tuohon pyörösahan ja kiskon väliin. Se löytyi Jumbon naapurista, toisesta K-Raudasta hintaan 50 egeä.

Jep, mä tiedän, ettei hyväkään pyörösaha ole sama juttu kuin upotussaha. Mutta alkuu pääsee tälläkin setillä ja olen tässä miettinyt viritelmiä, joilla myös se plunge onnistuisi! Mut joo, hitaita nää mun tuotekehitysjuttuni tuppaavat nykyisin olemaan.

Juuri nyt mulla on ostoslistalla pidempi kisko (tai vaikka kaksi pidempää), kiinnitysklämpit ja hienohampainen terä tuohon käsisirkkeliin.

Makitan akkukäyttöinen upotussirkkeli puree niin helkkarin hyvin, koska siinä käytetään juuri tuota 36 voltin sahaa varten kehitettyä erityisen kapeaa terää. Uskoisin, että tuo superterä on fiksu valinta myös tähän mun korvikesahaani noita hienompia sahauksia ajatellen. Normiteränä sen kanssa tuli normaali 25 hampaan raksaterä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Kesä 24, 2022 2:16

Vanha terassi talon takaa purettu pois. Nyt pitää päättää, mitä teen terassin taakse piiloon jäävälle seinälle.

Mua varoitettiin siitä, ettei tänne kannata salaojia kaivella, jos niille ei ole tarvetta.
Ne voivat toimia myös takaperin eli johtaa valumisvesiä tms. kohti rakenteita.
Mulla kasvaa talon vieressä muutama iso lehtipuu. Sellaiset työtävät kuulemma pikana juurensa salaojaputkiin, jos niihin vettä kertyy yhtään.
Salaojiin liittyy myös tietty vastuu: jos sellaiset on, niin sitten talon ostajalla on oikeus olettaa, että ne myös toimivat.

Eli saattaa olla, että unohdan salaojat mutta parannan pintavesien ohjausta.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit